KPA po nowelizacji

Admin - Szkolenia twarde dla administracji onlineotwartezamkniete

Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom najaktualniejszej wiedzy niezbędnej do poprawnego stosowania przepisów znowelizowanego KPA i biegłego poruszania się w obszarze procedur administracyjnych obowiązujących w administracji publicznej. Szkolenie z KPA dla administracji publicznej – zapraszamy.

INFORMACJE O SZKOLENIU

Szkolenie online

  • Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video (Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Skype for Business, Clickmeeting) jak również narzędzi uatrakcyjniających spotkanie (Mural, Mentimeter, Kahoot, Miro, Videoask, Quizlet etc.)
  • Mamy wyjątkowe doświadczenie wśród firm szkoleniowych w organizacji szkoleń online i webinarów. Prowadziliśmy je długo przed pandemią.
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Uwaga! Sale spełniają wytyczne związane z organizacją szkoleń w trakcie epidemii w celu minimalizacji ryzyka zakażenia.

W razie zaostrzenia sytuacji epidemicznej szkolenie przeprowadzimy online

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Szkolenie zamknięte
Poniższy program jest punktem wyjścia do rozmowy na temat potrzeb i oczekiwań wobec szkolenia z tego obszaru. Część szkoleń zamkniętych realizujemy jako jednorazowe wydarzenia, inne stają się elementem szerszego procesu rozwojowego, na który składają się narzędzia wspierające – pre-worki, follow-up’y pigułki wiedzy w formie video, tekstowej bądź podcastu. Często w rezultacie rozmów początkowy program jest znacząco modyfikowany i dostosowany pod kątem kontekstu organizacyjnego, celów przełożonych i działu HR oraz poziomu kompetencji uczestników.

Realizujemy szkolenia zamknięte zarówno w wersji stacjonarnej jak również online.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Uczestnicy szkolenia usystematyzują swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie. Każdy Uczestnik szkolenia rozszerzy nie tylko swoją wiedzę teoretyczną, ale będzie miał okazję do wielokrotnego ćwiczenia swoich umiejętności praktycznych oraz zapoznania się z najnowszym orzecznictwem dotyczącym KPA.

Uczestnicy szkolenia usystematyzują swoją wiedzę w przedmiotowym zakresie. Każdy Uczestnik szkolenia rozszerzy nie tylko swoją wiedzę teoretyczną, ale będzie miał okazję do wielokrotnego ćwiczenia swoich umiejętności praktycznych oraz zapoznania się z najnowszym orzecznictwem dotyczącym KPA.

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1. Wstęp

  • Zakres obowiązywania KPA po nowelizacji
  • Sprawa administracyjna
  • Wszczęcie postępowania administracyjnego – warunki konieczne
  • Terminy w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji

2. Zmiany w zakresie zasad ogólnych postępowania administracyjnego

  • Zasada „in dubio pro libertate” – art. 7a kpa
  • Zasada proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania
  • Zasada uprawnionych oczekiwań – pewności prawa art. 8 § 2 kpa
  • Zasada polubownego załatwienia spraw – art. 13 kpa
  • Zmiana w zakresie dwuinstancyjności postępowania art. 16 kpa
  • Zdefiniowanie decyzji prawomocnej art. 15 kpa

3. Bezczynność organu i przewlekłość postępowania, ponaglenie:

  • zmiany w art. 36–38 k.p.a., w tym zdefiniowane w art. 37 k.p.a. pojęcia bezczynności i przewlekłości
  • ponaglenie jako środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości
  • procedura rozpoznania ponaglenia
  • obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a., a także zmiana ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych

4. Zawiadomienie stron o decyzji lub innych czynnościach w postępowaniach z udziałem znacznej

  • liczby podmiotów (art. 49–49b i art. 91 § 3 k.p.a)
  • sposób liczenia skutku zawiadomienia
  • sposób publicznego zawiadomienia o rozprawie
  • prawo żądania przez stronę udostępnienia jej odpisu decyzji lub postanowienia w sposób i w formie określonych we wniosku w przypadku zastosowania zawiadomienia o decyzji a brak możliwości spełnienia tego żądania przez organ

5. Mediacja w postępowaniu administracyjnym

  • zmiany dot. rozdziału 5a, art. 35 § 5, art. 83 § 4, art. 96a–96n, art. 263 § 1, art. 263a i art. 264 § 1a k.p.a. – jako nowa instytucja postępowania administracyjnego
  • charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji – wielość stron, możliwość zawarcia ugody, sprawa, w której organ ma zamiar wydać decyzję na niekorzyść adresata i może się spodziewać odwołania – organ stroną mediacji; cel i skutki mediacji
  • układ horyzontalny i układ wertykalny
  • bezstronność mediacji
  • dobrowolność mediacji
  • kwestie poufności
  • czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia
  • koszty mediacji – wynagrodzenie mediatora

6.  Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony:

