Jasne i konkretne polecenia - to bardzo ważne dla zachowania w grupie dobrej atmosfery. Pracownicy powinni wiedzieć, czego oczekuje od nich manager, w jaki sposób powinni wykonywać swoje zadania i jakie są ich obowiązki.
Każdy z jego podwładnych powinien także mieć możliwość swobodnego wyrażenia swojej opinii i zdania bez obaw o to że zostanie skrytykowany lub wyśmiany i upokorzony.
Manager zespołu powinien wiedzieć, jak nie dopuścić do powstawania konfliktów pomiędzy pracownikami.
Powinien traktować ich z szacunkiem i nie dopuszczać do powstawania plotek. Niektórzy managerowie prowadzą co jakiś czas spotkania z pracownikami, na których pytają o ich samopoczucie w miejscu pracy i to, co chcieliby zmienić w nim i zasadach, jakie tam obowiązują. Może to być bardzo dobrym rozwiązaniem.
Zostan skuteczniejszym sprzedawcą. Opracuj najlepsze strategie sprzedaży. Zobacz jakie szkolenia sprzedażowe mamy dla Ciebie:
Zaufaj firmie szkoleniowej roku!
Motywacja jest kolejnym kluczowym dla sukcesu elementem. Dobry lider wie, w jaki sposób motywować członków zespołu i zachęcać ich do rozwoju i podnoszenia własnych kwalifikacji.
Doskonałą metodą jest często pochwalenie pracownika w obecności całego zespołu - motywuje to nie tylko osobę, która otrzymuje pochwałę, ale także pozostałych pracowników.
Nagrody są ważnym dla managera narzędziem motywowania pracowników - nie powinien jednak sięgać po nie zbyt często, ponieważ staną się zbyt "powszednie" i przestaną być dla pracowników atrakcyjne.
Również stosowanie przez managera kar powinno być ograniczone do naprawdę skrajnych sytuacji - choć kary to silny motywator, często stosowane wpływają na pojawienie się u pracowników niechęci i braku zaufania do przełożonego.
Manager powinien przede wszystkim pamiętać, że ustalane przez niego zasady obowiązują wszystkich - sam też musi ich przestrzegać. Dając dobry przykład swoją postawą, motywuje pracowników do lepszego wypełniania swoich obowiązków.