Mobbing jest wciąż powszechnym zjawiskiem, które polega na poniżaniu i ośmieszaniu pracownika. Może pochodzić zarówno z grupy współpracowników na tym samym szczeblu zawodowym, jak i wywodzić się z kadry kierowniczej, co szczególnie wpływa na zachowanie i postawę osoby, która doświadcza zachowań mobbingowych.
Mobbing - metody przeciwdziałania
Każdy pracodawca powinien jasno wykazać stanowisko antymobbingowe oraz wdrożyć przejrzysty system regulacji wewnętrznych, które mają na celu wyeliminowanie tego zjawiska. Sposobów przeciwdziałania może być wiele, od zapoznania pracowników z procedurą składania skarg i zażaleń, po regulacje z zakresu karania sprawców. Ważnym aspektem jest edukacja i wykazywanie poparcia dla wszystkich, którzy spotykają się ze zjawiskiem mobbingu oraz respektowanie praw pracownika.
Szkolenia - czy warto je wdrażać?
Jeśli chodzi o szkolenie "mobbing w miejscu pracy" z pewnością każdy pracodawca powinien przemyśleć zaangażowanie w nie pracowników na każdym szczeblu zawodowym. Pozwala to na integrację wszystkich podzespołów oraz wykazywanie jasnych konsekwencji czekających na każdego, kto nie potrafi dostosować się do panującej polityki antymobbingowej. Równocześnie prowadzenie regularnych szkoleń antymobbingowych pozwala na zwiększenie zaufania do pracodawcy oraz wyzbycie się obaw przez zignorowaniem problemu, z którym spotyka się duża część pracowników i tym samym może wpłynąć na zminimalizowanie szans na wystąpienie tego typu sytuacji. Postawa pracodawcy jest więc kluczowym elementem walki ze zjawiskiem mobbingu a dzięki przejrzystym regulacjom każde zdarzenie może być szybko i sprawiedliwie rozpatrzone.
Szkolenia oraz jasne i konkretne regulacje wewnętrzne z pewnością będą skutkować zdecydowanym zmniejszeniem szans na wystąpienie mobbingu w miejscu pracy, a tym samym zapewni każdemu pracownikowi komfort i bezpieczeństwo, co przełoży się na szybkość i jakość wypełniania obowiązków oraz znaczące podwyższenie zaufania do przedsiębiorstwa i współpracowników.