Skuteczna komunikacja w zespole

Współczesne prawa rynku bywają bezlitosne. Nawet jeśli przedsiębiorstwo ma do zaoferowania produkt wysokiej jakości i unikatowy w porównaniu do swojej rynkowej konkurencji, a pracownicy są ludźmi kreatywnymi o bardzo dużej wiedzy, to jednak niestety w większości przypadków, jeśli w takiej firmie zabraknie odpowiedniej otwartości i zaufania, osiągnięcie przewagi nad konkurencją może być bardzo trudne.

zdjęcie - (the_title())


Skuteczna komunikacja w zespole

Współczesne prawa rynku bywają bezlitosne. Nawet jeśli przedsiębiorstwo ma do zaoferowania produkt wysokiej jakości i unikatowy w porównaniu do swojej rynkowej konkurencji, a pracownicy są ludźmi kreatywnymi o bardzo dużej wiedzy, to jednak niestety w większości przypadków, jeśli w takiej firmie zabraknie odpowiedniej otwartości i zaufania, osiągnięcie przewagi nad konkurencją może być bardzo trudne, jeśli wręcz nawet niemożliwe (oczywiście chodzi tu o stałą przewagę nad konkurencją, a nie tylko chwilowe przebłyski sukcesu).

Jeżeli pracujący w przedsiębiorstwie zespół pogrąży się w wewnętrznej walce o wpływy, zapominając przy tym o tym, jak czasem zgubny bywa brak konstruktywnej krytyki i umiejętności wypracowania konsensusu, wówczas szanse na osiągnięcie spektakularnego i długotrwałego sukcesu może być niezwykle trudne do osiągnięcia dlatego, że zespół pogrążony we własnych konfliktach i dążeniach nie bezie w stanie wystarczająco poświecić się sprawom przedsiębiorstwa.

W dużej cześci przypadków taka sytuacja jest wynikiem długotrwałych zaniechań liderów, którzy często sądzą, że sprawy rozwiążą się same (co oczywiście jest myśleniem błędnym i jak się okazuje zgubnym w wielu przypadkach).

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zapraszamy do udziału w szkoleniu z komunikacji. Dzięki temu szkoleniu rozwiniesz m.in.: umiejętność wyrażania swoich myśli w sposób prosty i precyzyjny, umiejętność aktywnego słuchana, umiejętność przyjmowania i udzielania informacji zwrotnej.

Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenia z rozwoju osobistego, szkolenie pewność siebie w biznesie.

Dużym problemem (co wiąże się między innymi z niewłaściwą komunikacją w zespole) jest brak jasności co do obowiązujących zasad i reguł, przez co pracownicy nie wiedzą, jakie zachowania będą nagradzane a jakie nie będą akceptowane. Nie zostały im jasno i czytelnie przekazane jakiekolwiek wzorce zachowań, zarówno tych pożądanych jak i niepożądanych w strukturze danego przedsiębiorstwa.

Błędy w komunikacji nie rzadko doprowadzają również do wielu sytuacji, w których z różnych przyczyn lider nadzorujący prace zespołu z nie do końca wyjaśnionych i logicznych przyczyn unikają rozwiązywania istotnych dla zespołu spraw i problemów.

To bardzo często powoduje napięcia w zespole oraz snucie domysłów oraz dużej ilości plotek (często nieprawdziwych), co ma negatywny w[pływ na atmosferę panującą w zespole (co z kolei negatywnie odbija się na skuteczności i efektywności pracy zdecydowanej większości pracowników.

Nieskuteczna komunikacja w konsekwencji zawsze prowadzi do zaniku komunikacji bezpośredniej. Wówczas na porządku dziennym są sytuacje, w których pracownicy rozmawiają o kimś z zespołu bez jego uczestnictwa. Taka sytuacja wyzwala mnóstwo negatywnych emocji, które z całą pewnością nie wpływają dobrze na jakąkolwiek zespołową komunikację, która i tak w tym przypadku stoi już na dość kiepskim poziomie.

Między innymi tu, ale także i w innych przypadkach wychodzą zaniedbania liderów, którzy w odpowiednim momencie nie chcieli bądź też nie byli w stanie zadbać w odpowiedni sposób o czytelną komunikacje pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu.

W sytuacji, w których lider nie ma zaufania do swoich pracowników, ani też wśród nich nie cieszy się zbytnim zaufaniem, wówczas współpraca, przynajmniej taka, która ma przynosić sukcesy i możliwie jak największe korzyści. Prawda w tym przypadku wygląda tak, że prędzej czy później zespół się rozpadnie lub lider zostanie zmieniony (co z pewnością z punktu widzenia zespołu jest zdecydowanie bardziej korzystne niż jego ostateczne rozwiązanie). Zdobywanie zaufania z całą pewnością nie jest zadaniem prostym i najbardziej oczywistym do wykonania.

Można jednak to osiągnąć przede wszystkim, jeśli pamięta się o następujących zasadach:

  • zasady panujące w zespole są jasne i zrozumiałe dla wszystkich, wchodzących w skład zespołu,
  • zawsze, gdy z zespole pojawiają się niejasności i nieporozumienia, powinny zostać jak najszybciej rozwiązane, aby nikt nie miał miejsca na snucie nikomu w tym przypadku nie potrzebnych domysłów,
  • każdy z pracowników powinien wiedzieć o tym, że bez obaw i strachu może wyrażać zarówno swoje obawy jak i potrzeby, aby ich punkt widzenia został lepiej zrozumiany (dotyczy tylko nie tylko przełożonych),
  • lider powinien dołożyć wszelkich starać do tego, aby zapoznać się z czynnikami które zarówno motywują, jak i demotywują podległy mu zespół do dalszej bardziej wytężonej pracy.

 

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.