Negocjacje, manipulacje…

Negocjacje są stałym elementem pracy wielu pracowników działów obsługi klienta, handlu, stanowisk kierowniczych…

zdjęcie - (the_title())

    Jest to tak rozwinięta dziedzina, że powstały na jej temat rozprawy naukowe, a techniki negocjacji w biznesie mają już nawet swoje nazwy. Ich wstępny podział to techniki na takie, które są normalnym elementem negocjacji, oddają szacunek drugiej stronie oraz takie, które są jawnymi manipulacjami. Można stosować jedne i drugie, ale należy pamiętać, że wiele szkoleń uczula swoich słuchaczy na owe metody. Może okazać się, że nasz oponent poczuje się urażony i wszelkie negocjacje zerwie jeżeli odkryje, że staramy się manipulować jego decyzjami.

    Najpopularniejsze techniki i te, które nie budzą żadnych wątpliwości etycznych to ustępowanie i mierzenie wysoko. Obie łączą się. Zaczynając od tej drugiej - pierwsza propozycja musi być odpowiednio wysoka. Niech nawet będzie mało realna (ale w granicach rozsądku żebyśmy byli potraktowani poważnie), ale stworzy nam możliwość ustępowania. Ustępowanie z kolei powinno odbywać się małymi etapami.

    Jak zostać hunterem sprzedaży? Jak szybko wyjść z mentalnego zniechęcenia i skutecznie budować napęd sprzedażowy? Jak profesjonalnie obsługiwać klienta? Jak poprawić umiejętności negocjacyjne?

    Nie schodźmy w pierwszej rundzie o połowę ze swojej wstępnej propozycji. Niektórzy nazywają tę metodą salami ponieważ odcinamy kolejne małe plasterki, kolejne małe ustępstwa. Z pewnością nie zrobiłyby takiego wrażenia przedstawione wszystkie na raz. Do dobrych praktyk dodajmy zasadę wzajemności - czyniąc kolejne małe ustępstwa oczekujmy czegoś w zamian. Niech nasz kontrahent poczuje się zobowiązany (ja tobie coś i ty mi coś).

    W ten sposób możemy dojść do satysfakcjonującego obie strony konsensusu. A te mniej etyczne metody? Jest ich co najmniej kilkadziesiąt i wiele z nich wymaga od nas talentu aktorskiego. Pamiętajmy, że stosując je możemy się ośmieszyć w przypadku zdemaskowania. Bo jak wyglądają dorośli ludzie, którzy bawią się w dobrego i złego policjanta? Jest to jedna z metod gdzie dwie osoby toczą między sobą pozorny spór odtwarzając przed swoim kontrahentem teatrzyk polegający na braku porozumienia co do ustępstw.

    Kiedy dobry policjant wykłóci swoją wersję drugiej stronie negocjacji ciężko będzie odmówić jeżeli będzie widział ile trudu ten w to włożył. Jak domagać się czegoś jeszcze skoro przed chwilą na jego oczach rozegrała się taka walka?

    Kolejna metoda to granie na zwłokę. Celowo przedłużamy negocjacje aby ugrać coś dodatkowo - przekładamy spotkania, po kilka razy roztrząsamy te same kwestie, odkładamy negocjacje powołując się na brak umocowania do prowadzenia rozmów w danym zakresie, itd. Liczymy w ten sposób na irytację partnera biznesowego i ustąpienie "dla świętego spokoju". Jest także metoda "rosyjski front".

    Dajemy dwie propozycje gdzie jedna z nich jest tak absurdalna i niedopuszczalna, że od razu zostanie odrzucona przez drugą stronę. Na jej tle druga propozycja wygląda dużo korzystniej i to jest nasza propozycja wstępna. Dodajmy jeszcze gdybanie, próby wybadania co by było w razie jakiejś propozycji, która zostanie przedstawiona w sposób enigmatyczny i jest "balonem próbnym". Te metody są oczywiście opisywane jako metody negocjacji, ale zastanówmy się czy sami chcielibyśmy paść ofiarą takiej manipulacji? Czy może jednak warto grać fair i budować wieloletnie relacje z solidnym partnerem biznesowym, a nie graczem?

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.