Jak być dobrym kierownikiem?

Wbrew pozorom bycie dobrym kierownikiem nie jest łatwym zadaniem. Mimo, że każda branża wymaga innych predyspozycji do pracy to można wyróżnić zespół cech, które to musi posiadać każdy manager. Jak być dobrym kierownikiem?

25 marca 2019
zdjęcie - Jak być dobrym kierownikiem?

 Jak być dobrym kierownikiem?

Wbrew pozorom bycie dobrym kierownikiem nie jest łatwym zadaniem. Mimo, że każda branża wymaga innych predyspozycji do pracy to można wyróżnić zespół cech, które to musi posiadać każdy manager. Jak być dobrym kierownikiem?

Odpowiednie umiejętności menadżerskie oraz cechy dobrego kierownika są niezwykle potrzebne do sprawnego zarządzania firmą. Otóż dla każdej organizacji istnieje zestaw czynności, które muszą być poprawnie wykonane, aby współpraca była efektywna oraz trwała. Priorytetowymi zadaniami, które stoją przed każdym szefem jest:

  • wyznaczanie celów oraz zadań podległym pracownikom
  • rozwiązywanie różnorodnych problemów wynikających z funkcjonowania grupy pracowników w organizacji
  • stymulowanie rozwoju oraz stałe doskonalenie potencjału poszczególnych pracowników
  • inicjowanie oraz koordynowanie pracy w zespole.

Skuteczność realizacji poszczególnych zadań w znacznej mierze zależy od tego jakie umiejętności menadżerskie posiada osoba kierująca oraz jakie cechy charakteru posiada szef.

Idealny szef cechy charakteru

Wiele osób zwłaszcza na początku kariery zawodowej często zastanawia się jak być dobrym kierownikiem, aby odnieść zamierzony sukces zawodowy. Dodatnie cechy dobrego kierownika zawsze znaczny sposób wpływają na dobrą atmosferę w zespole oraz poprawne prosperowanie firmy i osiąganie przez nią dużych zysków. Zatem jakie powinny być cechy dobrego kierownika.

Najlepszy szef to taki który:

  • Dobrze zna swoją branżę - otóż wiedza i doświadczenie w danej branży pozwalają sprawnie kierować zespołem oraz zawsze podejmować trafne decyzje. Będąc ekspertem w danej branży lider potrafi w fachowy sposób ocenić rezultaty pracy swojego zespołu.
  • Sprawnie organizuje pracę - każdy przywódca grupy pracowniczej musi mieć wypracowany odpowiedni styl zarządzania zespołem. Bez precyzyjnego planu oraz dobrego pomysłu kierownik będzie zarządzał chaotycznie, w efekcie czego pracownicy będą się z nim męczyć. Każdy kierownik powinien być dobrym strategiem, który potrafi w jasny oraz klarowny sposób zdefiniować cel oraz środki, które prowadzą do przewidywania możliwości pojawienia się nieoczekiwanych okoliczności.
  • Inteligentny emocjonalnie - dobry kierownik to taki, który dobrze zna swoich podwładnych ich potrzeby oraz problemy. Potrafi on spojrzeć oczami swoich pracowników na ich obowiązki oraz przyjąć sposób myślenia podwładnych. Okazując pracownikom zainteresowanie szef buduje z nimi niewidzialną więź porozumienia oraz co najważniejsze integruje zespół i motywuje go do pracy.
  • Dostrzega talenty swoich pracowników – każdy idealny kierownik zdaje sobie sprawę z tego, że wykwalifikowany pracownik jest ogromnym potencjałem, który można wykorzystać w celu lepszego funkcjonowania firmy. Zatem powinien on wspierać rozwój pracowników starając się wzmocnić ich mocne strony oraz udoskonalić te słabsze. Skuteczny kierownik nie tylko zachęca poszczególne jednostki do rozwoju, lecz także dostrzega trud pracownika włożony w realizację poszczególnych zadań oraz go za to nagradza. Dobry kierownik zawsze daje przykład oraz pozwala uczyć się pracownikom od siebie.
  • Zachęca do kreatywności - ciągłe pouczenia oraz uwagi zawsze podcinają skrzydła. Zatem idealny lider to taki, który daje swoim pracownikom szansę na to, aby wykazali się swoją kreatywnością.
  • Potrafi sprawnie komunikować się ze swoimi pracownikami – każdy szef musi pamiętać o tym, że od sprawnej komunikacji w firmie zależy to czy poszczególne działania pracowników będą prowadzone w efektywny sposób. Otóż zazwyczaj wiele nieporozumień wynika z powodu niejasności formułowania swoich myśli oraz złego przepływu informacji. Ważna jest również umiejętność szybkiego oraz w pełni bezpośredniego reagowania na pojawiające się konflikty w grupie oraz udzielania precyzyjnej informacji zwrotnej.
  • Jest ludzki - co prawda nie oznacza to, że lider powinien pozwolić się wykorzystywać, ale powinien on znaleźć od czasu do czasu czas na spontaniczne rozmowy ze swoimi pracownikami. Dobry kierownik powinien być zawsze otwarty na pracowników oraz gotowy na to, aby ich wysłuchać. Ludzki szef powinien być osobą która to nie wykorzystuje w żaden swojej uprzywilejowanej pozycji do tego, aby rozkazywać innym oraz napawać się swą władzą. Powinien on okazywać szacunek każdemu pracownikowi bez względu na to jakie zajmuje stanowisko.
  • Daje przykład – każdy szef powinien pamiętać o tym, że poszczególne czyny są stanie wyrazić znacznie więcej niż słowa, dlatego też w celu zachęcenia swoich podwładnych do działania powinien osobiście bardzo mocno angażować się w swoje obowiązki. Dobry kierownik powinien być punktualny, sumienny oraz odpowiedzialny. Jego pracownicy muszą bowiem wiedzieć, że zawsze mogą na niego liczyć.

Dobry szef w firmie jest na zawsze wagę złota, bowiem jego działania przekładają się na zyski firmy, jej pozytywny wizerunek oraz szybki rozwój.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.