Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść z firmy

Kiedy dobry pracownik chce odejść, firma musi zadać sobie pytanie, czy zrobiła wszystko, by go zatrzymać. Czy można zwiększyć wynagrodzenie? A może zapewnić szkolenia? Retencja pracowników wymaga więcej niż materialnego podejścia. Dowiedz się, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.

zdjęcie - (the_title())

 
Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść z firmy

Kiedy dobry pracownik chce odejść, firma musi zadać sobie pytanie, czy zrobiła wszystko, by go zatrzymać. Czy można zwiększyć wynagrodzenie? A może zapewnić szkolenia? Retencja pracowników wymaga więcej niż materialnego podejścia. Dowiedz się, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.

Retencja pracowników – co ze sobą niesie?

Każdy manager, niezależnie od wielkości firmy, prędzej czy później staje przed pytaniem: jak zatrzymać pracownika, który chce odejść. Mowa oczywiście i pracownikach dobrych, którzy dla firmy są źródłem przychodów.

Retencja kadr, czyli zatrzymywanie pracowników w formie, to nie tylko oszczędzenie kosztów związanych z rekrutacjami i brakiem osób wykonujących zadania. To także większa. wydajność zespołu oraz – jeżeli mowa o wysokiej klasy specjalistach – także prestiż. Kiedy dobry pracownik odchodzi, znalezienie osoby na jego miejsce, a potem wdrożenie jej w pełni do pracy, nie jest proste. Dlatego ważne jest, aby każdy manager, nawet jeśli nie podejmuje decyzji kadrowych, wiedział, co może zrobić. Oczywiście pomogą w tym szkolenia. Retencja może być większa jednak dzięki krokom naprawdę łatwym do przewidzenia.

Gratyfikacje za wyniki

Do najczęstszych powodów, z których dobry pracownik odchodzi, jest poczucie bycia niedocenianym – zarówno w wymiarze finansowym, jak i bardziej międzyludzkim. W tym drugim jeżeli kierownik nie ma wrodzonego talentu, niezbędne są szkolenia, retencja zależy bowiem w dużym stopniu od relacji z bezpośrednim przełożonym i jakości jego pracy. Wynagrodzenie wartościowych pracowników powinno natomiast stałe podlegać ocenie i renegocjacjom. Jeżeli nie możliwości znacznej podwyżki, warto rozważyć premie za szczególne osiągnięcia, jak zawarcie dużej transakcji lub zamknięcie kluczowego projektu. Wówczas pracownik poczuje, że jego wkład w firmę jest naprawdę zauważany.

Możliwości rozwoju

Fraza ta może brzmieć jak nic niewnosząca formułka z aplikacji kandydatów. Dobry manager wie jednak, że dobry pracownik naprawdę szuka możliwości rozwoju. O warto wspomnieć przy okazji, że jeśli faktycznie takie dostaje, to tym bardziej retencja kadr jest ważna z punktu widzenia oszczędności w firmie. Chcący się uczyć pracownik to przecież nakłady środków, które powinny się zwrócić.

Zapewnianie rozwoju w firmie to bardzo ważny element retencji kadr. Sposobem na to, jak zatrzymać pracownika w organizacji, jest budowanie przekonania, że daje mu ona coś wartościowego, a nie tylko eksploruje jako zasób. A równie ważne jak finanse są możliwości rozwoju i poczucie wykorzystywania potencjału. Dlatego dobrze jest inwestować w szkolenia. Ważne jednak, aby były one dobrze przeprowadzone i rzeczywiście przydatne. Warto być otwartym na inicjatywę pracowników w tym względzie. Jeżeli sami pytają o szkolenia, dowiedzmy się najpierw, jakie są ich oczekiwania i potrzeby. Gdy pracownik chce sam z siebie wziąć udział w kursie czy studiach podyplomowych, firma powinna rozważyć chociaż częściowe sfinansowanie ich. Oczywiście w takim wypadku retencja kadr to też kwestia kalkulacji i pracownik powinien podpisać zobowiązanie, że jeśli odejdzie przed określonym czasem, musi wyłożone przez firmę środki zwrócić.

Nie można również zapomnieć, aby dać możliwość wykorzystania nowo nabytych umiejętności i wiedzy oraz naturalnych talentów zatrudnionych osób. Często dobry pracownik odchodzi, kiedy czuje się znudzony. Ma wtedy potrzebę szukania nowych wyzwań. Dobry szef powinien więc zadbać o to, aby stopień trudności wyzwań rósł razem z doświadczeniem i kompetencjami.

Wyznaczanie celów i nagradzanie za ich realizację

Sposobem na to, jak zatrzymać pracownika w organizacji, jest też wyznaczanie celów – pojedynczym osobom i zespołowi – a wraz z nimi nagrody za ich wypełnienie. To łączy w sobie docenianie oraz rozwój. Cele mogą być bowiem coraz wyższe i takie podejście do zadań wprowadza elementy grywalizacji. Nie ma więc mowy o nudzie w pracy. W większości przypadków to będzie dobry pomysł jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.

Benefity pozapłacowe

Wiele firm uważa, że to wręcz standard, aby mieć karty sportowe, prywatną opiekę zdrowotną, pokoje do odpoczynku na inne benefity. Są one brane pod uwagę na początku. Jeśli jednak chodzi o to, jak zatrzymać pracownika w organizacji na wyższych szczeblach i w wyższych widełkach płacowych, rola benefitów jest przeceniania. Tylko naprawdę wynikające się na tle konkurencyjnych pracodawców propozycje mają szansę w znacznym stopniu wpłynąć na retencję kadr.

Dobra komunikacja i atmosfera w firmie

Jeśli nie benefity i jeśli wynagrodzenia w danej branży są porównywalne lub nie mamy środków na podwyżki i premie – to jak zatrzymać pracownika, których chce odejść?
Im wyższy ma on standard życia i więcej możliwości przebierania w ofertach, tym bardziej będzie zwracać uwagę na atmosferę w pracy. To sfera, z którą wielu kierowników-specjalistów miewa kłopoty, dlatego dzięki szkoleniom retencja pracowników może stać się większa. Zarządzanie ludźmi kreatywnymi lub o wąskich specjalizacjach nie jest sprawą łatwą. Budowanie dobrej atmosfery, przydzielanie satysfakcjonujących zadań, rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie im są ważne dla tego, jak zatrzymać pracownika w organizacji.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.