Warsztaty kulinarne z twistem

Za dzisiejszą popularnością  warsztatów kulinarnych stoi telewizja. New York Times ogłosił, że „gotowanie jest muzyką XXI wieku”. W dobrym tonie jest znać smaki, rodzaje kuchni, odwiedzać restauracje, nie ma więc żadnego zdziwienia, że świat team-buildingu tak ochoczo sięgnął po warsztaty kulinarne jako format, który będzie zbliżał ludzi.

21 grudnia 2018
zdjęcie - Warsztaty kulinarne z twistem

Warsztaty kulinarne z twistem

Za dzisiejszą popularnością warsztatów kulinarnych stoi telewizja. Najpierw było śpiewanie, potem taniec, na końcu gotowanie. Na całym świecie stacje telewizyjne prześcigały się w dziesiątkach formatów kulinarnych – podróże kulinarne, rywalizacja amatorów, szefów kuchni, celebrytów, dzieci, gotowanie ekstremalne, smakowanie ekstremalne etc. Gotowanie przez mężczyzn jest sexy, przestało być oznaką zniewieścienia. 

New York Times ogłosił, że „gotowanie jest muzyką XXI wieku”. W dobrym tonie jest znać smaki, rodzaje kuchni, odwiedzać restauracje – mieć swoje zdanie na temat topinamburu, nasturcji czy popiołu z siana w tym czy w innym daniu.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Projektując szkolenia team building dokładamy staranności w doborze aktywności dla uczestników, wyborze charyzmatycznego prowadzącego oraz profesjonalnej ekipy wspierającej i animującej wydarzenie.

Firmowe imprezy integracyjne to nasza specjalność! Sprawdź sam:

Nie ma więc żadnego zdziwienia, że świat teambuildingu tak ochoczo sięgnął po warsztaty kulinarne jako format, który będzie zbliżał ludzi. Nie dość, że wszyscy wspólnie nad czymś pracują – to na dodatek efekt będą mogli skonsumować chwaląc siebie nawzajem.  Tak się szczęśliwie składa, że szefowie kuchni są obdarzeni charyzmą, mają łatwość nawiązywania kontaktów  - idealnie nadają się do prowadzenia tego typu eventów. Pojawiły się więc warsztaty kulinarne z kuchni fusion, kuchni japońskiej, włoskiej, indyjskiej czy wreszcie staropolskiej.

Kolejnym krokiem jest teambuilding kulinarny prowadzony jak edutainment. Uczestnicy otrzymują zadanie rodem z warsztatów kulinarnych, ale jest ono w różny sposób urozmaicane:

  • grywalizowane – uczestnicy otrzymują punkty za gotowanie i za sukcesy w dodatkowych eventach – np. testowanie potraw / składników/ przypraw z zawiązanymi oczami
  • challange’owanie – np. sztafeta kulinarna, w której każdy gotuje danie przez 10 minut i przekazuje stanowisko kolejnej osobie nie mogąc wysłuchać od niej żadnych wskazówek
  • zmiana warunków – jako metafora świata pełnego zmian –np. nagła zmiana składów zespołów, zmiana warunków, punktacji etc.

Od strony kulinarnej proces wspiera szef kuchni. Całość zmagań ogląda dodatkowo trener edutainmentowy. Ten robi notatki, obserwacje, łączy powstałe zjawiska w pewne tendencje, osadza je w kontekście zawodowym uczestników (oczywiście jest wcześniej odpowiednio wprowadzony).

Natępnie po zakończeniu części kulinarnej zaczyna się część rozwojowa. Trener omawia współpracę pomiędzy uczestnikami odwołując się do narzędzi, metodologii wpływających na podniesienie efektywności pracy. Dzięki temu, że doświadczenia są autentyczne i jeszcze świeże – omówienia są dla uczestników prawdziwe i dają motywację do zmiany tych nawyków, które obniżają ich efektywność.

Kiedy można zastosować?

  • jeśli nie ma zaufania między uczestnikami – aktywności mogą być tak zaprojektowane, żeby pomiędzy zespołami następowały wymiany sprzętów i składników, ale w taki sposób, żeby jedni i drudzy musieli sobie zaufać (omawiane są zwykle opory z tym związane i różne podejścia do zaufania)
  • jeśli nie ma otwartości na zmianę – uczestnicy traktują każdą zmianę jako zagrażającą. Warsztat kulinarny może być tak zaprojektowany, aby wprowadzane zmiany początkowo wydawały się niekorzystne, a w rzeczywistości pomagały uczetnikom.
  • jeśli chcemy zaszczepić w zespole ideę współodpowiedzialności – uczestnicy poza tym, że rywalizują między sobą mają zadania, w których punktacja zależy od tego w jakim stopniu troszczą się o pracę pozostałych zespołów.

Powyższe rozwiązania to te, które wdrażaliśmy – może być ich jednak dużo więcej – ograniczeniem jest wyłącznie wyobraźnia zamawiającego i kreatywność trenera edutainmentowego.

ZOBACZ LOSOWE ARTYKUŁY Z NASZEJ STREFY WIEDZY

Test Clifton StrengthsFinder został stworzony pod kierownictwem psychologa edukacyjnego Donalda Cliftona, który chciał wyłonić umiejętności najlepsze z najlepszych i wykorzystać je w późniejszym etapie do osiągania pozytywnych wyników w życiu prywatnym i zawodowym.

Widoczny od kilku lat trend dotyczący formy prowadzenia szkoleń wskazuje na coraz powszechniejsze stosowanie elementów gier, rywalizacji (grywalizacji), nowoczesnych technologii. Jest to spowodowane zderzeniem oferty rynkowej z oczekiwaniami współczesnych pracowników, których coraz bardziej liczną grupę stanowią przedstawiciele tzw. Generacji Z, czy też Millenialsów  korzystających od zawsze z mediów elektronicznych, portali społecznościowych, czy różnorakich form współczesnej technologii komunikacyjnej.

Jedną z najbardziej popularnych koncepcji zadowolenia z pracy i motywacji wewnętrznej pracownika  jest Model Cech Pracy (JCM) autorstwa Hackmana i Oldhama. Teoria JCM wskazuje czynniki, które przyczyniają się do osiągnięcia zawodowej satysfakcji.

Wybitnych pracowników opłaca się traktować niestandardowo – można na przykład awansować ich szybciej, niż wynika to z planu rozwoju kariery.
Na podstawie badań przeprowadzonych wśród pracowników IBM w latach 1967 – 1973 w 70 krajach, prof. Geert Hofstede wyodrębnił 50 państw do analizy międzykulturowej. Analiza ta zaowocowała uzyskaniem, w początkowym etapie, 4 wymiarów (różnice międzykulturowe), tj: Power Distance, Individualism, Masculinity i Uncertainity Avoidance. W kolejnym etapie prowadzenia badań, do zespołu dołączyły kolejne osoby, co doprowadziło do wyodrębnienia i dodania kolejnych 2 wymiarów tj: Long Term Orientation i Indulgence. Wszystkie 6 wymiarów tworzą razem model 6D.

Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel: 22/266 08 48,

tel. kom.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Mysłowicka 15
01-612 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel: 22/266 08 48,
tel. kom.: 505 273 550

ul. Mysłowicka 15
01-612 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2019 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.