Patrick Lencioni to amerykański pisarz książek z zakresu zarządzania biznesowego, a w szczególności zarządzania zespołem pracowników. Największą sławę przyniosła mu książka „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”. Dodatkowo, jest on założycielem i prezesem Table Group, firmy consultingowej zajmującej się zarządzaniem, skupiającej się na zdrowym systemie organizacji.
W swojej książce Patrick Lencioni odkrywa przed nami podstawowe informacje dotyczące pracy zespołowej, przy użyciu pewnej historii o przywództwie, dotyczącej firmy z dziedziny technologii, która usiłuje się rozwinąć i znaleźć nowych klientów. Nowy CEO, Catherine Petersen, zauważa potencjał przedsiębiorstwa i pracujących w nim ludzi. Jednak kierownicy nie działają jak jeden zespół i przez to oddziałują na całą firmę w negatywny sposób. Zespół pracowniczy stara się zaakceptować swoje obowiązki i dojść do jakiegoś porozumienia, co nie przynosi jednak zamierzonych efektów.
W historii wyłania się pięć dysfunkcji zespołu, które z czasem stają się coraz bardziej widoczne, między innymi brak zaufania, zaangażowania, unikanie odpowiedzialności i niezwracanie uwagi na wyniki pracy.
Pierwszym krokiem do zredukowania nieporozumień i zamieszania w zespole jest zrozumienie, że istnieje pięć dysfunkcji i z każdą z nich należy zmierzyć się indywidualnie.
Źródłem braku zaufania wśród pracowników jest to, że boją się oni pokazywać swoje słabości i rozmawiać o nich. Nie potrafią być wrażliwi i otwarci na innych. Brak zaufania to ogromna strata czasu i energii, ponieważ członkowie zespołu inwestują je w zachowania obronne i nie są w stanie poprosić o pomoc swoich kolegów. Zespół może to przezwyciężyć poprzez dzielenie się swoimi doświadczeniami, okazywanie wiarygodności i, przede wszystkim, poznawanie się nawzajem.
Zespoły, które są nieufne nie potrafią zorganizować szczerej, pasjonującej debaty o rzeczach, które się naprawdę liczą. W miejscu pracy, gdzie pracownicy nie wyrażają swoich opinii, najczęściej podejmowane są gorsze decyzje. Jeśli pracujemy z większą liczbą osób musimy zrozumieć, że konflikt jest bardzo produktywnym elementem współpracy.
Bez konfliktów, trudno jest takiej grupie osób się do siebie przywiązać i zaangażować w podejmowanie decyzji. Przez to w środowisku pracowniczym przeważa obojętność. Ludzie się w coś zaangażują, jeśli ich opinie mają jakiekolwiek znaczenie w procesie podejmowania decyzji – na przykład dzięki debatom. Produktywne zespoły podejmują wspólne, przejrzyste decyzje i są pewne tego, że mają wsparcie pozostałych członków grupy. Nie chodzi tutaj tylko o zgodę, ale o to, aby wszyscy byli zauważani i traktowani równo.
Jeśli zespoły się nie angażują, nie istnieje coś takiego jak odpowiedzialność. W dobrze funkcjonującej grupie to właśnie ona utrzymuje jej spójność i przez to każdy wspiera się nawzajem. Bardzo często kluczem do sukcesu jest pomiar postępów: wtedy wiadome jest, jakie są standardy danej grupy, co należy jeszcze zrobić, przez kogo to powinno być zrobione i kiedy.
Zespół może być odpowiednio zorientowany w swoich wynikach tylko wtedy, kiedy są one stawiane na pierwszym miejscu przez każdego z pracowników. Jeśli jednostki nie skupiają się na odpowiedzialności, zazwyczaj zaczynają się zajmować swoimi sprawami, a nie interesami całej grupy. Można jednak zwalczyć tę dysfunkcję poprzez określanie konkretnych wyników firmy i nagradzanie zachowań, które się do nich przyczyniają w pozytywny sposób.
Wyzwalanie potencjału pracowników to jedno z największych wyzwań menedżerskich, przywódczych. Szkolenie coaching menedżerski i zarządzanie rozwojem dostarcza paletę narzędzi rozpoznających poziom kompetencji pracowników i wspierający go.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
„17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.