Oczekuj więcej od team building i doładuj baterie swojego zespołu w widowiskowym stylu!
Inteligentny team building czyli „Oczekuj więcej”. Nasza impreza integracyjna łączy atrakcyjną formę widowiskową (entertainment) z realizacją celów rozwojowych (education) – czyli projekt edutainmentowy. Finalna forma każdego z warsztatów jest zbudowana w oparciu o oczekiwania Klienta.
Część projektów pełni głównie rolę integracyjną (imprezy integracyjne), w którym omówienia mają charakter symboliczny, inne znów dostarczają doświadczeń, na bazie których odbywają się całodniowe warsztaty, podczas których pracujemy na postawach uczestników,rozwijamy ich kompetencje i wzmacniamy wartości firmowe.
Projektując inteligentny team building dokładamy staranności w doborze aktywności dla uczestników, wyborze charyzmatycznego prowadzącego oraz profesjonalnej ekipy wspierającej i animującej wydarzenie.
Naszą reputację jako wieloletniego partnera przedsiębiorstw w obszarze team builiding i edutainment budujemy na trzech filarach:
Ten sam czas, różne miejsca
Team Building Online
Totalne zanurzenie w wirtualne środowisko dostarcza silnych emocji, wpływa na motywację i staje się fundamentem zmiany.
Jeżeli myślisz, że coś możesz lub czegoś nie możesz, za każdym razem masz rację.
Wydarzenia projektowane w duchu edutainmentowym są zwykle odpowiedzią na poniższe oczekiwania:
Wykorzystanie rozrywki w szkoleniach
Włączenie rozrywki w proces rozwojowy jest odpowiedzią na trendy lifestyle’owe. Otaczający nas nadmierny szum informacyjny, grywalizacja jako stały element marketingu, digitalizacja coraz liczniejszych sfer życia powodują, że tradycyjne formy edukacji często wymagają wsparcia (np. team building). Nawet klasyczne szkolenia są dziś dużo bardziej interaktywne, oddziaływające na emocje niż jeszcze pięć, dziesięć lat temu. Atrakcyjna, rozrywkowa forma wydarzenia pozwala na:
Zabawa może być z powodzeniem stosowana podczas realizacji nawet najpoważniejszych tematów. Przykładem niech będzie przeprowadzane przez Gammę Discover szkolenie nt. zarządzania projektem z wykorzystaniem sesji 4-godzinnego przygotowywania obiadu przez grupę 15 osób project managerów, podczas którego uczestnicy uczą się, jak korzystać w praktyce z technik i metodyki agile, planowania i koordynacji zadań, idei „just in time” w projekcie, rozwiązywania konfliktów, komunikacji lub współpracy w zespole rozproszonym. Efekt swoich działań projektowych mogą ocenić, konsumując przygotowany wspólnie obiad.
Wprowadzenie zabawy jest szczególnie przydatne w sytuacji, gdy omawiany temat jest wybitnie „suchy”, mało sexy dla uczestników szkolenia lub trudno go ciekawie przeprowadzić, korzystając z klasycznych metod szkoleniowych. Wykorzystanie gier, ćwiczeń typu „jolt” (wnioski z takich ćwiczeń są diametralnie inne od tych, których spodziewali się uczestnicy), elementów grywalizacji w znacznym stopniu uatrakcyjnia realizację takich tematów, jak: współodpowiedzialność w pracy zespołowej, budowanie zaufania w zespole, tworzenie kultury wzajemnej wdzięczności ze współpracy, zasady samozarządzającego się zespołu, zarządzanie nastrojem i emocjami firmie itp. Każdy temat może być podany zabawnie.
Z wielu badań naukowych wynika, że humor, pod warunkiem że nie jest używany w nadmiarze, zwiększa uwagę, zainteresowanie i zaangażowanie uczestników szkoleń i pomaga wzmocnić to, co jest nauczane (JP Powell i LW Andresen, Studies in Higher Education).
Zabawa? Tak, ale inteligentna (inteligentny team building)
Zgodnie z modelem motywacji 3.0 Daniela Pinka opisującym współczesne motywatory to właśnie rozwój jest jednym z kluczowych napędów do działania. Uczestnicy wydarzeń coraz częściej oczekują, że spotkanie poza dobrymi emocjami będzie niosło ze sobą ładunek rozwojowy. Wydarzenie edutainmentowe jest profilowane w taki sposób, aby odpowiednio rozłożyć akcenty – na część zabawową i część rozwojową.
Rozrywka przynosi pozytywne rezultaty w procesie rozwoju pod warunkiem, że prowadzi do poważnych wniosków i jest pomocą w realizacji celów szkoleniowych. Zabawa, która nie ma związku z celem szkoleniowym i w żaden sposób nie wspiera uczestników w procesie uczenia się, staje się bezużyteczna, choć może być ciekawym i przyjemnym doświadczeniem.
Realizowane przez Gamma Discover projekty team building wykorzystują hybrydowe metody szkoleniowe, które integrują edukację z rozrywką (team building warszawa). Treścią jest edukacja, a formą jest rozrywka, nie odwrotnie. W klasycznym team building często edukacja jest produktem ubocznym.
Dlaczego rozrywka zwiększa efektywność uczenia się?
Ważnym powodem zainteresowania rozrywką w szkoleniach jest to, że nauka poprzez zabawę przebiega w sposób nieświadomy. Ten nieświadomy proces uczenia się poprzez zabawę zapobiega przybieraniu przez uczestników krytycznego lub sceptycznego nastawienia, tak jak to ma nieraz miejsce w klasycznych szkoleniach, podczas których cel edukacyjny jest uświadamiany. Impreza integracyjna otwiera umysły ludzi na nowe idee, na potrzebę zmiany lub korekty dotychczasowego sposobu działania.
Ludzie, bawiąc się, zostawiają swój sceptycyzm za drzwiami, bo wiedzą, że nikt nie będzie próbował ich do niczego przekonywać. W wyniku odpowiednio przeprowadzonej zabawy sami nabierają określonych przekonań.
Formy rozrywki wykorzystywane do edutainment
Źródłem praktyk szkoleniowych edutainment są wszelkie formy rozrywki, takie jak np. gry, teatr, aktywność fizyczna. Oczywiście z powodów etycznych lub technicznych nie wszystkie formy rozrywki mogą mieć zastosowanie podczas projektów . W przeszłości bardzo popularną formą rozrywki były np. publiczne egzekucje i kary (ukamieniowanie, ścięcie, chłosta, obrzucanie jajkami itp.). Trudno sobie wyobrazić wykorzystanie tej formy rozrywki podczas szkoleń biznesowych, chociaż…
FORMA ROZRYWKI |
WYBRANE PRZYKŁADY AKTYWNOŚCI SZKOLENIOWYCH WYKORZYSTYWANYCH W PROJEKTACH GAMMA DISCOVER |
Teatr |
Sztuki korporacyjne, gdzie grupa pracowników pod opieką specjalistów przygotowuje się i odgrywa na scenie teatru przedstawienie, którego scenariusz jest zbudowany na bazie wartości firmowych / misji i wizji firmy / kluczowych kompetencji / innych elementów tworzących tożsamość firmy. Przykładowe zastosowanie:
|
Gry kompozytowe |
Uczestnicy biorą udział w symulacji np. jako załoga okrętu podwodnego. Pracując na stanowiskach w maszynowni, mostku, rakietowni, łączności stają przed wyzwaniami zaprojektowanymi w kilku scenariuszach. Przykładowe zastosowanie:
|
Konstruowanie (budowa miasto) |
Zespoły mają za zadanie zbudować miasto wg określonego scenariusza, który promuje budowanie zaufania, twórcze podejście do konfliktu, zaangażowanie, współodpowiedzialność oraz orientację na wspólny wynik. W zależności od własnych przekonań i dynamiki współpracy zespoły uzyskują określony wynik na skali. Omówieniu zostaje poddany wynik oraz efektywność i komfort pracy. Przykładowe zastosowanie:
|
Świat popkultury |
Uczestnicy zostają zanurzeni w świecie filmowych – może to być uniwersum Star Wars, może to być miks wielu nawiązań. Uczestnicy poznają modele przywództwa, zarządznaia, budowania auotrytetu, komunikacji, storytellingu (do wyboru) w odniesieniu do słynnych scen filmowych. Kluczowe pojęcia, mechanizmy znajdą swoje analogie w kinematografii. Przykładowe zastosowanie:
|
Muzyka |
Magia bębnów – uczestnicy otrzymują instrumenty perkusyjne. Pod przewodnictwem charyzmatycznego muzyka / dyrygenta poznają swoje instrumenty, uczą się wydobywać z nich dźwięki i współpracować ze sobą. Po całej sesji odgrywają swój wspólny muzyczny hymn. W jednym z wariantów może zostać nagrany w formie pamiątki. Przykładowe zastosowanie:
|
Pasje / Hobby |
Przyszli uczestnicy projektu odpowiednio wcześniej wypełniają ankietę, w której określają (z pośród zamkniętej listy) , które formy spędzania wolnego czasu są im najbliższe (fotografia, fitness, film, teatr, sport etc) oraz jakie cele rozwojowe chcieliby realizować na projekcie. Na podstawie tych odpowiedzi powstaje dedykowany event (często jako połączenie dwóch najczęściej pojawiających się odpowiedzi). |
LARP |
Live Action Role Playing - aktywność na pograniczu gry i sztuki, podczas której uczestnicy wspólnie tworzą i przeżywają opowieść. Scenariusz może być tak napisany, aby przeżywane doświadczenia stały się kanwą do omówieni i treningów określonych kompetencji społecznych, menedżerskich, osobistych. |
Gry miejskie |
Składają się z różnego rodzaju stacji. Każda ze stacji jest osobną aktywnością. Na podstawie wcześniej stworzonej matrycy kompetencji / umiejętności jesteśmy wstanie zaprojektować bądź skorzystać z gotowych stacji rozwijających zakontraktowane umiejętności. Przykładowe zastosowanie:
|
Escape room |
Mobilny escape room może zostać zainstalowany w każdej większej przestrzeni konferencyjnej. Przed uczestnikami staje szereg zagadek logicznych, mechanicznych, elektronicznych wymagających efektywnego korzystania z zasobów własnych i całego zespołu. Przykładowe zastosowanie:
|
Główne zasady edutainment:
Korzyści wykorzystania metod edutainmentowych w szkoleniach:
Przykłady reakcji uczestników: