Ustawa ADR - przepisy krajowe i międzynarodowe
Europejskie przepisy odnoszące się do międzynarodowego przewozu towarów uznawanych powszechnie za niebezpieczne po raz pierwszy została sporządzona w Genewie, 30 września 1957 roku (oczywiście wraz z upływem czasu pewne jej postanowienia były w sposób odpowiedni modyfikowane).
Jeśli chodzi o Polskę, to międzynarodowe przepisy prawne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych ratyfikowane zostały dopiero w 1975 roku. W tym samym roku wymieniono także wszystkie strony umowy na stronie internetowej Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych.
W tym przypadku warto wspomnieć o tym, że cała umowa odnosząca się do transportu towarów uznawanych za niebezpieczne jest bardzo obszernym aktem prawnym, w którym znalazło się miejsce między innymi na szereg regulacji wielu dziedzin powiązanych pośrednio bądź bezpośrednio z przewozem niebezpiecznych towarów.
Cały akt prawny złożony jest między innymi z umowy właściwej, w skład której wchodzą wszelkiego rodzaju stosunki prawne pomiędzy stronami zawierającymi umowę.
Ponadto oczywiście w przepisach nie mogło zabraknąć regulacji dotyczących warunków przewozu poszczególnych towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeżeli interesują Cię zagadnienia związane z towarami niebezpiecznymi, obowiązkami uczestników przewozu, a także sposobów korzystania z możliwości zwolnień i wyłączeń od przepisów ADR to zapraszamy na szkolenie: PRZEPISY UMOWY ADR 2017.
Na szkolenie zapisują się osoby wyszukujące poniższe frazy w przeglądarkach internetowych:
Jeśli chodzi o krajowe przepisy odnoszące się do przewozu towarów niebezpiecznych, to w tym przypadku zasad szukać należy między innymi w ustawach i regulacjach takich jak:
- ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych z dnia 19 sierpnia 2011 roku,
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 sierpnia 2012 roku w sprawie rocznego formularza sprawozdania z działalności w zakresie krajowego przewozu towarów niebezpiecznych,
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 roku w sprawie transportowych urządzeń ciśnieniowych,
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 roku w sprawie sprawozdania dotyczącego drogowych kontroli wszystkich pojazdów zajmujących się przewozem towarów niebezpiecznych.
Oczywiście nie są to wszystkie regulacje, a tylko części z nich, w których zawarte są najważniejsze regulacje dotyczące tej kwestii.