  • art. 79a k.p.a. – ułatwienie stronie podjęcia działań zmierzających do skorygowania treści wniosku lub uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, a w efekcie – uniknięcie wydania rozstrzygnięcia negatywnego, gdy wydanie decyzji pozytywnej jest możliwe
  • zakres zastosowania i wyłączenia na mocy „lex specialis”

7.  Nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony:

  • art. 81a k.p.a. – odpowiednik zasady „in dubio pro reo”?
  • przesłanki i skutki wprowadzenia regulacji „wątpliwości faktycznych” a reguły dowodowe
  • zastosowanie tej zasady w sprawach, w których występują strony o spornych interesach

8.  Usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania:

  • art. 106 § 6 i art. 106a k.p.a. – instytucja posiedzenia w trybie współdziałania,
  • na wniosek strony, organu współdziałającego i z urzędu
  • termin na zwołanie posiedzenia
  • udział stron w posiedzeniu

9. Milczące załatwienie sprawy (art. 1 pkt 1, art. 122a–122g, art. 151 § 3, art. 155a, art. 158 § 1 zd. 2, art. 162a k.p.a.):

  • cel instytucji milczącego załatwienia sprawy i jej istota
  • przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do jej zastosowania
  • milczące zakończenie postępowania (pasywna) a milcząca zgoda (aktywna)
  • termin milczącego załatwienia sprawy
  • zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy i możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy

10. Ugody administracyjne

  • rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” – art. 114 k.p.a.
  • prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody
  • doprecyzowanie treści ugody i konieczność włączenia ugody do akt sprawy
  • forma ugody

11. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego

  • zrzeczeniu się odwołania
  • zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej
  • wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa
  • sprzeciw od decyzji kasatoryjnej – wymogi formalne i tryb jego wnoszenia oraz
  • rozpoznania
  • doprecyzowana forma uwzględnienia skargi strony w trybie autokontroli (zmiana art. 54 § 3 p.p.s.a.)
  • fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

12. Tryb postępowania administracyjnego o charakterze uproszczonym:

  • specyfika postępowania uproszczonego;
  • maksymalny termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym; wyłączenie możliwości wypowiedzenia się przez stronę co do przeprowadzonych dowodów
  • ograniczenie postępowania dowodowego do dowodów przedstawionych przez stronę na etapie wszczęcia postępowania i dowodów możliwych do ustalenia przez organ na podstawie danych, którymi organ ten dysponuje

13.  Administracyjne kary pieniężne (art. 189a–189k k.p.a.)

  • definicja administracyjnej kary pieniężnej
  • przesłanki wymiaru administracyjnej kary pieniężnej
  • odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia
  • odsetki od kary zaległej
  • terminy przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej
  • terminy przedawnienia egzekucji takiej kary
  • udzielenie ulgi w spłacie

14.  Pozostałe zmiany w k.p.a. i w innych ustawach

  • możliwość doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi
  • doprecyzowanie zasad liczenia terminów
  • zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania
  • możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie
  • pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu
  • zachowanie terminu na wniesienie skargi w razie skierowania jej wprost do sądu administracyjnego usunięcie wymogu wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa

1. Wstęp

  • Zakres obowiązywania KPA po nowelizacji
  • Sprawa administracyjna
  • Wszczęcie postępowania administracyjnego – warunki konieczne
  • Terminy w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji

2. Zmiany w zakresie zasad ogólnych postępowania administracyjnego

  • Zasada „in dubio pro libertate” – art. 7a kpa
  • Zasada proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania
  • Zasada uprawnionych oczekiwań – pewności prawa art. 8 § 2 kpa
  • Zasada polubownego załatwienia spraw – art. 13 kpa
  • Zmiana w zakresie dwuinstancyjności postępowania art. 16 kpa
  • Zdefiniowanie decyzji prawomocnej art. 15 kpa

3. Bezczynność organu i przewlekłość postępowania, ponaglenie:

  • zmiany w art. 36–38 k.p.a., w tym zdefiniowane w art. 37 k.p.a. pojęcia bezczynności i przewlekłości
  • ponaglenie jako środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości
  • procedura rozpoznania ponaglenia
  • obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a., a także zmiana ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych

4. Zawiadomienie stron o decyzji lub innych czynnościach w postępowaniach z udziałem znacznej

  • liczby podmiotów (art. 49–49b i art. 91 § 3 k.p.a)
  • sposób liczenia skutku zawiadomienia
  • sposób publicznego zawiadomienia o rozprawie
  • prawo żądania przez stronę udostępnienia jej odpisu decyzji lub postanowienia w sposób i w formie określonych we wniosku w przypadku zastosowania zawiadomienia o decyzji a brak możliwości spełnienia tego żądania przez organ

