Procedury egzekucji administracyjnej w praktyce

Admin - Szkolenia twarde dla administracji onlineotwartezamkniete

Szkolenie ma na celu omówienie  nowelizacji procedury egzekucyjnej ( data wejścia w życie 1 lipiec i 8 wrzesień 2016r.) oraz zaznaczyć kolejne wielkie zmiany nad którymi pracuje ustawodawca a które mają całkowicie zmienić obraz aktualnej egzekucji administracyjnej ( zmiana wysokości opłaty wierzycielskiej z 5% na 10%, rozpatrywanie zarzutów wyłacznie przez wierzyciela itd)

INFORMACJE O SZKOLENIU

Szkolenie online

  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Szkolenie zamknięte

Program jest propozycją wstępną. Może zostać zmodyfikowany, aby odpowiedzieć na oczekiwania wynikające ze specyficznego kontekstu, dodatkowych potrzeb czy profilu grupy docelowej.

Zawartość może być realizowana w wersji warsztatowej, webinarowej, część materiału może być przedstawiona w formie pigułek wiedzy – video, podcast, infografiki. Może być również elementem większej akademii szkoleniowej.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Celem szkolenia jest praktyczne zapoznanie uczestników z praktyką postępowania egzekucyjnego w administracji począwszy od obowiązków wierzyciela, poprzez postępowanie upominawcze, właściwe postępowanie egzekucyjne, stosowanie środków egzekucyjnych aż do postępowania orzeczniczego.

Korzyści dla uczestników szkolenia:

  • Po szkoleniu każdy uczestnik będzie umiał:
    prawidłowo prowadzić postępowanie przedegzekucyjne,zastosować środki egzekucyjne, wydać prawidłowe orzeczenia w ramach postępowania egzekucyjnego wystawiać prawidłowo  tytuły wykonawcze i upomnienia,  prawidłowo ustalć właściwość organu egzekcyjnego po zmianach wprowadzonych ustawą o wzajemnej pomocy itp.

Celem szkolenia jest praktyczne zapoznanie uczestników z praktyką postępowania egzekucyjnego w administracji począwszy od obowiązków wierzyciela, poprzez postępowanie upominawcze, właściwe postępowanie egzekucyjne, stosowanie środków egzekucyjnych aż do postępowania orzeczniczego.

Korzyści dla uczestników szkolenia:

  • Po szkoleniu każdy uczestnik będzie umiał:
    prawidłowo prowadzić postępowanie przedegzekucyjne,zastosować środki egzekucyjne, wydać prawidłowe orzeczenia w ramach postępowania egzekucyjnego wystawiać prawidłowo  tytuły wykonawcze i upomnienia,  prawidłowo ustalć właściwość organu egzekcyjnego po zmianach wprowadzonych ustawą o wzajemnej pomocy itp.

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1. Źródła prawne i zasady postępowania egzekucyjnego.

  • akty normatywne regulujące materię egzekucji administracyjnej za szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami ustawy o Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej, Kodeksu postepowania w sprawach o wykroczenia
  • Kodeks postępowania administracyjnego z punktu widzenia wierzyciela;
  • zakres stosowania egzekucji administracyjnej, przedmiot egzekucji
  • podmioty uczestniczące w postępowaniu egzekucyjnym, ( zobowiązany, wierzyciel, podmioty na prawach strony wg. Kpa,świadkowie, organ egzekucyjny).
  • rzetwarzanie i ochrona danych osobowych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji regulacja art. 36 ustawy a przepisy ustawy o ochronie danych osobowych).

2. Pozycja prawna wierzyciela i organu egzekucyjnego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zmiany w obowiązkach i uprawnieniach wierzyciela oraz kierownik jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego jako organ upoważniony do wykonywania w imieniu jednostki samorządu terytorialnego praw i obowiązków wierzyciela ( nowość)
  • naczelnik urzędu skarbowego jako organ egzekucji administracyjnej należności wynikających z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego stanowiących dochód budżetu państwa ( nowość),
  • dyrektor izby skarbowej jako organ przejmujący kompetencje wojewody w zakresie dystrybucji i rozliczania formularzy mandatu karnego oraz przydziału i rozliczenia serii i numerów mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego ( nowość),
  • nowa możliwość powierzenia przez naczelników urzędów skarbowych prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego lub związek takich jednostek spraw należących do właściwości naczelnika urzędu skarbowego, w tym do przekazania, w drodze porozumienia, egzekucji należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

3.Stosowanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4.Postępowanie przedegzekucyjne .

  • obowiązki wierzyciela w zakresie kontroli wpłat dokonywanych przez zobowiązanych,
  • nowe zasady podejmowania przez wierzycieli wobec zobowiązanego działań informacyjnych zmierzających do dobrowolnego wykonania przez niego obowiązku,
  • windykacja mięka,
  • obowiązek wystawienia upomnienia i prawne konsekwencje naruszenia obowiązku, okoliczności wyłączające obowiązek wystawienia tytułu wykonawczego w świetlenowych przepisów wykonawczych
  • tytuł wykonawczy-nowy obowiązek wskazywania przez wierzyciela w tytule wykonawczym i zarządzeniu zabezpieczenia numeru PESEL lub NIP, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, z zagrożeniem nieprzystąpienia do egzekucji lub wykonania zarządzenia,

5. Przebieg egzekucji administracyjnej.

  • zasady prowadzenia egzekucji,
  • wszczęcie postępowania egzekucyjnego a wszczęcie egzekucji administracyjnej,
  • postanowienie o nieprzystąpieniu do egzekucji (rozszerzono przesłanki nieprzystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny o przypadki, gdy zostanie uprawdopodobnione, iż nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne,)
  • nowe uprawnienie wierzyciela do odstąpienia od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec zobowiązanego w sytuacji, gdy nie upłynęło 12 miesięcy od dnia wydania postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z przyczyny określonej w art. 59 § 2 ustawy,
  • ustalanie właściwości organu egzekucyjnego właściwego do prowadzenia postępowania egzekucyjnego,

6. Środki obrony zobowiązanego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zarzuty jako środek obrony dłużnika i udział wierzyciela w postępowaniu w sprawie o zarzuty,
  • wniosek z art. 13 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w sprawie zwolnienia przedmiotu spod zajęciu,
  • skarga na czynności organu egzekucyjnego a pozycja wierzyciela (zmianie uległa właściwość organu do rozpatrywania skargi na czynności egzekucyjne, przewlekłość postępowania egzekucyjnego, naruszenie przepisów o przeprowadzeniu licytacji),
  • nowa zasada stosowania instytucji wstrzymania czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego wyłącznie z urzędu,..),
  • zawieszenie i umorzenie egzekucji.

7. Zbieg egzekucji (sądowa i administracyjna)- całkowicie nowe zasady rozstrzygania zbiegów egzekucji administracyjnej i sądowej, nowe zasady rozliczania kosztów egzekucyjnych w efekcie rozstrzygnięcia zbiegu, komunikacja elektroniczna między organami ( 8 wrzesień 2016r.).

8.Egzekucja należności pieniężnych.

  • podstawy prawne obowiązków o charakterze pieniężnym podlegających egzekucji administracyjnej,
  • organy wykonujące egzekucję administracyjną należności pieniężnych i organy nadzoru,
  • środki egzekucji należności pieniężnych /ogólny zarys/,
  • egzekucja z wynagrodzenia za pracę,
  • egzekucja ze świadczeń zaopatrzenia emerytalnego i ubezpieczenia społecznego,
  • egzekucja z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych,
  • egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych,
  • podstawa do zastosowania środków egzekucyjnych,
  • wstąpienie w całość uprawnień zobowiązanych
  • postępowanie w sprawie nakazania wyjawienia majątku,
  • kontrolowanie dłużników zajętych wierzytelności,
  • egzekucja z ruchomości,
  • egzekucja z nieruchomości ( zmiany wprowadzone ustawą o wzajemnej pomocy uchylenie przesłanek formalnych wszczęcia postępowania egzekucyjnego z nieruchomości, postanowienie w przedmiocie nieprzystąpienia do egzekucji w konsekwencji niewpłacenia zaliczki przez wierzyciela).

9.Problematyka kosztów egzekucyjnych, zaliczek i opłaty komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym.

  • nowy rozszerzony katalog wydatków egzekucyjnych obciążających zobowiązanego o koszty przekazania państwom członkowskim lub państwom trzecim środków pieniężnych wyegzekwowanych w postępowaniu egzekucyjnym,
  •  nowa podstawa prawna do nieobciążania kosztami egzekucyjnymi oraz opłatą, o której mowa w art. 64c § 2 ustawy, wierzyciela będącego naczelnikiem urzędu skarbowego albo dyrektora izby celnej,
  • zmiana procedury ustalania wysokości kosztów egzekucyjnych;
  • wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt SK 31/14, Dz.U. z 2016 r., poz. 1244 , stwierdzający niezgodność z Konstytucją przepisów dot. kosztów egzekucyjnych .

10. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań – przesłanki do udzielenia ulg, podstawa prawna udzielania ulg

11. Korygowanie decyzji;

12. Wygaszanie decyzji o rozłożeniu na raty i odroczeniu terminu zapłaty.

13. Bieg okresu przedawnienia – przerwanie, zawieszenie;

14. Odsetki i opłata prolongacyjna – zasady stosowania;

15. Ustawa o wzajemnej pomocy z punktu widzenia wierzyciela;

16. Dochodzenie na drodze egzekucji administracyjnej nalezności w wypadku śmierci zobowiązanego – możliwości dalszej egzekucji lub umorzenia należności przez wierzyciela;

17. Rejestry dłużników – rodzaje rejestrów, istniejące rejestry i prawne możliwości umieszczania w nich danych dłużników;

18. Omówienie proponowanych zmian do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

1. Źródła prawne i zasady postępowania egzekucyjnego.

  • akty normatywne regulujące materię egzekucji administracyjnej za szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami ustawy o Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej, Kodeksu postepowania w sprawach o wykroczenia
  • Kodeks postępowania administracyjnego z punktu widzenia wierzyciela;
  • zakres stosowania egzekucji administracyjnej, przedmiot egzekucji
  • podmioty uczestniczące w postępowaniu egzekucyjnym, ( zobowiązany, wierzyciel, podmioty na prawach strony wg. Kpa,świadkowie, organ egzekucyjny).
  • rzetwarzanie i ochrona danych osobowych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji regulacja art. 36 ustawy a przepisy ustawy o ochronie danych osobowych).

2. Pozycja prawna wierzyciela i organu egzekucyjnego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zmiany w obowiązkach i uprawnieniach wierzyciela oraz kierownik jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego jako organ upoważniony do wykonywania w imieniu jednostki samorządu terytorialnego praw i obowiązków wierzyciela ( nowość)
  • naczelnik urzędu skarbowego jako organ egzekucji administracyjnej należności wynikających z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego stanowiących dochód budżetu państwa ( nowość),
  • dyrektor izby skarbowej jako organ przejmujący kompetencje wojewody w zakresie dystrybucji i rozliczania formularzy mandatu karnego oraz przydziału i rozliczenia serii i numerów mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego ( nowość),
  • nowa możliwość powierzenia przez naczelników urzędów skarbowych prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego lub związek takich jednostek spraw należących do właściwości naczelnika urzędu skarbowego, w tym do przekazania, w drodze porozumienia, egzekucji należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

3.Stosowanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4.Postępowanie przedegzekucyjne .

  • obowiązki wierzyciela w zakresie kontroli wpłat dokonywanych przez zobowiązanych,
  • nowe zasady podejmowania przez wierzycieli wobec zobowiązanego działań informacyjnych zmierzających do dobrowolnego wykonania przez niego obowiązku,
  • windykacja mięka,
  • obowiązek wystawienia upomnienia i prawne konsekwencje naruszenia obowiązku, okoliczności wyłączające obowiązek wystawienia tytułu wykonawczego w świetlenowych przepisów wykonawczych
  • tytuł wykonawczy-nowy obowiązek wskazywania przez wierzyciela w tytule wykonawczym i zarządzeniu zabezpieczenia numeru PESEL lub NIP, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, z zagrożeniem nieprzystąpienia do egzekucji lub wykonania zarządzenia,

5. Przebieg egzekucji administracyjnej.

  • zasady prowadzenia egzekucji,
  • wszczęcie postępowania egzekucyjnego a wszczęcie egzekucji administracyjnej,
  • postanowienie o nieprzystąpieniu do egzekucji (rozszerzono przesłanki nieprzystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny o przypadki, gdy zostanie uprawdopodobnione, iż nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne,)
  • nowe uprawnienie wierzyciela do odstąpienia od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec zobowiązanego w sytuacji, gdy nie upłynęło 12 miesięcy od dnia wydania postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z przyczyny określonej w art. 59 § 2 ustawy,
  • ustalanie właściwości organu egzekucyjnego właściwego do prowadzenia postępowania egzekucyjnego,

6. Środki obrony zobowiązanego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zarzuty jako środek obrony dłużnika i udział wierzyciela w postępowaniu w sprawie o zarzuty,
  • wniosek z art. 13 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w sprawie zwolnienia przedmiotu spod zajęciu,
  • skarga na czynności organu egzekucyjnego a pozycja wierzyciela (zmianie uległa właściwość organu do rozpatrywania skargi na czynności egzekucyjne, przewlekłość postępowania egzekucyjnego, naruszenie przepisów o przeprowadzeniu licytacji),
  • nowa zasada stosowania instytucji wstrzymania czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego wyłącznie z urzędu,..),
  • zawieszenie i umorzenie egzekucji.

