Gamma sp. j.

Lider w roli coacha. Metody budowania i pracy w zespole

Szkolenie zamknięte. Skontaktuj się z konsultantem w sprawie tego szkolenia.

Idea szkolenia

Rozwiń

Rola lidera jest kluczowa w każdej organizacji. To od niego zależy skuteczność pracy zespołu. Klasyczne wydawanie rozkazów i delegowanie typu „push” nie sprawdza się już. Nowoczesne zarządzanie opiera się na coachingowym stylu zarządzania. Jeśli chcesz poznać narzędzia coachingowe  dzięki którym zbudujesz zwycięski zespół, który chętnie i z sukcesem będzie realizować powierzone cele- trening Jarosława Gibasa jest dla Ciebie.

Zmienność otoczenia zewnętrznego, globalizacja rynków, postęp techniczny, dostęp do informacji- wszystko to powoduje wzrost konkurencji i coraz większe trudności w utrzymaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. Firmy poszukują " złotego środka", by utrzymać pozycję na rynku  i zwracają większą uwagę na efektywność pracy zespołów. Aby odnieść sukces lider musi zbudować zespół mocno skoncentrowany na rozwoju i poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań. Możliwe jest to tylko dzięki coachingowemu stylowi zarządzania. Obecnie uważa się, że coaching jest dużo bardziej skuteczniejszą metodą rozwoju pracownika niż mentoring. Coaching nie jest już tylko narzędziem umożliwiającym rozwój menedżerów, ale służy także jako narzędzie rozwoju pracowników. Umiejętność bycia liderem coachem stanowi bardzo ważną kompetencję przywódczą. Im wyższy szczebel w firmie zajmuje lider, tym większej liczby pracowników potrzebuje, aby zrealizować postawiony cel. Lider działa wówczas nie przez samego siebie, ale poprzez innych pracowników, sam będąc w pozycji eksperta. Dlatego też budowanie zaangażowania oraz rozwijanie kadry menedżerskiej stanowi absolutną podstawę sukcesu firmy. Lider wykorzystujący  coachingowy model zarządzania buduje doskonałe relacje z podwładnymi.

Ideą szkolenia jest rozwój kluczowych kompetencji współczesnego lidera. Dzięki szkoleniu uczestnicy poznają techniki i metody zaczerpnięte z coachingu  pozwalające sprawnie zarządzać zespołem. Dzięki szkoleniu uczestnik będzie potrafił wykorzystywać efekty automotywacji oraz autoteliczności w byciu liderem. Wykorzystując narzędzia i techniki coachingowe każdy lider będzie mógł zbudować zwycięski zespół, który chętnie i z sukcesem będzie realizować powierzone cele.

Szkolenie skierowane jest do:

  • Menedżerów wyższej i średniej kadry
  • Liderów zespołów oraz kierowników projektów
  • Osoby odpowiedzialne za wdrażanie nowych strategii
  • Menedżerów odpowiedzialnych za wdrażanie zmian organizacyjnych

Metodologia szkolenia:

Szkolenie ma formę interaktywnych warsztatów. Dopasowane jest do indywidualnych  potrzeb uczestników.  80 % to warsztaty i ćwiczenia.

Program szkolenia

Rozwiń

Moduł 1: Czym jest coaching

- Zasady procesu coachingowego

- Odpowiedzialność coacha i coacheego

- Kompetencje coacha wg ICF

- Coaching, a psychoterapia

- Coaching, a szkolenia i mentoring

- Dla kogo jest coaching

- Cele w procesie coachingowym

- Obszary coachingu

- Coaching a dokonywanie zmian

Moduł 2: Sesja coachingowa

- Czas, częstotliwość, długość, ilość

- Struktura sesji coachingowej

- Narzędzia coachingowe

- Techniki coachingowe

- Model GROW

- Wizualizacje

- Model premortem

- Model „obserwujące ja”

Moduł 3: Lider w roli coacha

- 4 cechy skutecznego lidera w D. Gollemana

- Pułapka wielozadaniowości

- Pułapka perfekcjonizmu

- Magia celnych pytań

- Autoteliczność

- Zasady coachingu grupowego

- Zasady coachingu zespołowego

Moduł 4: Trening sesji coachingowych

- Sesja demo

- Ćwiczenie sesji coachingowych w parach

- Feedback uczestników - coach

- Feedback uczestników – coachee

Case studies

Rozwiń

Współpraca Gammy z Deloitte dotyczyła działań rozwojowych dla pracowników szczebla menedżerskiego oraz tzw. Talentów w Organizacji (pracowników z potencjałem menedżerskim). Zrealizowane zostały sesje szkoleniowe poświęcone Zarządzaniu zespołem, Motywowaniu pracowników oraz Budowaniu autorytetu. Przeszkolone zostały grupy doradców, konsultantów, osób zarządzających ryzykiem.

W ramach szkoleń z Technik budowania autorytetu, menedżerowie wzięli udział w symulacjach i case study z zakresu podstaw władzy, budowania wizerunku lidera, usprawnianiu delegowania, monitorowania i egzekwowania zadań. Menedżerowie wskazali trudności w budowaniu wizerunku lidera, w sytuacji gdy lider wyłonił się z zespołu. Problemowi wewnętrznego awansu poświęcona została znaczna część warsztatu. Dzięki diagnozie typów władzy w organizacji (opartej na charyzmie, formalnej, eksperckiej, nagradzania, karania) menedżerowie zostali wyposażeni w manual współpracy oraz podjęcia rozmowy / expose w zależności od typów i oczekiwań pracowników. Pozwoliło to na usprawnienie procesu zaangażowania zespołu oraz zaprojektowanie przez Gammę harmonogramu działań w zakresie zarządzania zmianą w Deloitte.

Grupa ASmet skupia trzy spółki: ASmet S.K.A., które rozpoczęło działalność w 1986 roku. Obecnie jest jednym z największych polskich przedsiębiorstw dostarczających elementy złączne, LS ASmet, która prowadzi działalność handlową i produkcyjną w zakresie elementów złącznych oraz Fabrykę Śrub BISPOL S.A.


ASmet wybrał Gammę do realizacji „Akademii Menedżera”.
Projekt obejmował szkolenia z zakresu m.in. Przywództwa sytuacyjnego, Budowania autorytetu, Zarządzania konfliktem, Warsztatu kreatywności oraz Zarządzania zmianą.

W ramach cyklu szkoleń z zakresu budowania autorytetu, uczestnicy zostali zapoznani z typami władzy, modelami przywództwa. Pozwoliło to na wypracowanie komplementarnego modelu budowania wizerunku organizacji oraz konstruowania wizerunku lidera. 

Wypracowane zagadnienia pozwoliły osadzić tematykę budowania autorytetu w standardach biznesowych organizacji, szczególnie w zakresie zarządzania projektami.

Klienci, dla których Gamma zrealizowała szkolenia:

S_bayer_pse_sanitec-kolo_radio-seska_konica-minolta_peek&clopenburg.jpg|S_makro_sheraton_mas_dasher_sca-hygiena_mapei.jpg|S_rwe_pko_toys-rus_real_red-bull_pgf.jpg|S_sodexo_wydawnictwo-murator_tfi-skarbiec_whirlpool_comfort-meridian_samsung.jpg
670
663s_lider_coach.jpg
TRENERZY SZKOLENIA
INFORMACJE O SZKOLENIU

900 zł
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE

KONSULTANT SZKOLENIA

Agnieszka Kazubska-Galińska
Project Manager
tel.: +48 (22) 266 02 37
tel. kom:. +48 517 081 300
a.galinska@projektgamma.pl
Zostaw swój nr. telefonu. Skontaktujemy się szybko.

Poprzednie szkolenie
Obecne szkolenie
Lider w roli coacha. Metody budowania i pracy w zespole

Szkolenia otwarte: Menedżerskie

...
Project manager - zarządzanie projektami wg PMI

Projekt – zarządzanie! z nami poznasz najważniejsze zasady zarządzania projektami i najpotrzebniejsze narzędzia fazy planowania w aspekcie korzyści jakie można odnieść w codziennej praktyce. Podejmij wyzwanie- poznaj PMI, aby odnosić spektakularne sukcesy w dziedzinie Zarządzania Projektami.

...
Coaching menadżerski i zarządzanie rozwojem

Coaching - wyzwala ludzki potencjał! Usystematyzuj wiedzę z zakresu wspierania pracowników w doskonaleniu kompetencji zawodowych i osobistych. Buduj motywację zespołu. Poznaj narzędzie rozwojowe jakim jest coaching.

...
Excellent Manager- sztuka delegowania i motywowania zespołu

Planowanie, egzekWOWanie, monitorowanie to jedne z niezbędnych kompetencji, aby skutecznie zarządzać zespołem. Zadbaj o siebie i swoich ludzi - wykreuj zespół! Zmotywuj do zadaniowego, efektywnego podejścia do wykonywania obowiązków. Dzięki wyspecjalizowanej kadrze trenerskiej Gammy dowiesz się jak to osiągnąć.

...
MOC AUTORYTETU – najsolidniejszy fundament zarządzania

Wzmocnij motywację do pracy nad sobą, miej gotowość na dzielenie się kompetencjami z członkami zespołu. Bądź autorytetem dla pracowników, bądź przewodnikiem, buduj szacunek. Wskażemy Ci najlepsze techniki, narzędzia i metody wprowadzenia tego do życia zawodowego.

...
Budowanie zaangażowania

Zbudujmy to wspólnie! Zbudujmy zaangażowanie! Motywacja do działania, współpraca, chęć pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na komfort i efektywność ich pracy. Udział w szkoleniu opartym na modelu transformacyjnym i recognition bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki zespołu.

...
Lider Transformacyjny- przywództwo przyszłości

Zamiast popychać ludzi do pracy, trzeba umieć ich pociągać. Szkolenie Przywództwo transformacyjne uczy popychających menedżerów jak stać się pociągającymi przywódcami.  W tym modelu menedżerowie mają większą satysfakcję pracy z zespołem, pracownicy większe zaangażowanie a organizacja wyższą efektywność.

...
High level of management - zwiększ zaangażowanie pracowników

Szkolenie jest połączeniem najskuteczniejszych technik motywacyjnych na rynku z innowacyjną koncepcją recognition. Recogniotion jest nowym trendem w motywacji – uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość zapoznania się i przećwiczenia technik z tego nurtu zarządzania. Podnoś efektywność pracowników i buduj motywację.

...
Zarządzanie w oparciu o metodologię MBTI

Każdy ma określone preferencje co do kierowania swojej energii i "ładowania baterii", sposobu zbierania informacji i podejmowania decyzji, działania. Często w życiu zawodowym spotykamy się z niezrozumieniem naszych zachowań i decyzji. Sami równie często stajemy przed dylematami związanymi z tym, że nie jesteśmy w stanie zrozumieć. Dzięki szkoleniu stanie się to łatwiejsze!

...
Turkusowe przywództwo

Sposób funkcjonowania każdej organizacji podlega stałej ewolucji w czasie. Wraz z tym procesem zmieniały się metody, style i narzędzia zarządzania firmą. Zmieniał się także charakter i rola liderów.  Stąd pojawiło się na świecie wiele organizacji, które zaczynają pracować w nowym paradygmacie, który Frederic Laloux nazwał turkusową organizacją, gdzie potrzebni są turkusowi przywódcy.

...
Rozmowy oceniające i podsumowujące

Kiedy zapraszasz pracownika na rozmowę oceniającą czujesz obustronny dyskomfort? Trudne wydaje Ci się udzielenie informacji zwrotnej? Dzięki udziałowi w szkoleniu zapoznasz się z technikami, które pozwolą znaleźć korzyści płynące z prowadzenia podsumowań, unikania błędów oceniania oraz stworzą okazję do rozwoju pracownika w kluczowych dla Ciebie obszarach.

...
Zarządzanie zmianą

80% zmian kończy się niepowodzeniem, dlatego, że niewłaściwe jest zarządzanie zmianą. Szkolenie nauczy liderów jak skutecznie wprowadzać zmianę w firmie. Skupiamy się na psychologicznych mechanizmach zachowania pracowników w okresie zmian, a także na aspekcie relacyjnym zmiany na linii przełożony-podwładni. Uczestnicy zostaną wyposażeni w metody i techniki radzenia sobie ze zmianą, by w ostatecznym rezultacie zmiana została wprowadzona szybko i zgodnie z planem.

...
Lider w roli coacha. Metody budowania i pracy w zespole

Rola lidera jest kluczowa w każdej organizacji. To od niego zależy skuteczność pracy zespołu.  Nowoczesne zarządzanie opiera się na coachingowym stylu zarządzania. Jeśli chcesz poznać narzędzia coachingowe  dzięki którym zbudujesz zwycięski zespół, który chętnie i z sukcesem będzie realizować powierzone cele- trening Jarosława Gibasa jest dla Ciebie.

...
Charyzmatyczny lider - trening zarządzania i kreowania własnego autorytetu

Autorskie warsztaty Tomasza Piotra Sidewicza podnoszące skuteczność w osiąganiu celów biznesowych z elementami komunikacji, wywierania wpływu i kreowania własnego autorytetu.

...
Retencja – jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?

Zatrzymanie w firmie najlepszych pracowników to gwarancja ciągłej sprzedaży i zadowolonych klientów. Badania pokazują że jeszcze nigdy wcześniej skuteczne działania retencyjne w obszarze HR nie miały takiego przełożenia na biznes. Jak nie stracić najlepszych pracowników i uniknąć nadmiernej rotacji? Dzięki warsztatom z naszym ekspertem dowiesz się jak to zrobić.

...
Leadership według Jacka Rozenka

Czy przywództwa można się uczyć? Czy istnieją sposoby, aby stawać się coraz lepszym i skuteczniejszym liderem? Tak, jednakże pod warunkiem, że posiada się dostęp do unikalnej, fachowej wiedzy na ten temat. Inwestując swój czas i pieniądze w warsztaty biznesowe z Jackiem Rozenkiem spodziewaj się zysku z inwestycji i maksymalizacji satysfakcji.

...
Zarządzanie pokoleniami

Zmienia się otaczający nas świat… i sposób zarządzania również się zmienia. Co to oznacza dla Menadżera? Konieczność szybkiego dostosowania się do otaczającej rzeczywistości i wypracowania nowych standardów pracy z przedstawicielami różnych pokoleń w jednym zespole. Jak pogodzić ogień z wodą czyli jak zmotywować Ygreka do przychodzenia do pracy? Dzięki warsztatom dowiesz się jak to zrobić.

...
Wczoraj kolega, dziś przełożony - budowanie autorytetu nowego menadżera

Ten dzień, kiedy nagle musisz wydawać polecenia swoim dotychczasowym kolegom i zarządzać ich pracą a Prezes zwraca się do Ciebie po imieniu i zabiera na lunch – to pierwszy dzień Twojego nowego życia. Życia menadżera. Jak poradzić z pułapkami dotychczasowych relacji i jak zbudować nowe? 

...
Zarządzanie talentami wg Gallupa - jak wydobyć talenty pracowników i zbudować na nich mocne strony organizacji?

Znajdź sposób na swoją osobistą  efektywność! Odkryj talenty swoje i swoich pracowników, podejmuj świadome decyzje o ścieżkach  rozwoju zespołu, którym zarządzasz! Idź drogą MISTRZOSTWA OSOBISTEGO. Nie trać czasu i energii na niwelowanie swoich słabych stron i słabych stron swoich pracowników.

...
FLOW - jak przejść od apatii do pasji w miejscu pracy?

Motywacji i entuzjazmu pracowników nie można wymusić w sposób mechaniczny. Entuzjazm jest jak wirus, można nim innych zarazić, ale aby móc zarazić innych trzeba samemu być nosicielem. Uświadom sobie własne możliwości wpływu na poziom motywacji  i zwiększ zaangażowanie pracowników poprzez koncentrację na wewnętrznych źródłach ich motywacji!

...
Ownership mindset – Menedżer architektem odpowiedzialności

Nawet najsprawniejszy menedżer nie osiągnie sukcesu, licząc tylko na siebie. Najważniejsze cele  firma może osiągnąć  wyłącznie dzięki wspólnemu wysiłkowi wszystkich bez wyjątku pracowników. Jednak zbyt wielu pracowników przyjmuje postawę  „robię swoje, a reszta mnie nie interesuje".

...
Efektywność i ewaluacja działań rozwojowych - co zrobić żeby szkolenia działały

Organizacje intensywnie inwestują w rozwój pracowników, niestety bolączką wielu organizacji jest to, że nawet najlepsze szkolenie nie gwarantuje, że uczestnicy po jego zakończeniu trwale i z przekonaniem zastosują poznane podczas szkoleń rozwiązania. Co więc zrobić, aby szkolenie spełniło pokładane w nim nadzieje?

...
Akademia Assessment Center i Development Center - czyli jak najskuteczniej zbadać kompetencje kandydata do pracy/pracownika?

AC/DC to obecnie najbardziej trafna metoda oceny kandydata do pracy oraz skuteczny sposób określenia potencjału pracowników już zatrudnionych  w organizacji. Co za tym idzie, coraz więcej organizacji chce poznać i zastosować tę metodę w procesie doboru kadr oraz programach rozwojowych. Akademia Assessment Center i Development Center daje taką szansę.

...
Wolontariat pracowniczy i CSR – narzędzie rozwoju pracowników i firmy

Wolontariat w powszechnej opinii kojarzy się wyłącznie z altruistycznym pomaganiem i dawaniem. Ale, czy na pewno? Wolontariat jest znakomitą okazją, aby rozwijać swoje kompetencje w niestandardowy sposób, poznawać lepiej siebie w innej rzeczywistości, niż firmowa.  Wolontariusz zdobywa nowe doświadczenie i sprawdza się w nowej roli. A co zyskuje pracodawca?

...
Turkusowa organizacja – inspiracyjny warsztat dla HR

Większość współczesnych firm różni się między sobą wszystkim: wielkością, zasięgiem działania, branżą –łączy je jednak jeden wspólny mianownik: identyczny zestaw problemów, z jakimi się borykają. Większość ekspertów i praktyków coraz częściej odnosi wrażenie, że obecne modele funkcjonowania firm zbliżają się do wyczerpania. Turkusowy model pracy wychodzi poza schemat mainstreamu.

...
Metodologia Design Thinking dla HR

Metodologia Design Thinking pozwala na tworzenie produktów i usług w oparciu o głębokie potrzeby użytkownika, dzięki czemu powstają kreatywne i twórcze rozwiązania. Dla pracowników działów personalnych to szansa na wprowadzanie w organizacji innowacyjnych narzędzi HR, odpowiadających autentycznym potrzebom pracowników.

...
Budowanie pozycji i autorytetu HR Business Partnera

Autorytet buduje się w codziennych kontaktach. Na to, czy specjalista HR będzie cenionym przez pozostałych partnerów graczem ma wpływ nie tylko jego wiedza dotycząca biznesu czy narzędzi HR, ale także umiejętność budowania swojej pozycji i autorytetu.

...
Trudne sytuacje- trudne decyzje

Szkolenie skupia się na pokazaniu uczestnikom na ich własnych mózgach/emocjach jak stres wynikający z sytuacji kryzysowych wpływa na ich możliwości podejmowania trudnych decyzji.

...
Performance Management – nowa formuła systemu ocen i rozwoju efektywności

Jednym z podstawowych oczekiwań kierowanych ku przedstawicielom HR jest wsparcie organizacji oraz menedżerów w wykorzystaniu potencjału pracowników i zapewnieniu możliwie najwyższego poziomu efektywności. Istotą Performance Management jest odejście od tradycyjnych ocen pracowniczych.

...
Mentoring - jak skutecznie przekazać swoje doświadczenie?

Wzrastające potrzeby rozwojowe pracowników nie idą niestety w parze z adekwatnym wzrostem budżetów szkoleniowych w firmie. Często jednak bezcenna wiedza, która  jest dostępna wewnątrz firmy jest zupełnie nie wykorzystywana. Ta wiedza jest w głowach pracowników firmy, którzy mogą stać się mentorami dla swoich mniej doświadczonych współpracowników.

...
Ospały zespół sprzedażowy – jak obudzić zespół i zamienić farmerów w hunterów

Szkolenie prowadzi Dawid Didiuk, współwłaściciel firmy szkoleniowej GAMMA odpowiedzialny za obszar sprzedaży GAMMA (wg. rankingu Gazety Finansowej 1. miejsce  w kategorii obrót za 2016 rok wśród firm szkoleniowych w Polsce). Współtwórca Firmy produkującej naturalne kosmetyk Mokosh, zajmującej czołowe miejsce na Polskim i Europejskim rynku kosmetycznym.

...DLACZEGO GAMMA ...STREFA WIEDZY ...MATERIAŁY I INFORMACJE ...JAK NAS OCENIAJĄ KLIENCI

Misja naszej firmy to „bierzemy odpowiedzialność za rezultaty” . Według nas szkolenia handlowe są inwestycją w rozwój firmy, i jak każda inwestycja, powinna prowadzić do jasno określonych rezultatów biznesowych. Projekty, w których określamy, mierzymy i realizujemy cele biznesowe postawione przed projektem szkoleniowym dają nam i Klientom największą satysfakcję. Proponujemy realizację szkoleń poprzez zaspokojenie potrzeb trzech grup odbiorców projektu szkoleniowego: działu HR, uczestników oraz ich przełożonych. Projektując szkolenia ze sprzedaży uwzględniamy perspektywę biznesową.

...797
Performance Management ...

Szanowni Państwo!Jednym z podstawowych oczekiwań od ekspertów HR oraz HR Business ...

...793
Modele sprzedaży cz. 1 ...

Szanowni Państwo! W czerwcu 1925 roku ukazała się książka „The Psychology of ...

...669
Retencja kluczowych pracownik ...

Sukces firmy zależy od ludzi w niej pracujących, a kluczowi pracownicy mają ...

...

Dariusz Wiśniewski

Zastępca dyrektora Centrum rozwoju zawodowego MSZ
...
Projekty szkoleniowe Gammy zawierają moduły mierzące efektywność szkolenia. Pozwalają ocenić firmę szkoleniową oraz rozwój poszczególnych uczestników.
...
...

Katarzyna Krzemińska

HR Manager, Syngenta
...
Wreszcie trenerzy, którzy sami potrafią sprzedawać.
...
...

Bartosz Łuczak

Dział szkoleń, Decathlon
...
Ich siłą są trenerzy – mają doświadczenie, wiedzę, umiejętności. Widać, że lubią to, co robią i że są w tym bardzo dobrzy.
...
...

Iwona Matysiak

Dyrektor ds. badań i analiz, Radio Eska
...
Ich szkolenia menadżerskie były bodźcem do wprowadzenia nowych narzędzi zarządczych
...
...

Łukasz Kawęcki

Dyrektor biura reklamy, Wydawnictwo Murator
...
Potrafią rozwiązywać problemy na bieżąco. Nie pozostawiają żadnych kwestii niewyjaśnionych.
...
...

Elżbieta Wolniak

Unit Manager, ING Nationale Nederlanden
...
Ich szkolenia są spektakularne – zarówno pod względem proponowanych narzędzi, jak i atmosfery.
...
...

Joanna Dutkowska

Dział personalny, Infosys BPO
...
Gammę cenimy za innowacyjność – ich autorskie ćwiczenia i symulacje potrafią zaangażować nawet bardzo wymagających pracowników.
...
...

Katarzyna Koltarska

Dyrektor personalny Samsung Electronics
...
Gamma to znakomici trenerzy, autorskie know-how oraz duży nacisk na efektywność proponowanych rozwiązań.
...
...

Beata Olszewska

Dział personalny, Polska Grupa Farmaceutyczna
...
Ankiet i testy szkoleniowe mówią jedno – pracownicy nie tylko zyskują wiedzę i nowe techniki, ale także świetnie się bawią – dla nas to cenna wartość.
...
...

Marek Noster

Dyrektor ds. szkoleń i rozwoju, Alior Bank
...
Mocnym punktem Gammy są na pewno trenerzy – przygotowani, mający świetny kontakt z grupą oraz posiadający bogate doświadczenie biznesowe.
...
...

Łukasz Sowiński

Kierownik Działy Szkoleń, Real
...
Doświadczenie, elastyczność i zrozumienie dla procesów, które przebiegają w naszej organizacji, to powody dla których warto korzystać ze szkoleń Gammy.
...

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Porozmawiamy o twoich potrzebach
tel: 22/266 08 48, tel. kom.: 505 273 550, biuro@projektgamma.pl
*wymagane
© Gamma sp. j. ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone