Jakie są etapy rozwoju pracownika?
Hierarchia stanowisk w firmie jest uzależniona od wielu istotnych czynników. Istotne znaczenie mają poszczególne etapy rozwoju pracownika, które to są złożonym procesem przebiegającym przez większość życia. Co prawda u poszczególnych osób rozpoczynają się one w różnym wieku, niemniej zawsze są związane z rozwojem jego umiejętności, zdolności oraz cech osobowości odnoszących się do pracy zawodowej. W celu rozwoju pracownika niezbędne są szkolenia z zarządzania.
Ścieżka kariery we współczesnym świecie
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie sprawiają, że hierarchia stanowisk w firmie jest bardzo zróżnicowana. Nowe technologie oraz globalizacja sprawia, że osoby aktywne zawodowo chcąc utrzymać się oraz rozwijać na rynku pracy, muszą planować i kształtować swój rozwój zawodowy od samego początku wstąpienia na ścieżkę kariery.
W czasach mobilności, elastyczności i ciągłego przekwalifikowania się trudno mówić o tradycyjnym "przypisywaniu" na stałe danej osoby do jednej branży. Ścieżka kariery jest zależna od wielu istotnych czynników, zatem niezmiernie ważne jest aby posiadać w swoim portfolio bogaty wachlarz kompetencji. Obecnie ścieżka kariery zależy od umiejętności, rozległych kwalifikacji zawodowyc oraz świadomego i w pełni dojrzałego budowania własnej drogi zawodowej.
Jakie są etapy rozwoju pracownika?
Poszczególne etapy rozwoju pracownika rozumiane są jako uzupełnianie przez poszczególnych pracowników wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania zadań wymaganych na danym stanowisku oraz jako rozwijanie dodatkowych kompetencji pod kątem awansu zawodowego czy też przesunięcia na inne stanowisko.
Hierarchia stanowisk w firmie jest głównie uzależniona od umiejętności poszczególnych pracowników. Rozwój zawodowy polega na osiągnięciu zaplanowanego celu zawodowego. Przebiega on zawsze w określonym czasie i wymagane jest odpowiednie przygotowanie się do planowania dalszej kariery zawodowej. Jakie są etapy rozwoju pracownika? Według Kena Blanchara każdy pracownik przechodzi przez etapy takie jak:
- Debiutant - to nowy pracownik, którego wiedza oraz umiejętności są na bardzo niskim poziomie. Osoba taka jest na początku swojej kariery zawodowej i w związku z tym musi dopiero zdobyć odpowiednie doświadczenie. Niemniej wykazuje się ona dużą chęcią do pracy oraz do poznawania zakresu swoich obowiązków. Ponadto skupia się na zrozumieniu swoich zadań i posiada silną motywacje do działania
- Adept – to pracownik już zapoznany z zakresem swoich podstawowych obowiązków, a jego pewność w działaniu jest już nieco większa. Niemniej wraz ze wzrostem kompetencji, maleje zaangażowanie do pracy. Taki pracownik nie jest jeszcze do końca samodzielny i dlatego też często może czuć się sfrustrowany.
- Praktyk - to pracownik posiadający już znaczne kompetencje, w związku z czym czuje się silny ora pewny siebie, niemniej jego motywacja do pracy jest niska. Zazwyczaj jest to spowodowane monotonią codziennych obowiązków, niemniej wprowadzanie jakichkolwiek zmian wiąże się z dodatkowym wysiłkiem zapoznania się z nowym zadaniem.
- Ekspert – to osoba która ma nie tylko ogromne doświadczenie, ale jest również mocno zaangażowana w pracę. Samodzielność w wykonywaniu poszczególnych zadań pozwala mu czuć się pewnie.
W celu uzyskania tych poszczególnych umiejętności niezbędne są szkolenia z zarządzania
Profesjonalne szkolenia dla szefów
Sprawne zarządzanie pracownikami jest połączeniem wielu istotnych cech. Każdy lider grupy musi w codziennej pracy zmagać się z wieloma trudnymi zadaniami, zatem w jego przypadku niezbędne są szkolenia z zarządzania. Poszczególne szkolenia dla szefów pokazują jak być dobrym kierownikiem.
Szkolenia z zarządzania zazwyczaj odbywają się w formie niezwykle ciekawych warsztatów i są prowadzone przez wyspecjalizowanych trenerów.
Szkolenia dla szefów są zawsze dostosowywane potrzeb danej firmy oraz uczestników spotkania, natomiast poszczególne dyskusje czy studia przypadku są zawsze idealnie dopasowane do specyfiki danego przedsiębiorstwa. Większość szkoleń prowadzona jest w oparciu o sprawdzone symulacje strategiczne oraz interesujące gry menedżerskie.
Szkolenia dla szefów są polecane głównie do młodych liderów, menedżerów średniego i wyższego szczebla oraz dla przyszłej kadry menedżerskiej.