Badanie i ocenianie szkoleń – kilka słów o ewaluacji

Ewaluacja jest jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie, czy dane szkolenie spełnia wymagania uczestników. Ewaluacja jako analiza potrzeb szkoleniowych kojarzy się większości osób wyłącznie z ankietowaniem. Czy tak jest w rzeczywistości?

zdjęcie - (the_title())

 
Badanie i ocenianie szkoleń - kilka słów o ewaluacji

Ewaluacja jest jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie, czy dane szkolenie spełnia wymagania uczestników. Ewaluacja jako analiza potrzeb szkoleniowych kojarzy się większości osób wyłącznie z ankietowaniem. Czy tak jest w rzeczywistości?

Ewaluacja projektu - zacznijmy od zdefiniowania podstaw

Ewaluacja szkolenia lub innego działania (często o charakterze edukacyjnym np. warsztatów, zajęć grupowych itp.) polega na regularnym badaniu wartości i cech konkretnego programu, zajęć lub przedmiotu. Przeprowadza się ją w oparciu o ściśle określone kryteria, aby usprawnić dany proces, wprowadzić bardziej skuteczne działania lub poprawić produkt.

Do wspomnianych kryteriów, które może zawierać np. ewaluacja projektu edukacyjnego zalicza się:

  • efektywność – określa w jaki sposób zasoby lub środki zostały przekształcone w konkretne efekty,
  • trafność – sprawdza, czy cele szkolenie są zgodne z wymaganiami uczestników,
  • skuteczność – pozwala zbadać na ile szkolenie osiągnęło zamierzone cele
  • trwałość – mówi o tym, czy i jak efekty szkolenia będą trwały po jego zakończeniu

Analiza potrzeb szkoleniowych – ankieta ewaluacyjna szkolenia jako podstawa wiedzy

Najczęściej stosowanym sposobem na zdobycie informacji od uczestników o szkoleniu. Co takiego możemy zmierzyć z jej pomocą? Przede wszystkim możemy określić trzy podstawowe aspekty: opinię, wiedzę i postawę. Dziedziny te pozwalają zbadać, czy dane zajęcia były właściwie przygotowane pod kątem merytorycznym, organizacyjnym, czy były ciekawe i przydatne dla kursantów.

Jak powinna być zbudowana ankieta?

Choć ankieta zazwyczaj wygląda dość niepozornie – jest to raptem kilka pytań zamkniętych oraz otwartych, to przygotowanie jej zalicza się do kluczowych etapów ewaluacyjnych, od którego w głównej mierze zależy jakość odpowiedzi do późniejszej analizy.

Od samego początku powinno być ściśle określone jakie kryteria chcemy zbadać i zmierzyć, stosując konkretne pytania. Możemy sprawdzać, jak uczestnicy oceniają trenera, czy zakres wiedzy, prezentowanej podczas zajęć jest odpowiedni i przydatny dla nich.

Zbudowanie dobrych pytań, jak również właściwej skali odpowiedzi w przypadku pytań zamkniętych, pozwalają na precyzyjne przygotowanie ankiety, które w znaczący sposób poprawia możliwość późniejszej analizy danych, a także wyciągania z nich wniosków na przyszłość i doskonalenia szkoleń. To przecież jest podstawowym celem ewaluowania – doskonalenie, a nie zbieranie kolejnych dokumentów w firmowych segregatorach.

W przypadku ewaluacji najczęściej przeprowadza się badania ilościowe i jakościowe.

Badania ilościowe pomagają znaleźć odpowiedź na pytanie: „ile?” (np. „ile osób wzięłoby udział w kolejnym szkoleniu z tego cyklu?”). To najprostsza forma ankietowania, która zazwyczaj nie nastręcza większych problemów.

Badania jakościowe z kolei pojawiają się, gdy pragniemy odnaleźć odpowiedzi na pytania typu: „jak?” i „dlaczego?”. Są one fenomenalnym narzędziem do badania emocji, mechanizmów postępowania oraz motywów działania. Służą określaniu zachowań, postępowania, przedstawiają wzory myślenia i reguły działania ludzi.

Nie tylko ankieta ocena szkolenia

Choć utarło się, że słowa „ewaluacja” i „ankieta” stały się niemal synonimami, warto pamiętać, że sama ankieta to wyłącznie jedno z narzędzi, dzięki którym możliwa jest ewaluacja szkolenia. Do innych narzędzi zalicza również: obserwację zachowania uczestników, analizę dokumentów, a także obiektów wytworzonych przez kursantów w trakcie zajęć.

Analiza potrzeb szkoleniowych – pierwszy krok do dalszej pracy

Ewaluacja, którą przeprowadza się pod koniec warsztatów lub szkolenia, pozwala zbadać wiele elementów – zarówno merytorycznych, jak i emocjonalnych. Oprócz sporej wiedzy na temat kursantów, odsłania również mocne i słabe strony samych zajęć. To świetny materiał do dalszej pracy i udoskonalania produktu szkoleniowego. Dodatkowo, przy odpowiednio zadanych pytaniach, można dowiedzieć się, jakie są dokładnie potrzeby szkoleniowe ankietowanych, co z kolei wpływa na dopasowanie oferty zajęć dokładnie do zapotrzebowania rynkowego.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.