Komunikacja międzykulturowa i różnice kulturowe

Dział: Szkolenia HR
Szkolenie dostępne w formie: online, zamknięte
Kompetencje niezbędne w komunikacji w wielokulturowym środowisku biznesowym
Kontakt z odmienną kulturą stał się dziś codziennością, ale zagraniczny partner czy międzynarodowy zespół to wciąż wyzwanie dla wielu organizacji. Kompetencja międzykulturowa ułatwia nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, jednak wymaga zarówno wiedzy i doświadczenia, jak i specjalnego treningu.

INFORMACJE O SZKOLENIU

  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie zamknięte

Program jest propozycją wstępną. Może zostać zmodyfikowany, aby odpowiedzieć na oczekiwania wynikające ze specyficznego kontekstu, dodatkowych potrzeb czy profilu grupy docelowej.

Zawartość może być realizowana w wersji warsztatowej, webinarowej, część materiału może być przedstawiona w formie pigułek wiedzy – video, podcast, infografiki. Może być również elementem większej akademii szkoleniowej.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

IDEA SZKOLENIA

Różnorodność kulturowa jest cennym zasobem, jeśli się z niego umiejętnie czerpie. Kontakty z zagranicznym klientem lub partnerem wymagają wiedzy na temat jego kontekstu kulturowego.

Pracując w międzykulturowym środowisku często nie zdajemy sobie sprawy, jak silnie nasz sposób komunikacji i współpracy zdeterminowany jest przez kulturę, w której dorastaliśmy. Jednolita i czytelna kultura korporacyjna często nie wystarczy, by zniwelować różnice kulturowe,

Wiedza i świadomość różnic np. w komunikacji, sposobie podejmowania decyzji, obchodzenia się z czasem, konfliktami lub sposobie współpracy w zespole może przyczynić się do sukcesu lub porażki całego projektu.

Wyzwaniem pracy w środowisku międzykulturowym jest zrozumienie i akceptowanie różnic pomiędzy członkami zespołów lub klientami, przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń (własnych oraz członków zespołu) oraz budowanie kultury szacunku i akceptacji różnorodności.

Szkolenie z różnic międzykulturowych w zarządzaniu zespołem pozwala uczestnikom na rozwijanie kompetencji międzykulturowych. Uczestnicy zyskują większą świadomość swojej postawy, nastawienia i emocji wobec innej kultury, uczą się postrzegać sytuacje międzykulturowe z różnych perspektyw i zachowywać się w sposób elastyczny.

Poznają kulturowo uwarunkowane czynniki determinujące ich postrzeganie świata i tworzenie tzw. skryptów, którymi posługują się w pracy. Na podstawie koncepcji wymiarów kultury Geerta Hofstede zdobywają wiedzę o różnicach w kluczowych obszarach, determinujących ich zachowanie i sposoby współpracy w zespole.

Identyfikują czynniki utrudniające komunikację międzykulturową, korzystają ze wskazówek, jak poruszać się w różnorodnym kulturowo środowisku biznesowym i uczą się korzystać z narzędzi do przezwyciężania barier kulturowych.

Pozwala to rozwinąć umiejętności pracy w wielokulturowym zespole, motywowania pracowników czy klientów w sposób adekwatny kulturowo, skutecznie rozwiązywać konflikt i tworzyć środowisko pracy, które korzysta z różnorodności kulturowej.

Na życzenie klienta szkolenie może zostać rozwinięte o przypadki i opracowania dotyczące konkretnych krajów i kultur lub też o moduł związany z szokiem kulturowym i adaptacją do nowych warunków, związaną z relokacją pracownika.

Celem szczegółowym szkolenia jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie:

  • umiejętności komunikacji i współpracy z reprezentantem obcej kultury
  • własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na percepcję świata oraz tego, jak różnice kulturowe warunkują przebieg komunikacji biznesowej;
  • dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego klienta i radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych;
  • komunikacji zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym – werbalnie, pozawerbalnie i wirtualnie;
  • postawy otwartości wobec innych kultur i postrzegania różnorodności jako zasobu;
  • efektywnego zarządzania różnorodnością w zespole i wykorzystywania jej potencjału;
  • efektywnej komunikacji w różnorodnych zespołach;
  • specyfiki różnic wynikających z innego kontekstu kulturowego;
  • kształtowania wśród pracowników postawy otwartości i akceptacji różnic;
  • przeciwdziałania konfliktom wynikającym z różnic;
  • uświadomienia sobie „nieświadomego uprzedzenia” (unconscious bias) i jego konsekwencji dla pracy zespołu i funkcjonowania organizacji;
  • przezwyciężania uprzedzeń i stereotypów;
  • tworzenia możliwości transferu kompetencji, dzielenia się know-how i zarządzania wiedzą w różnorodnym zespole;
  • budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej wykorzystaniu indywidualnego potencjału pracowników;
  • wykorzystywania różnorodności jako narzędzia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (Karta Różnorodności, Diversity & Inclusion Rating).

PROGRAM SZKOLENIA

1. Czym jest kultura i jak na nas wpływa?

  • Definicja kultury i koncepcja góry lodowej wg Martinelli Silvio
  • Wpływ kultury i socjalizacji na różnice w wartościach, przekonaniach, obyczajach i postawach
  • Jak definiowanie kultury może pomóc w komunikacji międzykulturowej?
  • Piramida Hofstede (osobowość, kultura, wartości uniwersalne)
  • Proces negocjacji norm zachowań i wartości kulturowych
  • Wymiary kultury
  • Model DIN (Describe – Interpret – Evaluate)

2. Co wynika z różnic kulturowych?

  • Etnocentryzm i etnorelatywizm
  • Stereotypy i uprzedzenia
  • Procesy stereotypizacji (ćwiczenie)
  • Nieuświadamiane uprzedzenia (unconscious bias)

3. Wymiary kultury wg G. Hofstede

  • Praca warsztatowa na podstawie narzędzia do porównywania kultur, określającego następujące wymiary kultury (Hofstede Insights):
    • Dystans do władzy
    • Kolektywizm vs. indywidualizm
    • Kobiecość i męskość
    • Unikanie niepewności
    • Orientacja długoterminowa i krótkoterminowa

4. Kultura a style komunikowania – efektywna komunikacja międzykulturowa

  • Style komunikowania (bezpośredni i pośredni) a konkretne kanały komunikacyjne:

    • Komunikacja mailowa
    • Rozmowa telefoniczna
    • Spotkanie biznesowe
    • Negocjacje
  • Błędy w komunikacji międzykulturowej:
    • Zakładane podobieństwo,
    • Różnice językowe,
    • Błędne interpretacje sygnałów niewerbalnych,
    • Uprzedzenia,
    • Skłonność do formułowania sądów wartościujących,
    • Wysoki poziom lęku lub napięcia.
  • Sposoby na unikanie błędów w komunikacji

5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu. Zwyczaje i savoir vivre

  • Zwroty grzecznościowe
  • Przywitanie, wręczanie wizytówek, prezentów
  • Sposób postrzegania czasu i możliwe nieporozumienia wynikające z różnic

6. Wywiad kulturowy

  • Rola pytań w wywiadzie kulturowym – otwarte, zamknięte, projekcyjne
  • Jak rozmawiać z pracownikiem pochodzącym z obcego kręgu kulturowego – symulacja

7. Po przyjeździe do obcego kraju – strategie akulturacji

  • Po przyjeździe do innego kraju
  • Szok kulturowy wg Kalervo Oberg i jego etapy (Honeymoon, Distress, Reintegration, Autonomy, Independence)
  • Rezultaty szoku kulturowego
  • Sposoby radzenia sobie z szokiem kulturowym – studia przypadków
  • Krzywe akulturacji
  • Negocjacje norm zachowań i wartości kulturowych – symulacja

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI:

  • poprawa współpracy z zagranicznymi kontrahentami
  • rozwój biznesu za granicą
  • pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników z innych krajów do międzynarodowych zespołów
  • skuteczne zarządzanie pracownikami pochodzącymi z zagranicy
  • poprawa efektywności pracy w międzynarodowym zespole
  • rozwiązywanie problemów wynikających z różnic kulturowych

KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

  • wiedza na temat różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie
  • uświadomienie, jak działa kultura, jakie powoduje emocje
  • uwrażliwienie na etnocentryzm
  • doświadczenie procesów zachodzących w komunikacji międzykulturowej
  • umiejętność pracy w wielokulturowym środowisku
  • wykształcenie kompetencji międzykulturowej

KORZYŚCI WSPÓLNE:

  • efektywna praca w międzynarodowym środowisku
Komunikacja międzykulturowa i różnice kulturowe

TRENERZY SZKOLENIA

OPINIE O SZKOLENIACH

Marta Siębor


Front Desk Manager
tel.: 505 273 550
biuro@projektgamma.pl
Marta Siębor

Matylda Foltyn


Specjalistka ds. szkoleń otwartych
tel.: 506 644 921
m.foltyn@projektgamma.pl
Matylda Foltyn

Matylda Foltyn


Specjalistka ds. szkoleń otwartych
tel.: 506 644 921
m.foltyn@projektgamma.pl
Matylda Foltyn
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia HR

Model mocnych stron Gallupa zmienia orientację myślenia na temat rozwoju. Zamiast niwelować deficyty Gallup rekomenduje rozpoznawanie talentów i rozwijanie ich w taki sposób, aby pracownik był efektywniejszy. HR może stać się naturalnym ambasadorem idei wspierania mocnych stron.
2024-11-14
14 listopada 2024 - 15 listopada 2024
2024-11-15
Szkolenie online Szkolenie online
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Koszty pozafinansowe w postaci obniżenia motywacji i zaangażowania są trudne do oszacowania, choć odczuwane. Szkolenie z zarzadzania retencją uczy nas - wykorzystując do tego współczesne narzędzia menedżerskie - m.in. jak zatrzymać pracownika i jak odejście kluczowego pracownika wpływa na funkcjonowanie zespołu.

Termin szkolenia online wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

AC/DC to trafna metoda oceny kandydatów do pracy oraz skuteczny sposób określenia potencjału pracowników. Wiele organizacji chce poznać i zastosować tę metodę w procesie doboru kadr oraz w programach rozwojowych. Szkolenie AC/DC dla HR pozwala projektować, planować i realizować sesje oceny.

Termin szkolenia online wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.