Dlaczego kluczowi pracownicy odchodzą z firmy?
Sukces każdej dobrze usytuowanej na rynku firmy zależy w dużej mierze od ludzi, którzy to w niej pracują. Doświadczony i kluczowy pracownik ma ogromne znaczenie dla sukcesu firmy, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej. Niestety coraz częściej retencja pracowników zaburza poprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Identyfikacja kluczowych pracowników jest niezwykle ważna w każdej organizacji w której pracują ludzie.
Coraz częściej wielu pracodawców dowiaduje się, że jego dobry pracownik odchodzi niespodziewanie z firmy. Duża retencja pracowników wpływa bardzo niekorzystnie na poprawne funkcjonowanie firmy. Dlaczego tak się dzieje? W jaki sposób uniknąć tak kłopotliwych sytuacji? W tym celu niezwykle istotna jest identyfikacja kluczowych pracowników.
Retencja pracowników – kiedy pracodawcy powinni jej przeciwdziałać? ?
Od kilku dekad mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Istotnymi sygnałami mówiącymi o tym, że na rynku pracy karty rozdają pracownicy, a nie pracodawcy, są:
- dane dotyczące niskiego bezrobocia
- wysoki wskaźnik mobilności pracowników
- łatwość w znalezieniu przez nich nowej pracy.
W takiej sytuacji problem rotacji pracowników pojawia się coraz częściej. Gdy dana firma zaczyna odczuwać duże kłopoty z coraz większą liczbą wakatów, na które to brak jest odpowiednich kandydatów powinna umiejętnie temu przeciwdziałać. Gdy dobry pracownik odchodzi z firmy, wówczas niezbędna jest identyfikacja kluczowych pracowników. Wiedzy na temat przeciwdziałania odchodzenia doświadczonych pracowników z firmy dostarcza profesjonalne szkolenie retencja Pogłębiona wiedza na te tematy pozwala każdej firmie zaprojektować oraz wdrożyć adekwatny program retencji.
Retencja pracowników – dlaczego dobry pracownik odchodzi z firmy?
Dlaczego kluczowy pracownik chce odejść z firmy? - to pytanie jest coraz częściej zadawane przez wielu zdesperowanych i zawiedzionych pracodawców. Otóż firmy, w których identyfikacja kluczowych pracowników ogranicza się tylko i wyłącznie do pobieżnych analiz oraz obiegowych opinii, dochodzi często do banalnego wniosku, że ludzie przychodzą do firmy dla pieniędzy, zostają dla pieniędzy oraz odchodzą dla pieniędzy. Dla pracodawców o takim sposobie myślenia istnieje tylko jedna strategia retencji: która brzmi - „płać więcej”. Wiele przedsiębiorstw podchodzi do zatrzymywania kluczowych pracowników poprzez stosowanie zachęt finansowe wobec swoich najskuteczniejszych pracowników.
Niemniej retencja pracowników pokazuje, że duże pieniądze rzadko kiedy są dobrze wydane, gdyż mimo dobrych zarobków niejeden kluczowy pracownik odchodzi. Z doświadczenia biznesowego oraz wielu istotnych badań wynika, że same pieniądze nie są w stanie zatrzymać dobrego pracownika w firmie. Badania na ten temat mówią o rzeczach, których nie widać z perspektywy gabinetów zarządów firm. A więc:
- 40 procent kluczowych pracowników odchodzi, gdyż nie odczuwają oni szacunku ze strony bezpośredniego przełożonego,
- 50 twierdzi, że wyznaje inne wartości, niż jego pracodawca,
- 60 procent jest zdania, że ich zawodowe cele nie pokrywają się z planami, jakie ma wobec nich firma w której pracują,
- 70 procent osób czuje się niedowartościowanych przez firmę.
Projekty retencji pracowników, a szkolenie retencja
Wdrożenie odpowiedniego programu retencji, który to przeciwdziałania rotacji zakłada realizację trzech kroków wśród których można wymienić:
- identyfikację kluczowych pracowników.
- personalizacją systemu zachęt.
- stworzenie planu awaryjnego
Umiejętności tych uczy szkolenie retencja, które pozwala zatrzymać kluczowe osoby w firmie, które mają istotny wpływ na takie elementy, jak:
- tworzenie strategii firmy,
- bezpieczeństwo firmy,
- realizacja strategii firmy,
- kluczowe procesy,
- zyski i rozwój firmy i wiele innych.
Szkolenie retencja jest zawsze prowadzone przez profesjonalnych i doświadczonych trenerów i poruszane są takie zagadnienia jak:
- skuteczne zarządzanie zmianą - kompleksowe przygotowanie osób zarządzających do procesu wprowadzania istotnych zmian w organizacji.
- zarządzanie zespołem – polegające na doskonaleniu umiejętności zarządzania zespołem pracowniczym.
Szkolenie retencja jest bardzo istotne dla kadry zarządzającej, która to wraz ze zmieniającą się sytuacją na rynku pracy powinna być elastyczna i umieć zarządzać pracownikami w skuteczny sposób.