Teoria motywacji Herzberga
Teoria motywacji (dwuczynnikowa teoria motywacji) została stworzona przez amerykańskiego psychologa Fredericka Irvinga Herzberga.

Teoria motywacji (dwuczynnikowa teoria motywacji) została stworzona przez amerykańskiego psychologa Fredericka Irvinga Herzberga. Herzberg na podstawie badań opracował teorię mówiącą, że zadowolenie z pracy zależy od dwóch rodzajów czynników: czynniki motywujące (satysfakcja) i czynniki higieny (niezadowolenie).
Czynniki higieny to czynniki, które są niezbędne do istnienia motywacji w miejscu pracy, nie prowadzą one jednak do pozytywnej satysfakcji w perspektywie długoterminowej. Jeśli czynniki te są nieobecne w miejscu pracy, to prowadzą do niezadowolenia pracowników. Czynniki higieny obejmują wynagrodzenie, politykę firmy, świadczenia dodatkowe, fizyczne warunki pracy, bezpieczeństwo i relacje interpersonalne w pracy.
Czynniki motywujące, inaczej czynniki zadowolenia – jak sama nazwa wskazuje – dają satysfakcję i motywują pracowników do lepszej wydajności. Do czynników motywujących należą: bycie docenionym, możliwości rozwoju i awansu, odpowiedzialność, odczuwanie sensu pracy.