Dzielenie się doświadczeniem jest równie wartościowe dla mistrza jak i ucznia

Mentoring w praktyce – jak skutecznie wdrożyć go w organizacji?

Szkolenia HR
Wzrastające potrzeby rozwojowe pracowników nie idą w parze z adekwatnym wzrostem budżetów szkoleniowych. Często jednak wiedza, która  jest dostępna wewnątrz firmy nie jest w pełni wykorzystywana. Szkolenie mentoring traktuje jako narzędzie wykorzystujące wiedzę tkwiącą w organizacji.

IDEA SZKOLENIA

Wzrastające potrzeby rozwojowe pracowników nie idą niestety w parze z adekwatnym wzrostem budżetów szkoleniowych w firmie. Jednak często bezcenna wiedza, która  jest dostępna wewnątrz firmy jest zupełnie nie wykorzystywana.

Ta wiedza jest w umysłach pracowników firmy, którzy mogą stać się mentorami dla swoich mniej doświadczonych współpracowników. Jednym z najefektywniejszych i najtańszych sposobów zagospodarowania kapitału intelektualnego firmy jest wprowadzenie programu mentoringu.

Jednak dobre intencje działów HR nie zawsze spotykają się ze zrozumieniem i docenieniem ze strony uczestników programów mentoringowych, którzy nie dostrzegają znaczenia i sensu praktyk mentoringu, a swoje uczestnictwo w nim uznają za stratę czasu. 

Szkolenie będzie odbywało się w dwóch płaszczyznach:
Proces wdrożenia mentoringu – uczestnicy poznają poszczególne etapy zaprojektowania i umiejscowienia procesu w organizacji, dodatkowo poznają zakresy odpowiedzialności działu HR, mentorów i mentee. Ta część będzie opierała się w dużej mierze na case studies oraz zestawie narzędzi zwykle wykorzystywanych do zarządzania procesem mentoringu.

Relacja mentor – mentee – poznają i omówią zadania, wyzwania, dobre praktyki procesu mentoringu oraz pojedynczej sesji.  Przedstawione zostaną najczęstsze przyczyny, które powodują, że mentoring jako proces firmowy bądź ten między dwojgiem ludzi nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Przyczyny zostaną omówione i zaproponowane sprawdzone rozwiązania.

Jak myślimy o mentoringu?
Tym, co łączy dobrych mentorów jest umiejętne i empatyczne wykorzystywanie własnego doświadczenia zawodowego i życiowej mądrości do wspierania budowania „wewnętrznej mądrości” oraz rozwijania kompetencji zawodowych innych. Dobry mentor jest osobą otwartą, godną zaufania, będącą wzorem do naśladowania. Charakteryzuje się empatią i wysokimi kompetencjami interpersonalnymi.

Kompetencje mentora:

  • Przekazywanie systemu wartości, jakim kieruje się mentor
  • Modelowanie zdrowych przekonań i postaw u mentee
  • Wtajemniczanie w arkana swojego doświadczenia zawodowego i życiowego
  • Dzielenie się swoimi umiejętnościami

Szkolenie dedykowane jest specjalistom z działów HR odpowiedzialnym za wdrożenie programu mentoringu w swojej firmie. Warsztat pomoże uczestnikom w przygotowaniu i skutecznym wdrożeniu mentoringu z pożytkiem dla mentorów, mentee oraz całej organizacji.

Fakty szkoleniowe
1
Na szkoleniach otwartych przeszkoliliśmy ponad 1000 HR managerów, HR business partnerów, specjalistów ds. zzl , ds. zarządzania talentami.
2
wikiGamma – nasza strefa wiedzy z obszaru HR ma ponad 8000 tysięcy aktywnych czytelników.
3
Uczestnicy szkoleń otrzymują narzędzia/rozwiązania HR gotowe do zastosowania w firmie, w której pracują.
Z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, iż w czterech na pięć badanych firm nigdy nie słyszano o mentoringu. Tylko niewiele ponad 6% organizacji stosowało określoną formę mentoringu.

PROGRAM SZKOLENIA

1. Powody, dla których warto wdrażać mentoring

  • Zarządzanie wiedzą organizacji – korzystanie z dobrych praktyk, unikanie tych samych błędów
  • Rozwój mentee – uzyska doświadczenie, umiejętności, wartości i wiedzę mentora
  • Rozwój mentora, który pozna punkt widzenia, umiejętności i wartości swojego mentee
  • Wzrost motywacji i zaangażowania mentorów i mentee
  • Udrożnienie komunikacji między działami, zespołami i poziomami zarządzania

2. Bariery – dlaczego jest tak niewiele mentoringu w organizacjach?

  • Obawa przed przekazywaniem swojej wiedzy innym pracownikom
  • Brak zrozumienia korzyści dla mentora w procesu mentoringu
  • Nieufność wszystkich uczestników i interesariuszy
  • Brak jasnego podziału odpowiedzialności między HR, mentorami i mentee
  • Brak jasnych celów i mierzenia ich realizacji

