Jak powinna wyglądać prawidłowa komunikacja w przedsiębiorstwie?
Prawidłowa i niczym nie zakłócona komunikacja w przedsiębiorstwie ma ogromne znacznie nie tylko dla komfortu pracy w takiej organizacji, ale również i efektów pracy, jakie osiąga,
Dobra komunikacja, co z pewnością nie ulega najmniejszym wątpliwościom zdecydowanie bardziej ułatwia szybkie i efektywne osiągnięcie wyznaczonych celów, przeznaczonych do zrealizowania dla poszczególnych grup pracowniczych.
Warto pamiętać o tym, że komunikowanie się zawsze będzie niezbędnym elementem istnienia każdej organizacji, niezależnie tak naprawdę od tego, czym zajmują się jej przedstawiciele na co dzień w kwestiach zawodowych.
W każdej organizacji, jeżeli komunikacja pomiędzy poszczególnymi jej członkami będzie nieco chaotyczna i w jakikolwiek sposób nie uporządkowana, charakteryzująca się bardzo dużą dowolnością, stosunkowo szybko przyczynia się do powstania zaburzeń w działaniu organizacji, które mogą po pewnym czasie, jeśli nie zostaną odpowiednio szybko i efektywnie usunięte, przyczynić się do tego, że dana organizacja poniesie na rynku klęskę w obszarze swojej działalności.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Skuteczne budowanie efektywności firmy poprzez rozwój kadry menedżerskiej. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zobacz szkolenia związane z obszarem menadżerskim:
Szkolenia menadżerskie - pełna lista.
Taka niewłaściwa i chaotyczna komunikacja przede wszystkim przyczynia się do znacznego rozproszenia uwagi poszczególnych członków pracujących dla wydawać by się mogło dobra danej organizacji, ale również zabiera czas, a także nakłada się na komunikaty niezbędne do prawidłowego działania każdej organizacji, przez co nie docierają one w sposób odpowiedni do tych osób, do których koniecznie dotrzeć powinny.
To powoduje bardzo duże kłopoty i liczne nieporozumienia, mogące prowadzić nawet do dość dużych konfliktów, które z całą pewnością nie będą miały pozytywnego wydźwięku dla kondycji i efektywności działania przedsiębiorstwa.
Ludzie stanowiący trzon organizacji są bardzo różni, między nimi widocznych jest także wiele różnic, nie tylko na tle kulturowym czy obyczajowym, ale również językowym czy w kwestii bardzo różnego postrzegania wielu zjawisk, nie tylko związanych z działaniem danej organizacji. Tak naprawdę przyczyn pojawiania się błędów komunikacyjnych jest wiele i czasem mogą być dość ciężkie do zidentyfikowania.
Dlatego też organizacje, którym zależy na tym, aby pomiędzy ich pracownikami komunikacja była jak najbardziej prawidłowa i uporządkowana, powinny skupić się na podjęciu następujących działań zapobiegawczych w postaci:
- formułowania komunikatów o charakterze opisowym (dotyczy to absolutnie wszystkich osób wchodzących w skład danej organizacji, niezależnie od tego, jakie stanowisko w niej zajmują oraz jakie funkcje pełnią), przy czym najbardziej jak to możliwe z komunikacji w przedsiębiorstwie zniknąć powinny wszystkie te komunikaty o charakterze typowo oceniającym;
- unikania w każdej zawodowej sytuacji przekazywania odbiorcy komunikatu znacznie większej ilości informacji, niż będzie on w stanie przyswoić i zapamiętać- w tym przypadku krótkie i zwięzłe komunikaty, zawierające tylko te najważniejsze informacje pozwalają na uniknięcie wielu nieporozumień, związanych z pojawieniem się nadmiaru zbyt długich komunikatów;
- często przydatne w utrzymaniu prawidłowej komunikacji pomiędzy członkami organizacji jest szczera rozmowa dotycząca tego, jak druga osoba zrozumiała przekazany jej nie dawno komunikat;
- istotne znaczenie na wybór miejsca oraz czasu przekazywania komunikatów (dotyczy to także tych komunikatów zwrotnych),
- dobra komunikacja w zespole polega również na tym, że komunikaty zwrotne od odbiorcy do nadawcy przekazywane są w odpowiednim momencie, czyli mówiąc krótko wtedy, gdy ich odbiorca tego oczekuje;
- najlepiej przy komunikacji w organizacji sprawdza się kontakt ''twarzą w twarz'';
- aby wyzbyć się nieporozumień i komunikacyjnego chaosu w organizacji bardzo ważne jest, aby każdy z jej członków bardzo starannie wysłuchiwał tego, co do powiedzenia ma mu jego rozmówca;
- duże znaczenie dla właściwej komunikacji ma również fakt, czy obie strony prowadzące rozmowy są w stanie wzajemnie stworzyć sobie możliwie jak najbardziej sprzyjający komunikacji klimat.