5. Mediacja w postępowaniu administracyjnym

  • zmiany dot. rozdziału 5a, art. 35 § 5, art. 83 § 4, art. 96a–96n, art. 263 § 1, art. 263a i art. 264 § 1a k.p.a. – jako nowa instytucja postępowania administracyjnego
  • charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji – wielość stron, możliwość zawarcia ugody, sprawa, w której organ ma zamiar wydać decyzję na niekorzyść adresata i może się spodziewać odwołania – organ stroną mediacji; cel i skutki mediacji
  • układ horyzontalny i układ wertykalny
  • bezstronność mediacji
  • dobrowolność mediacji
  • kwestie poufności
  • czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia
  • koszty mediacji – wynagrodzenie mediatora

6. Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony:

  • art. 79a k.p.a. – ułatwienie stronie podjęcia działań zmierzających do skorygowania treści wniosku lub uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, a w efekcie – uniknięcie wydania rozstrzygnięcia negatywnego, gdy wydanie decyzji pozytywnej jest możliwe
  • zakres zastosowania i wyłączenia na mocy „lex specialis”

7. Nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony:

  • art. 81a k.p.a. – odpowiednik zasady „in dubio pro reo”?
  • przesłanki i skutki wprowadzenia regulacji „wątpliwości faktycznych” a reguły dowodowe
  • zastosowanie tej zasady w sprawach, w których występują strony o spornych interesach

8. Usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania:

  • art. 106 § 6 i art. 106a k.p.a. – instytucja posiedzenia w trybie współdziałania,
  • na wniosek strony, organu współdziałającego i z urzędu
  • termin na zwołanie posiedzenia
  • udział stron w posiedzeniu

9. Milczące załatwienie sprawy (art. 1 pkt 1, art. 122a–122g, art. 151 § 3, art. 155a, art. 158 § 1 zd. 2, art. 162a k.p.a.):

  • cel instytucji milczącego załatwienia sprawy i jej istota
  • przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do jej zastosowania
  • milczące zakończenie postępowania (pasywna) a milcząca zgoda (aktywna)
  • termin milczącego załatwienia sprawy
  • zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy i możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy

10. Ugody administracyjne

  • rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” – art. 114 k.p.a.
  • prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody
  • doprecyzowanie treści ugody i konieczność włączenia ugody do akt sprawy
  • forma ugody

11. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego

  • zrzeczeniu się odwołania
  • zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej
  • wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa
  • sprzeciw od decyzji kasatoryjnej – wymogi formalne i tryb jego wnoszenia oraz
  • rozpoznania
  • doprecyzowana forma uwzględnienia skargi strony w trybie autokontroli (zmiana art. 54 § 3 p.p.s.a.)
  • fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

12. Tryb postępowania administracyjnego o charakterze uproszczonym:

  • specyfika postępowania uproszczonego;
  • maksymalny termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym; wyłączenie możliwości wypowiedzenia się przez stronę co do przeprowadzonych dowodów
  • ograniczenie postępowania dowodowego do dowodów przedstawionych przez stronę na etapie wszczęcia postępowania i dowodów możliwych do ustalenia przez organ na podstawie danych, którymi organ ten dysponuje

13. Administracyjne kary pieniężne (art. 189a–189k k.p.a.)

  • definicja administracyjnej kary pieniężnej
  • przesłanki wymiaru administracyjnej kary pieniężnej
  • odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia
  • odsetki od kary zaległej
  • terminy przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej
  • terminy przedawnienia egzekucji takiej kary
  • udzielenie ulgi w spłacie

14. Pozostałe zmiany w k.p.a. i w innych ustawach

  • możliwość doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi
  • doprecyzowanie zasad liczenia terminów
  • zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania
  • możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie
  • pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu
  • zachowanie terminu na wniesienie skargi w razie skierowania jej wprost do sądu administracyjnego usunięcie wymogu wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ ONLINE DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:

OPINIE O SZKOLENIACH

Magdalena Wasilewska

Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 485

magdalena.wasilewska@projektgamma.pl
Magdalena Wasilewska

Magdalena Wasilewska

Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 485

magdalena.wasilewska@projektgamma.pl
Magdalena Wasilewska

Magdalena Wasilewska

Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 485

magdalena.wasilewska@projektgamma.pl
Magdalena Wasilewska
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Admin - Szkolenia twarde dla administracji

Ochrona danych osobowych to nie tylko RODO, ABI, IODO. Systematyzujemy wiedzę na temat najnowszych przepisów, praktyczne rekomendacje. Nasz ekspert może sprofilować szkolenie do wymagania danego urzędu. Szkolenie z ochrony danych osobowych uwzględniające specyfikę administracji publicznej.

Dostępne jest szkolenie zamknięte.
Całokształt przepisów prawnych związanych z gospodarowaniem nieruchomościami, z obrotem nieruchomościami. Przepisy Kodeksy Cywilnego dot. nieruchomości. Uwzględnia uwarunkowania administracji publicznej.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.
Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom najaktualniejszej wiedzy niezbędnej do poprawnego stosowania przepisów znowelizowanego KPA i biegłego poruszania się w obszarze procedur administracyjnych obowiązujących w administracji publicznej. Szkolenie z KPA dla administracji publicznej - zapraszamy.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.