3. Proces mentoringowy w etapach:

  • Krok I - Rekrutacja mentorów:
    • Kryteria naboru do grupy mentorów
    • Przeprowadzanie rozmów rekrutacyjnych z kandydatami na mentorów
    • Decyzja o sformowaniu grupy mentorów
  • Krok II - Przygotowanie do roli mentora:
    • Uzgodnienie celów programu
    • Szkolenie mentorów
    • Określenie zakresu wsparcia dla mentora ze strony firmy
    • Określenie sposobów monitorowania efektów mentoringu
  • Krok III - Dobór par mentor-mentee:
    • Określenie grupy mentee
    • Zestawienie potrzeb mentee z „ofertą” mentorów
    • Zasady doboru par mentor-mentee
  • Krok IV - Monitorowanie i ocena efektów:
    • Jak często monitorować przebieg mentoringu?
    • Jak reagować w trudnych sytuacjach w procesie mentoringu w firmie?
    • Porównanie celów mentoringu z uzyskanymi efektami

4. Odpowiedzialność w mentoringu

  • Odpowiedzialność HR
    • Komunikowanie celów, odpowiedzialności i aspektów technicznych uczestnikom programu
    • Przygotowanie wzorów dokumentów, kontraktów mentor - mentree ankiet etc.
    • Monitorowanie, wzmacnianie i egzekwowanie ustaleń
    • Wybór metody doboru mentee
    • Wybór metody doboru mentorów (przez mentee bądź innym kluczem)
    • Przygotowanie mentorów do pełnia swojej funkcji
    • Przygotowanie mentee do pełnego czerpania z procesu
  • Odpowiedzialność mentora
    • Dobór narzędzi pracy z mentee (intruktaż, trening, coaching, mentoring)
    • Dostarczenie wprost wiedzy i umiejętności , nie wprost wartości
    • Monitorowanie działań mentee
    • Egzekwowanie ustaleń
    • Komunikowanie trudności do HR
  • Odpowiedzialność mentee
    • Otwartość w dzieleniu się problemami
    • Wypełnianie zobowiązań (prac wdrożeniowych nadanych przez mentora)
    • Wypełnianie kontraktu (wypracowanego na sesji zero)
    • Komunikowanie trudności do HR

5. Zasady prowadzenia mentoringu wpływające na rozwój mentee

  • Uzgadnianie celów mentee
  • Zasada samodzielności mentee - dlaczego nie” pomagać”
  • Zasada wzmacniania bez krytyki – przykład:, „Co dało już teraz dobre efekty a co zmieniłbyś następnym razem?”
  • Zasada odpowiedzialności mentee za postępy

6. Wykorzystanie informacji zwrotnej

  • Po co udzielamy info-zwrotnych?
  • Różnice między krytyką a info-zwrotną?
  • Co się składa na dobrą info-zwrotną?
  • Przypomnienie celu
  • Dlaczego pytania, a nie oceny?
  • Zadawanie pytań rozwojowych
  • Etapy wzmacniające i korygujące-kolejność
  • Kiedy i ile mówi mentee/mentor?
  • Wnioski – proporcje informacji wzmacniających a korygujących?

7. Myślenie rozwiązaniami

  • Rola mentora w sytuacjach, gdy nie wszystko idzie tak, jak powinno
  • Budowanie motywacji i wytrwałości mentee w sytuacji niepowodzenia lub pojawiających się problemów zawodowych

8. „Chwile dumy i chwały” czyli jak reagować na sukces mentee

  • Umieć okazywać szczere zainteresowania drugą osobą.
  • Stosować w praktyce konstrukcję pochwały
  • Radość z sukcesów innych i wyciąganie wniosków dla siebie jako mentora

9. Zakończenie i podsumowanie projektu

  • Wnioski na poziomie zespołu
  • Wnioski na poziomie indywidualnym
  • Karta SSK (Start, Stop, Kontynuacja)

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI:

  • Sprawniejsze wdrożenie programu mentoringu
  • Lepsze efekty realizacji idei mentoringu
  • Lepsze wykorzystanie potencjału pracowników firmy

KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

  • Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej wdrażania programu mentoringu
  • Poznanie najlepszych praktyk w realizacji programów mentoringu
  • Jasne zrozumienie swojej roli we wdrożeniu mentoringu w firmie

KORZYŚCI WSPÓLNE:

  • Rozwój kompetencji na różnych poziomach organizacyjnych
  • Zmniejszenie liczby błędów w realizacji programu mentoringu
  • Wytworzenie kultury przepływu wiedzy w firmie

TRENERZY SZKOLENIA

OPINIE O SZKOLENIACH

Konsultant szkolenia

Szybki kontakt

Ilona Ziętkowska

Project Manager
tel. kom:. +48 517 081 300

i.zietkowska@projektgamma.pl
Ilona Ziętkowska

Interesuje Cię to szkolenie?

Zostaw adres e-mail i nr. telefonu a przypomnimy Ci o tym szkoleniu.
Preferuję kotakt:

ZGŁOSZENIE NA SZKOLENIE

Zgłoszenie prosimy przesłać na adres i.zietkowska@projektgamma.pl lub faks 22 266 08 51 Wybrane szkolenie:

Mentoring w praktyce – jak skutecznie wdrożyć go w organizacji?

Imię i NazwiskoStanowiskoTelefonAdres e-mail
Firma
Osoba prywatna
* Zaproszenia wysyłamy bezpośrednio do uczestników szkolenia – e-mailem.

Cena uczestnictwa dla 1 osoby: 1600 zł/os.
Do podanej ceny należy doliczyć 23% VAT.

Warunki zgłoszenia

  1. Organizatorem szkolenia jest Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski sp.j.). z siedzibą w Warszawie, ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy pod numerem KRS 0000762160 Numer identyfikacji podatkowej (NIP): 113-26-90-108. REGON: 14111371700000 zwana dalej "Gamma”.
  2. Cena szkolenia obejmuje m. in.: udział w szkoleniu, zestaw materiałów szkoleniowych, certyfikat ukończenia szkolenia. Szczegółowych informacji dotyczących szkolenia (catering, usługi dodatkowe) udziela konsultant. Gamma nie zapewnia dojazdu ani zakwaterowania w czasie trwania szkolenia.
  3. Warunkiem udziału w szkoleniu jest otrzymanie przez Gamma poprawnie wypełnionego formularza zgłoszenia ze strony www.projektgamma.pl, pocztą elektroniczna lub faksem oraz potwierdzenie przez konsultanta Gamma jego otrzymania. Jeśli zgłoszenie ma nastąpić później niż 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia rekomendujemy wcześniejszy kontakt telefoniczny. Przesłanie do Gamma wypełnionego formularza zgłoszenia jest równoznaczne z akceptacją niniejszych Warunków uczestnictwa oraz z zawarciem umowy pomiędzy Gamma a uczestnikiem szkolenia (w przypadku zgłoszeń od osób fizycznych) lub firmą (w przypadku osób prawnych).
  4. Z zastrzeżeniem punktu 5, Gamma najpóźniej na 7 dni przez terminem rozpoczęcia szkolenia prześle do osób, które zgłosiły chęć udziału w szkoleniu, za pośrednictwem poczty elektronicznej, potwierdzenie udziału w szkoleniu wraz z dodatkowymi informacjami organizacyjnymi dotyczącymi szkolenia.
  5. O przyjęciu na szkolenie decyduje kolejność zgłoszeń. Gamma zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia zgłoszenia w danym terminie szkolenia, jeżeli:
    a) lista uczestników będzie już zamknięta,
    b) w przypadku nie zgłoszenia się minimalnej liczby osób.
  6. Gamma zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia lub zmiany jego terminu na 7 dni przed terminem szkolenia.
  7. W przypadkach określonych w punkcie 5 i 6, wszelkie kwoty wpłacone tytułem zapłaty za udział w szkoleniu zostaną zwrócone w całości w ciągu 14 dni od daty przekazania stosownej informacji do uczestnika szkolenia, za wyjątkiem sytuacji, kiedy strony uzgodnią, że wpłacona kwota zostanie zaliczona na poczet zapłaty za udział uczestnika w szkoleniu w innym terminie.
  8. Płatność za szkolenie powinna wpłynąć na konto Gamma nr 26 1140 2017 0000 4102 0842 7785 najpóźniej w ciągu 14 dni od daty otrzymania faktury za udział w szkoleniu, o którym mowa w punkcie 4 (decyduje data wysłania faktury drogą tradycyjną lub elektroniczną).
  9. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w drugim dniu szkolenia w przypadku szkoleń dwudniowych i przesłana pocztą lub elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.
  10. Rezygnacja z udziału w szkoleniu na 8 lub więcej dni przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia nie pociąga za sobą żadnych obciążeń finansowych, pod warunkiem przesłania informacji o rezygnacji z udziału w szkoleniu w formie listu, faksu lub poczty elektronicznej na adres Gamma. Decydująca jest data wpływu oświadczenia o rezygnacji do Gamma
  11. W przypadku zgłoszenia rezygnacji z udziału w szkoleniu na mniej niż 7 dni roboczych przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia, Gamma zachowuje prawo do pełnego wynagrodzenia, tak jak za należycie wykonane szkolenie.
  12. Oświadczenie o chęci udziału w szkoleniu w terminie innym niż potwierdzony przez Gamma zgodnie z punktem 4, jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu w uprzednio wybranym terminie.
  13. Odpowiedzialność stron z tytułu utraconych korzyści jest niniejszym wyłączona na mocy art. 361 § 2 KC strony mogą ograniczyć odpowiedzialność z tytułu umowy tylko do wysokości poniesionych strat. Pozwala to złagodzić odpowiedzialność odszkodowawczą w przypadku poniesienia szkód przez strony. Obowiązek ich naprawienia będzie obejmował tylko postanowienia zapisane w umowie, która jednocześnie z góry określa ich wartość majątkową
  14. Gamma będzie rozpatrywać wyłącznie reklamacje dotyczące szkoleń otrzymane w formie pisemnej w terminie do 30 dni od daty zakończenia szkolenia. Reklamacje otrzymane po tym terminie nie będą rozpatrywane.
  15. Wszelkie prawa do własności intelektualnej realizowanych w ramach umowy szkoleń pozostają własnością Konsorcjum Szkoleniowo-Doradczego Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski sp.j.)., właściciela marki Gamma i nie są przenoszone na Klienta. Zabronione jest powielanie materiałów szkoleniowych, przekazanych uczestnikom, nawet we fragmentach oraz usuwanie informacji o prawach autorskich.
Państwa dane osobowe oraz dane zgłoszonych uczestników będą przetwarzane przez administratora - Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski sp.j.). z siedzibą w Warszawie przy ul. Mysłowickiej 15, 01-612 Warszawa, w celu realizacji umowy - zamówienia, a za dodatkową i odrębną zgodą w celach handlowo-marketingowych kierowanych do osoby zgłaszającej, która udzieliła ww. zgody. Osoba zgłaszająca ma prawo cofnąć zgodę w dowolnym momencie. Osoba zgłaszająca uczestnika potwierdza, że otrzymała jego zgodę na udostępnienie danych osobowych administratorowi w celu organizacji i realizacji szkolenia. Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Podstawą przetwarzania danych jest umowa – zamówienie, a w przypadku, o którym mowa powyżej również zgoda osoby zgłaszającej. Odbiorcami danych będą: upoważnieni pracownicy lub współpracownicy administratora, dostawcy usług internetowych, a w razie potrzeby również podmioty takie jak: firmy pocztowe, kurierskie. Administrator nie przekazuje Pana/Pani danych za granicę, lecz może do tego dojść w wyniku działalności dostawcy usług internetowych, który gromadzi dane klientów na swoich serwerach. Dane będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji umowy – zamówienia lub wycofania zgody o której mowa powyżej. chyba że administrator będzie posiadać prawo do ich dalszego przetwarzania w oparciu o swój usprawiedliwiony interes lub inną podstawę prawną. Przysługuje Państwu prawo do wglądu do nich, jak również możliwość ich poprawiania, a w odniesieniu do przetwarzania danych w celach marketingowych prawo do wniesienia sprzeciwu.

Szkolenia HR

zobacz najbliższe szkolenia.
1 czerwca 2020 - 2 czerwca 2020
Warszawa
Różnorodność w zespole - również ta pokoleniowa to olbrzymi potencjał, ale też wyzwanie. Szkolenie zarządzanie pokoleniami wskazuje, które techniki menedżerskie i w jaki sposób należy stosować. Zwraca również uwagę na mentalną stronę zagadnienia - różnice wartości oraz postawę otwartości wobec różnic pokoleniowych.
2 czerwca 2020 - 3 czerwca 2020
Warszawa
Celem szkolenia jest wskazanie najskuteczniejszych rozwiązań, które są możliwe do zaimplementowania w konkretnej firmie. Szkolenie będzie miało w dużej mierze charakter praktyczny, każdy z modułów zawiera ćwiczenia warsztatowe.
9 czerwca 2020 -10 czerwca 2020
Warszawa
Design Thinking to metodologia rozwiązywania problemów metodami kreatywnymi. Jest to nowatorskie podejście do tworzenia innowacyjnych usług, produktów i rozwiązań, w oparciu o zrozumienie głębokich potrzeb klienta.
10 czerwca 2020
Warszawa
Ocena efektywności szkoleń, ewaluacja firmy szkoleniowej pozwala zdobyć argumenty do prowadzenia dalszych działań rozwojowych, pozwala wyciągać wnioski, poprawiać obecne praktyki. Szkolenie z nowego modelu Kirkpatricka. Zapraszamy!
17 czerwca 2020
Warszawa
Jakość wdrożenia pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy, zaangażowanie pracownika a w konsekwencji retencję. Mądry Onboarding wpływa na szybsze rozumienie zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a więc efektywność pracownika. Zapraszamy na szkolenie Onboarding.
Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm
FBLn
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
 ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone.