Nasze mówienie i pisanie nie służy na szczęście tylko prostej komunikacji, ma wiele różnych ważnych funkcji ...”

Poprawność językowa w pismach urzędowych

Szkolenia: Administracja Publiczna
Obecność błędów językowych w tekście na ogół źle świadczy o ich autorze. Poprawność językowa jest dla wielu ludzi świadectwem kultury, kompetencji i wykształcenia. Jej brak jest postrzegany jako przejaw ignorancji i braku szacunku dla odbiorcy.

IDEA SZKOLENIA

Umiejętność poprawnego i sprawnego przekazywania myśli jest szczególnie ważna w pracy urzędnika, gdyż nie tylko świadczy o jego kompetencji, lecz także wpływa na komunikatywność tekstu. W związku z tym przygotowaliśmy warsztaty językowe dla osób pracujących na stanowiskach urzędniczych. Ich uczestnicy będą mogli poznać zasady tworzenia poprawnych zdań i wypowiedzi, przeanalizować teksty niepoprawne i niekomunikatywne oraz przećwiczyć pisanie tekstów wzorcowych. Ponadto uczestnicy warsztatów pogłębią wiedzę z zakresu etykiety językowej w urzędzie. Celem szkolenia jest poszerzenie przez uczestników szkolenia umiejętności z zakresu redagowania pism przy zachowaniu zasad poprawności językowej obowiązujących w pismach urzędowych. Podczas szkolenia zostaną omówione wszystkie wątpliwości zgłaszane przez uczestników.
 
Cel szkolenia zostanie osiągnięty dzięki zapoznaniu uczestników z zagadnieniami takimi jak:
  • zasady redagowania pism urzędowych
  • zasady efektywnego pisania
  • poprawność gramatyczna
  • poprawność ortograficzna
  • poprawność interpunkcyjna
  • poprawność fleksyjna
  • poprawność leksykalno-składniowa
  • poprawność tekstowo-stylistyczna
  • poprawność językowa pism urzędowych (jak pisać dobrze i wiarygodnie)
  • poprawność językowa i jej wpływ na wizerunek urzędu
  • upraszczanie tekstu
  • zasady i techniki dostosowania treści przekazu do odbiorcy (styl komunikatywny)
  • poprawna budowa pism urzędowych
  • •zwrotny grzecznościowe w pismach urzędowych
  • specyfika pism i tekstów urzędowych
  • formy rozpoczęcia pism urzędowych
  • formy zakończenia pism urzędowych
  • tytułowanie osób
  • zwroty grzecznościowe w pismach urzędowych
  • językowy savoir vivre

Fakty szkoleniowe
1
Przeszkoliliśmy ponad
70 tys. handlowców.
2
Średni wzrost sprzedaży / parametrów sprzedaży naszych szkoleń wynosi 12%.
3
Trenerzy Gammy są skuteczni łącząc bogate doświadczenie na stanowiskach sprzedażowych z wysokimi umiejętnościami trenerskimi.
tylko 30% handlowców sprzedaje w sposób świadomy dobierając najbardziej efektywne metody do sytuacji i klienta* (Forbes 2017). 70% sprzedaje nieświadomie i nieefektywnie

SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
Szkolenie odbywa się w siedzibie firmy na terenie całej Polski.

PROGRAM SZKOLENIA

1. Wstęp do szkolenia
  • Wprowadzenie do szkolenia
  • Cele szkolenia
  • Ustalenie zasad współpracy w trakcie szkolenia
  • Oczekiwania indywidualne uczestników dotyczące treści szkolenia

2. Poprawność językowa w pismach urzędowych
  • Specyfika języka urzędowego
  • Charakterystyka odbiorców pism i tekstów urzędowych
  • Upraszczanie tekstu
  • Zasady efektywnego pisania
  • Jak pisać dobrze i wiarygodnie?
  • Zasady i techniki dostosowania treści przekazu do odbiorcy
  • Styl komunikatywny
  • Zasady redagowania pism urzędowych
  • Poprawna budowa pism urzędowych

3. Poprawność językowa w praktyce
  • Gramatyczna
  • Ortograficzna
    • Użycie dużej/małej litery w zapisie nazw geograficznych, topograficznych, instytucji, urzędów, stanowisk, mieszkańców określonych obszarów geograficznych itp.
    • Pisownia łączna i rozdzielna (zwłaszcza nie z rzeczownikami odczasownikowymi, imiesłowami)

  • Interpunkcyjna
    • Pisownia (i odmiana) skrótów i skrótowców (użycie kropki i łącznika)
    • Użycie kropki, łącznika w innych funkcjach niż wymienione w pkt. 1
    • Użycie innych znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, myślnika, dwukropka)

  • Fleksyjna
    • Odmiana polskich nazwisk mężczyzn i kobiet
    • Odmiana i pisownia nazwisk obcych

  • Leksykalno-składniowa
    • Wyrazy niewłaściwie użyte
    • Pleonazmy
    • Wyrazy nadużywane (czym je zastąpić?)

  • Tekstowo-stylistyczna
    • jak budować tekst, aby był poprawny, zrozumiały i „przyjazny” dla odbiorcy, a równocześnie spełniał wymogi stawiane tekstom urzędowym?

4. Etykieta językowa w urzędzie
  • Grzeczność jako forma budowania wizerunku urzędu
  • Zwroty grzecznościowe w pismach urzędowych
  • Formy rozpoczęcia pism i zwracania się do adresatów
  • Formy zakończenia pism
  • Tytułowanie osób
  • Zasady netykiety – savoir vivre w Internecie


5. Omówienie indywidualnych zapytań poprawnościowych

6. Podsumowanie szkolenia

Cena szkolenia:
Miejsce szkolenia:

Termin szkolenia:

Klienci, dla których Gamma zrealizowała szkolenia:

TRENERZY SZKOLENIA

OPINIE O SZKOLENIACH

Konsultant szkolenia

Szybki kontakt

Paulina Riss

Specjalista ds. szkoleń
tel.: +48 (22) 266 08 52

p.riss@projektgamma.pl
Paulina Riss

Interesuje Cię szkolenie otwarte z tej tematyki?

Zostaw adres e-mail i nr. telefonu a przypomnimy Ci o tym szkoleniu.
Przypomnij mi:
Preferuję kotakt:

WSTĘPNA WYCENA SZKOLENIA

Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.
Dostępne formaty szkoleniowe:
Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm
© Gamma sp. j. ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone.