Procedury egzekucji administracyjnej w praktyce

Procedury egzekucji administracyjnej w praktyce

Procedury egzekucji administracyjnej w praktyce

Szkolenia - administracja publiczna
Szkolenie ma na celu omówienie  nowelizacji procedury egzekucyjnej ( data wejścia w życie 1 lipiec i 8 wrzesień 2016r.) oraz zaznaczyć kolejne wielkie zmiany nad którymi pracuje ustawodawca a które mają całkowicie zmienić obraz aktualnej egzekucji administracyjnej ( zmiana wysokości opłaty wierzycielskiej z 5% na 10%, rozpatrywanie zarzutów wyłacznie przez wierzyciela itd)

INFORMACJE O SZKOLENIU

Szkolenie zamknięte
Poniższy program jest punktem wyjścia do rozmowy na temat potrzeb i oczekiwań wobec szkolenia z tego obszaru. Część szkoleń zamkniętych realizujemy jako jednorazowe wydarzenia, inne stają się elementem szerszego procesu rozwojowego, na który składają się narzędzia wspierające – pre-worki, follow-up’y pigułki wiedzy w formie video, tekstowej bądź podcastu. Często w rezultacie rozmów początkowy program jest znacząco modyfikowany i dostosowany pod kątem kontekstu organizacyjnego, celów przełożonych i działu HR oraz poziomu kompetencji uczestników.

Realizujemy szkolenia zamknięte zarówno w wersji stacjonarnej jak również online.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Uwaga! Sale spełniają wytyczne związane z organizacją szkoleń w trakcie epidemii w celu minimalizacji ryzyka zakażenia.

W razie zaostrzenia sytuacji epidemicznej szkolenie przeprowadzimy online

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Obecnie nie ma ustalonego terminu szkolenia otwartego. Dowiedz się o nowym terminie: Konsultant

Szkolenie online

  • Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video (Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Skype for Business, Clickmeeting) jak również narzędzi uatrakcyjniających spotkanie (Mural, Mentimeter, Kahoot, Miro, Videoask, Quizlet etc.)
  • Mamy wyjątkowe doświadczenie wśród firm szkoleniowych w organizacji szkoleń online i webinarów. Prowadziliśmy je długo przed pandemią.
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Obecnie nie ma ustalonego terminu szkolenia online. Dowiedz się o nowym terminie: Konsultant

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Celem szkolenia jest praktyczne zapoznanie uczestników z praktyką postępowania egzekucyjnego w administracji począwszy od obowiązków wierzyciela, poprzez postępowanie upominawcze, właściwe postępowanie egzekucyjne, stosowanie środków egzekucyjnych aż do postępowania orzeczniczego.

Korzyści dla uczestników szkolenia:

  • Po szkoleniu każdy uczestnik będzie umiał:
    prawidłowo prowadzić postępowanie przedegzekucyjne,zastosować środki egzekucyjne, wydać prawidłowe orzeczenia w ramach postępowania egzekucyjnego wystawiać prawidłowo  tytuły wykonawcze i upomnienia,  prawidłowo ustalć właściwość organu egzekcyjnego po zmianach wprowadzonych ustawą o wzajemnej pomocy itp.

 

Celem szkolenia jest praktyczne zapoznanie uczestników z praktyką postępowania egzekucyjnego w administracji począwszy od obowiązków wierzyciela, poprzez postępowanie upominawcze, właściwe postępowanie egzekucyjne, stosowanie środków egzekucyjnych aż do postępowania orzeczniczego.

Korzyści dla uczestników szkolenia:

  • Po szkoleniu każdy uczestnik będzie umiał:
    prawidłowo prowadzić postępowanie przedegzekucyjne,zastosować środki egzekucyjne, wydać prawidłowe orzeczenia w ramach postępowania egzekucyjnego wystawiać prawidłowo  tytuły wykonawcze i upomnienia,  prawidłowo ustalć właściwość organu egzekcyjnego po zmianach wprowadzonych ustawą o wzajemnej pomocy itp.

 

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1. Źródła prawne i zasady postępowania egzekucyjnego.

  • akty normatywne regulujące materię egzekucji administracyjnej za szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami ustawy o Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej, Kodeksu postepowania w sprawach o wykroczenia
  • Kodeks postępowania administracyjnego z punktu widzenia wierzyciela;
  • zakres stosowania egzekucji administracyjnej, przedmiot egzekucji
  • podmioty uczestniczące w postępowaniu egzekucyjnym, ( zobowiązany, wierzyciel, podmioty na prawach strony wg. Kpa,świadkowie, organ egzekucyjny).
  • rzetwarzanie i ochrona danych osobowych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji regulacja art. 36 ustawy a przepisy ustawy o ochronie danych osobowych).


2. Pozycja prawna wierzyciela i organu egzekucyjnego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zmiany w obowiązkach i uprawnieniach wierzyciela oraz kierownik jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego jako organ upoważniony do wykonywania w imieniu jednostki samorządu terytorialnego praw i obowiązków wierzyciela ( nowość)
  • naczelnik urzędu skarbowego jako organ egzekucji administracyjnej należności wynikających z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego stanowiących dochód budżetu państwa ( nowość), 
  • dyrektor izby skarbowej jako organ przejmujący kompetencje wojewody w zakresie dystrybucji i rozliczania formularzy mandatu karnego oraz przydziału i rozliczenia serii i numerów mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego ( nowość),
  • nowa możliwość powierzenia przez naczelników urzędów skarbowych prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego lub związek takich jednostek spraw należących do właściwości naczelnika urzędu skarbowego, w tym do przekazania, w drodze porozumienia, egzekucji należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

3.Stosowanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4.Postępowanie przedegzekucyjne .

  • obowiązki wierzyciela w zakresie kontroli wpłat dokonywanych przez zobowiązanych,
  • nowe zasady podejmowania przez wierzycieli wobec zobowiązanego działań informacyjnych zmierzających do dobrowolnego wykonania przez niego obowiązku,
  • windykacja mięka,
  • obowiązek wystawienia upomnienia i prawne konsekwencje naruszenia obowiązku, okoliczności wyłączające obowiązek wystawienia tytułu wykonawczego w świetlenowych przepisów wykonawczych
  • tytuł wykonawczy-nowy obowiązek wskazywania przez wierzyciela w tytule wykonawczym i zarządzeniu zabezpieczenia numeru PESEL lub NIP, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, z zagrożeniem nieprzystąpienia do egzekucji lub wykonania zarządzenia,

5. Przebieg egzekucji administracyjnej.

  • zasady prowadzenia egzekucji,
  • wszczęcie postępowania egzekucyjnego a wszczęcie egzekucji administracyjnej,
  • postanowienie o nieprzystąpieniu do egzekucji (rozszerzono przesłanki nieprzystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny o przypadki, gdy zostanie uprawdopodobnione, iż nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne,) 
  • nowe uprawnienie wierzyciela do odstąpienia od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec zobowiązanego w sytuacji, gdy nie upłynęło 12 miesięcy od dnia wydania postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z przyczyny określonej w art. 59 § 2 ustawy,
  • ustalanie właściwości organu egzekucyjnego właściwego do prowadzenia postępowania egzekucyjnego,

6. Środki obrony zobowiązanego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zarzuty jako środek obrony dłużnika i udział wierzyciela w postępowaniu w sprawie o zarzuty,
  • wniosek z art. 13 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w sprawie zwolnienia przedmiotu spod zajęciu,
  • skarga na czynności organu egzekucyjnego a pozycja wierzyciela (zmianie uległa właściwość organu do rozpatrywania skargi na czynności egzekucyjne, przewlekłość postępowania egzekucyjnego, naruszenie przepisów o przeprowadzeniu licytacji),
  • nowa zasada stosowania instytucji wstrzymania czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego wyłącznie z urzędu,..),
  • zawieszenie i umorzenie egzekucji.

7. Zbieg egzekucji (sądowa i administracyjna)- całkowicie nowe zasady rozstrzygania zbiegów egzekucji administracyjnej i sądowej, nowe zasady rozliczania kosztów egzekucyjnych w efekcie rozstrzygnięcia zbiegu, komunikacja elektroniczna między organami ( 8 wrzesień 2016r.).

8.Egzekucja należności pieniężnych.

  • podstawy prawne obowiązków o charakterze pieniężnym podlegających egzekucji administracyjnej,
  • organy wykonujące egzekucję administracyjną należności pieniężnych i organy nadzoru,
  • środki egzekucji należności pieniężnych /ogólny zarys/,
  • egzekucja z wynagrodzenia za pracę,
  • egzekucja ze świadczeń zaopatrzenia emerytalnego i ubezpieczenia społecznego,
  • egzekucja z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych,
  • egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych,
  • podstawa do zastosowania środków egzekucyjnych,
  • wstąpienie w całość uprawnień zobowiązanych
  • postępowanie w sprawie nakazania wyjawienia majątku,
  • kontrolowanie dłużników zajętych wierzytelności,
  • egzekucja z ruchomości,
  • egzekucja z nieruchomości ( zmiany wprowadzone ustawą o wzajemnej pomocy uchylenie przesłanek formalnych wszczęcia postępowania egzekucyjnego z nieruchomości, postanowienie w przedmiocie nieprzystąpienia do egzekucji w konsekwencji niewpłacenia zaliczki przez wierzyciela).

9.Problematyka kosztów egzekucyjnych, zaliczek i opłaty komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym.

  • nowy rozszerzony katalog wydatków egzekucyjnych obciążających zobowiązanego o koszty przekazania państwom członkowskim lub państwom trzecim środków pieniężnych wyegzekwowanych w postępowaniu egzekucyjnym,
  •  nowa podstawa prawna do nieobciążania kosztami egzekucyjnymi oraz opłatą, o której mowa w art. 64c § 2 ustawy, wierzyciela będącego naczelnikiem urzędu skarbowego albo dyrektora izby celnej,
  • zmiana procedury ustalania wysokości kosztów egzekucyjnych;
  • wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt SK 31/14, Dz.U. z 2016 r., poz. 1244 , stwierdzający niezgodność z Konstytucją przepisów dot. kosztów egzekucyjnych .

10. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań – przesłanki do udzielenia ulg, podstawa prawna udzielania ulg

11. Korygowanie decyzji;

12. Wygaszanie decyzji o rozłożeniu na raty i odroczeniu terminu zapłaty.

13. Bieg okresu przedawnienia – przerwanie, zawieszenie;

14. Odsetki i opłata prolongacyjna – zasady stosowania;

15. Ustawa o wzajemnej pomocy z punktu widzenia wierzyciela;

16. Dochodzenie na drodze egzekucji administracyjnej nalezności w wypadku śmierci zobowiązanego - możliwości dalszej egzekucji lub umorzenia należności przez wierzyciela;

17. Rejestry dłużników - rodzaje rejestrów, istniejące rejestry i prawne możliwości umieszczania w nich danych dłużników;

18. Omówienie proponowanych zmian do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

1. Źródła prawne i zasady postępowania egzekucyjnego.

  • akty normatywne regulujące materię egzekucji administracyjnej za szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami ustawy o Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej, Kodeksu postepowania w sprawach o wykroczenia
  • Kodeks postępowania administracyjnego z punktu widzenia wierzyciela;
  • zakres stosowania egzekucji administracyjnej, przedmiot egzekucji
  • podmioty uczestniczące w postępowaniu egzekucyjnym, ( zobowiązany, wierzyciel, podmioty na prawach strony wg. Kpa,świadkowie, organ egzekucyjny).
  • rzetwarzanie i ochrona danych osobowych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji regulacja art. 36 ustawy a przepisy ustawy o ochronie danych osobowych).


2. Pozycja prawna wierzyciela i organu egzekucyjnego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zmiany w obowiązkach i uprawnieniach wierzyciela oraz kierownik jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego jako organ upoważniony do wykonywania w imieniu jednostki samorządu terytorialnego praw i obowiązków wierzyciela ( nowość)
  • naczelnik urzędu skarbowego jako organ egzekucji administracyjnej należności wynikających z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego stanowiących dochód budżetu państwa ( nowość),
  • dyrektor izby skarbowej jako organ przejmujący kompetencje wojewody w zakresie dystrybucji i rozliczania formularzy mandatu karnego oraz przydziału i rozliczenia serii i numerów mandatów karnych generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego ( nowość),
  • nowa możliwość powierzenia przez naczelników urzędów skarbowych prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego lub związek takich jednostek spraw należących do właściwości naczelnika urzędu skarbowego, w tym do przekazania, w drodze porozumienia, egzekucji należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

3.Stosowanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4.Postępowanie przedegzekucyjne .

  • obowiązki wierzyciela w zakresie kontroli wpłat dokonywanych przez zobowiązanych,
  • nowe zasady podejmowania przez wierzycieli wobec zobowiązanego działań informacyjnych zmierzających do dobrowolnego wykonania przez niego obowiązku,
  • windykacja mięka,
  • obowiązek wystawienia upomnienia i prawne konsekwencje naruszenia obowiązku, okoliczności wyłączające obowiązek wystawienia tytułu wykonawczego w świetlenowych przepisów wykonawczych
  • tytuł wykonawczy-nowy obowiązek wskazywania przez wierzyciela w tytule wykonawczym i zarządzeniu zabezpieczenia numeru PESEL lub NIP, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, z zagrożeniem nieprzystąpienia do egzekucji lub wykonania zarządzenia,

5. Przebieg egzekucji administracyjnej.

  • zasady prowadzenia egzekucji,
  • wszczęcie postępowania egzekucyjnego a wszczęcie egzekucji administracyjnej,
  • postanowienie o nieprzystąpieniu do egzekucji (rozszerzono przesłanki nieprzystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny o przypadki, gdy zostanie uprawdopodobnione, iż nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne,)
  • nowe uprawnienie wierzyciela do odstąpienia od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec zobowiązanego w sytuacji, gdy nie upłynęło 12 miesięcy od dnia wydania postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z przyczyny określonej w art. 59 § 2 ustawy,
  • ustalanie właściwości organu egzekucyjnego właściwego do prowadzenia postępowania egzekucyjnego,

6. Środki obrony zobowiązanego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • zarzuty jako środek obrony dłużnika i udział wierzyciela w postępowaniu w sprawie o zarzuty,
  • wniosek z art. 13 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w sprawie zwolnienia przedmiotu spod zajęciu,
  • skarga na czynności organu egzekucyjnego a pozycja wierzyciela (zmianie uległa właściwość organu do rozpatrywania skargi na czynności egzekucyjne, przewlekłość postępowania egzekucyjnego, naruszenie przepisów o przeprowadzeniu licytacji),
  • nowa zasada stosowania instytucji wstrzymania czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego wyłącznie z urzędu,..),
  • zawieszenie i umorzenie egzekucji.

7. Zbieg egzekucji (sądowa i administracyjna)- całkowicie nowe zasady rozstrzygania zbiegów egzekucji administracyjnej i sądowej, nowe zasady rozliczania kosztów egzekucyjnych w efekcie rozstrzygnięcia zbiegu, komunikacja elektroniczna między organami ( 8 wrzesień 2016r.).

8.Egzekucja należności pieniężnych.

  • podstawy prawne obowiązków o charakterze pieniężnym podlegających egzekucji administracyjnej,
  • organy wykonujące egzekucję administracyjną należności pieniężnych i organy nadzoru,
  • środki egzekucji należności pieniężnych /ogólny zarys/,
  • egzekucja z wynagrodzenia za pracę,
  • egzekucja ze świadczeń zaopatrzenia emerytalnego i ubezpieczenia społecznego,
  • egzekucja z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych,
  • egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych,
  • podstawa do zastosowania środków egzekucyjnych,
  • wstąpienie w całość uprawnień zobowiązanych
  • postępowanie w sprawie nakazania wyjawienia majątku,
  • kontrolowanie dłużników zajętych wierzytelności,
  • egzekucja z ruchomości,
  • egzekucja z nieruchomości ( zmiany wprowadzone ustawą o wzajemnej pomocy uchylenie przesłanek formalnych wszczęcia postępowania egzekucyjnego z nieruchomości, postanowienie w przedmiocie nieprzystąpienia do egzekucji w konsekwencji niewpłacenia zaliczki przez wierzyciela).

9.Problematyka kosztów egzekucyjnych, zaliczek i opłaty komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym.

  • nowy rozszerzony katalog wydatków egzekucyjnych obciążających zobowiązanego o koszty przekazania państwom członkowskim lub państwom trzecim środków pieniężnych wyegzekwowanych w postępowaniu egzekucyjnym,
  • nowa podstawa prawna do nieobciążania kosztami egzekucyjnymi oraz opłatą, o której mowa w art. 64c § 2 ustawy, wierzyciela będącego naczelnikiem urzędu skarbowego albo dyrektora izby celnej,
  • zmiana procedury ustalania wysokości kosztów egzekucyjnych;
  • wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt SK 31/14, Dz.U. z 2016 r., poz. 1244 , stwierdzający niezgodność z Konstytucją przepisów dot. kosztów egzekucyjnych .

10. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań – przesłanki do udzielenia ulg, podstawa prawna udzielania ulg

11. Korygowanie decyzji;

12. Wygaszanie decyzji o rozłożeniu na raty i odroczeniu terminu zapłaty.

13. Bieg okresu przedawnienia – przerwanie, zawieszenie;

14. Odsetki i opłata prolongacyjna – zasady stosowania;

15. Ustawa o wzajemnej pomocy z punktu widzenia wierzyciela;

16. Dochodzenie na drodze egzekucji administracyjnej nalezności w wypadku śmierci zobowiązanego - możliwości dalszej egzekucji lub umorzenia należności przez wierzyciela;

17. Rejestry dłużników - rodzaje rejestrów, istniejące rejestry i prawne możliwości umieszczania w nich danych dłużników;

18. Omówienie proponowanych zmian do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ ONLINE DLA:

1
Z powodzeniem przeszkoliliśmy praktycznie wszystkie ministerstwa, urzędy centralne, większość wojewódzkich, wiele JST.
2
Przeszkoliliśmy online ponad 1500 pracowników administracji państwowej, rządowej i samorządowej.
3
Naszymi szkoleniami objęliśmy ponad 30 000 pracowników administracji państwowej, rządowej i samorządowej.
4
Średnia wyników ankiet poszkoleniowych dla naszych szkoleń administracji wynosi 4,72 na skali pięciostopniowej.

TRENERZY SZKOLENIA

OPINIE O SZKOLENIACH

Justyna Baryła-Rychert

Project Manager
tel. kom.: +48 505 273 483
fax: (22) 266 08 51

j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert
Preferuję kotakt:

Justyna Baryła-Rychert

Project Manager
tel. kom.: +48 505 273 483
fax: (22) 266 08 51

j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.
Dostępne formaty szkoleniowe:

Justyna Baryła-Rychert

Project Manager
tel. kom.: +48 505 273 483
fax: (22) 266 08 51

j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert
Preferuję kotakt:

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - administracja publiczna

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - administracja publiczna


Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2019 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.