Jak być dobrym kierownikiem?
Wbrew pozorom bycie dobrym kierownikiem nie jest łatwym zadaniem. Mimo, że każda branża wymaga innych predyspozycji do pracy to można wyróżnić zespół cech, które to musi posiadać każdy manager. Jak być dobrym kierownikiem?
Odpowiednie umiejętności menadżerskie oraz cechy dobrego kierownika są niezwykle potrzebne do sprawnego zarządzania firmą. Otóż dla każdej organizacji istnieje zestaw czynności, które muszą być poprawnie wykonane, aby współpraca była efektywna oraz trwała. Priorytetowymi zadaniami, które stoją przed każdym szefem jest:
- wyznaczanie celów oraz zadań podległym pracownikom
- rozwiązywanie różnorodnych problemów wynikających z funkcjonowania grupy pracowników w organizacji
- stymulowanie rozwoju oraz stałe doskonalenie potencjału poszczególnych pracowników
- inicjowanie oraz koordynowanie pracy w zespole.
Skuteczność realizacji poszczególnych zadań w znacznej mierze zależy od tego jakie umiejętności menadżerskie posiada osoba kierująca oraz jakie cechy charakteru posiada szef.
Idealny szef cechy charakteru
Wiele osób zwłaszcza na początku kariery zawodowej często zastanawia się jak być dobrym kierownikiem, aby odnieść zamierzony sukces zawodowy. Dodatnie cechy dobrego kierownika zawsze znaczny sposób wpływają na dobrą atmosferę w zespole oraz poprawne prosperowanie firmy i osiąganie przez nią dużych zysków. Zatem jakie powinny być cechy dobrego kierownika.
Najlepszy szef to taki który:
- Dobrze zna swoją branżę - otóż wiedza i doświadczenie w danej branży pozwalają sprawnie kierować zespołem oraz zawsze podejmować trafne decyzje. Będąc ekspertem w danej branży lider potrafi w fachowy sposób ocenić rezultaty pracy swojego zespołu.
- Sprawnie organizuje pracę - każdy przywódca grupy pracowniczej musi mieć wypracowany odpowiedni styl zarządzania zespołem. Bez precyzyjnego planu oraz dobrego pomysłu kierownik będzie zarządzał chaotycznie, w efekcie czego pracownicy będą się z nim męczyć. Każdy kierownik powinien być dobrym strategiem, który potrafi w jasny oraz klarowny sposób zdefiniować cel oraz środki, które prowadzą do przewidywania możliwości pojawienia się nieoczekiwanych okoliczności.
- Inteligentny emocjonalnie - dobry kierownik to taki, który dobrze zna swoich podwładnych ich potrzeby oraz problemy. Potrafi on spojrzeć oczami swoich pracowników na ich obowiązki oraz przyjąć sposób myślenia podwładnych. Okazując pracownikom zainteresowanie szef buduje z nimi niewidzialną więź porozumienia oraz co najważniejsze integruje zespół i motywuje go do pracy.
- Dostrzega talenty swoich pracowników – każdy idealny kierownik zdaje sobie sprawę z tego, że wykwalifikowany pracownik jest ogromnym potencjałem, który można wykorzystać w celu lepszego funkcjonowania firmy. Zatem powinien on wspierać rozwój pracowników starając się wzmocnić ich mocne strony oraz udoskonalić te słabsze. Skuteczny kierownik nie tylko zachęca poszczególne jednostki do rozwoju, lecz także dostrzega trud pracownika włożony w realizację poszczególnych zadań oraz go za to nagradza. Dobry kierownik zawsze daje przykład oraz pozwala uczyć się pracownikom od siebie.
- Zachęca do kreatywności - ciągłe pouczenia oraz uwagi zawsze podcinają skrzydła. Zatem idealny lider to taki, który daje swoim pracownikom szansę na to, aby wykazali się swoją kreatywnością.
- Potrafi sprawnie komunikować się ze swoimi pracownikami – każdy szef musi pamiętać o tym, że od sprawnej komunikacji w firmie zależy to czy poszczególne działania pracowników będą prowadzone w efektywny sposób. Otóż zazwyczaj wiele nieporozumień wynika z powodu niejasności formułowania swoich myśli oraz złego przepływu informacji. Ważna jest również umiejętność szybkiego oraz w pełni bezpośredniego reagowania na pojawiające się konflikty w grupie oraz udzielania precyzyjnej informacji zwrotnej.
- Jest ludzki - co prawda nie oznacza to, że lider powinien pozwolić się wykorzystywać, ale powinien on znaleźć od czasu do czasu czas na spontaniczne rozmowy ze swoimi pracownikami. Dobry kierownik powinien być zawsze otwarty na pracowników oraz gotowy na to, aby ich wysłuchać. Ludzki szef powinien być osobą która to nie wykorzystuje w żaden swojej uprzywilejowanej pozycji do tego, aby rozkazywać innym oraz napawać się swą władzą. Powinien on okazywać szacunek każdemu pracownikowi bez względu na to jakie zajmuje stanowisko.
- Daje przykład – każdy szef powinien pamiętać o tym, że poszczególne czyny są stanie wyrazić znacznie więcej niż słowa, dlatego też w celu zachęcenia swoich podwładnych do działania powinien osobiście bardzo mocno angażować się w swoje obowiązki. Dobry kierownik powinien być punktualny, sumienny oraz odpowiedzialny. Jego pracownicy muszą bowiem wiedzieć, że zawsze mogą na niego liczyć.
Dobry szef w firmie jest na zawsze wagę złota, bowiem jego działania przekładają się na zyski firmy, jej pozytywny wizerunek oraz szybki rozwój.