7. Zbieg egzekucji (sądowa i administracyjna)- całkowicie nowe zasady rozstrzygania zbiegów egzekucji administracyjnej i sądowej, nowe zasady rozliczania kosztów egzekucyjnych w efekcie rozstrzygnięcia zbiegu, komunikacja elektroniczna między organami ( 8 wrzesień 2016r.).

8.Egzekucja należności pieniężnych.

  • podstawy prawne obowiązków o charakterze pieniężnym podlegających egzekucji administracyjnej,
  • organy wykonujące egzekucję administracyjną należności pieniężnych i organy nadzoru,
  • środki egzekucji należności pieniężnych /ogólny zarys/,
  • egzekucja z wynagrodzenia za pracę,
  • egzekucja ze świadczeń zaopatrzenia emerytalnego i ubezpieczenia społecznego,
  • egzekucja z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych,
  • egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych,
  • podstawa do zastosowania środków egzekucyjnych,
  • wstąpienie w całość uprawnień zobowiązanych
  • postępowanie w sprawie nakazania wyjawienia majątku,
  • kontrolowanie dłużników zajętych wierzytelności,
  • egzekucja z ruchomości,
  • egzekucja z nieruchomości ( zmiany wprowadzone ustawą o wzajemnej pomocy uchylenie przesłanek formalnych wszczęcia postępowania egzekucyjnego z nieruchomości, postanowienie w przedmiocie nieprzystąpienia do egzekucji w konsekwencji niewpłacenia zaliczki przez wierzyciela).

9.Problematyka kosztów egzekucyjnych, zaliczek i opłaty komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym.

  • nowy rozszerzony katalog wydatków egzekucyjnych obciążających zobowiązanego o koszty przekazania państwom członkowskim lub państwom trzecim środków pieniężnych wyegzekwowanych w postępowaniu egzekucyjnym,
  • nowa podstawa prawna do nieobciążania kosztami egzekucyjnymi oraz opłatą, o której mowa w art. 64c § 2 ustawy, wierzyciela będącego naczelnikiem urzędu skarbowego albo dyrektora izby celnej,
  • zmiana procedury ustalania wysokości kosztów egzekucyjnych;
  • wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt SK 31/14, Dz.U. z 2016 r., poz. 1244 , stwierdzający niezgodność z Konstytucją przepisów dot. kosztów egzekucyjnych .

10. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań – przesłanki do udzielenia ulg, podstawa prawna udzielania ulg

11. Korygowanie decyzji;

12. Wygaszanie decyzji o rozłożeniu na raty i odroczeniu terminu zapłaty.

13. Bieg okresu przedawnienia – przerwanie, zawieszenie;

14. Odsetki i opłata prolongacyjna – zasady stosowania;

15. Ustawa o wzajemnej pomocy z punktu widzenia wierzyciela;

16. Dochodzenie na drodze egzekucji administracyjnej nalezności w wypadku śmierci zobowiązanego – możliwości dalszej egzekucji lub umorzenia należności przez wierzyciela;

17. Rejestry dłużników – rodzaje rejestrów, istniejące rejestry i prawne możliwości umieszczania w nich danych dłużników;

18. Omówienie proponowanych zmian do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:

OPINIE O SZKOLENIACH

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483
fax: 22 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483
fax: 22 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483
fax: 22 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Admin - Szkolenia twarde dla administracji

Ochrona danych osobowych to nie tylko RODO, ABI, IODO. Systematyzujemy wiedzę na temat najnowszych przepisów, praktyczne rekomendacje. Nasz ekspert może sprofilować szkolenie do wymagania danego urzędu. Szkolenie z ochrony danych osobowych uwzględniające specyfikę administracji publicznej.

Dostępne jest szkolenie zamknięte.
Całokształt przepisów prawnych związanych z gospodarowaniem nieruchomościami, z obrotem nieruchomościami. Przepisy Kodeksy Cywilnego dot. nieruchomości. Uwzględnia uwarunkowania administracji publicznej.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.
Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom najaktualniejszej wiedzy niezbędnej do poprawnego stosowania przepisów znowelizowanego KPA i biegłego poruszania się w obszarze procedur administracyjnych obowiązujących w administracji publicznej. Szkolenie z KPA dla administracji publicznej - zapraszamy.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.