Zarządzanie zmianą w wymagającej rzeczywistości VUCA

Szkolenia menadżerskie onlineotwartezamkniete
Wszyscy myślą, aby zmienić świat, ale nikt nie myśli, aby zmienić siebie
Współczesne otoczenie biznesowe, określane jest jako „świat VUCA”. VUCA to akronim wprowadzony przez amerykańskich wojskowych strategów na określenie sytuacji, jaka powstała po zakończeniu Zimnej Wojny: Volatility (zmienność, ulotność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność) i Ambiguity (niejednoznaczność).  Szkolenie dostarcza szeregu dobrych praktyk, narzędzi pozwalających sprawniej funkcjonować zespołowi w kontekście nieustających zmian.

INFORMACJE O SZKOLENIU

Szkolenie online

  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Szkolenie zamknięte

Program jest propozycją wstępną. Może zostać zmodyfikowany, aby odpowiedzieć na oczekiwania wynikające ze specyficznego kontekstu, dodatkowych potrzeb czy profilu grupy docelowej.

Zawartość może być realizowana w wersji warsztatowej, webinarowej, część materiału może być przedstawiona w formie pigułek wiedzy – video, podcast, infografiki. Może być również elementem większej akademii szkoleniowej.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Dziś doświadczamy rzeczywistości VUCA w całej rozciągłości – wojna tuż za granicami naszego kraju, niestabilna sytuacja geopolityczna, zawirowania z gospodarką światową i polską, w tle ciągłe widmo pandemii – to kontekst zewnętrzny.

Jeśli na to nałożymy dużą liczbę zmian w samych organizacjach, które muszą reagować na bodźcie ekonomiczne i polityczne to VUCA przestaje być konceptem teoretycznym, staje się codziennym wyzwaniem. Jak zarządzać zespołem w sytuacji cechującej się zmiennością (Volatility), niepewnością (Uncertainty), złożonością (Complexity) oraz niejednoznacznością (Ambiguity)?

Odpowiedzią jest narzędziowe podejście VUCA PRIME, które do każdego z wyzwań proponuje szereg narzędzi w ramach czterech fundamentów:

  • Wizja (Vision),
  • Zrozumienie (Understanding),
  • Jasność i odwaga (Clarity/ Courage),
  • Adaptacyjność (Agility).

Wszystkie narzędzia osadzone są w nowoczesnym podejściu do zarządzania zmianą – zwinnym, stale aktualizowanym – jako kontrapunkt dla klasycznego zarządzania zmianą (zaplanuj-skaskaduj-zapomnij).

  • Strategiczna Kanwa Zmiany
  • Model zmiany Virginii Satir
  • Triada Efektywności
  • Krzywa upowszechnienia innowacji Rogers’a
  • Metoda Starting with Why?
  • Narzędzia budujące i wzmacniające agile mindset

 

Rzeczywistość VUCA, to świat w którym na co dzień żyjemy i pracujemy. To środowisko cechujące się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity).

Niektórzy powiedzieliby, że w okolicznościach „mgły wojny” niemożliwym jest normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i osiąganie celów biznesowych.

Ale co byłoby efektem takiego założenia? Zamiast bezczynności i frustracji wynikającej  z klimatu zmiennego, niestabilnego, złożonego i niejednoznacznego środowiska proponujemy odpowiedź w postaci: wizji (vision), zrozumienia (understanding), jasności i odwagi (clarity/courage) oraz adaptacyjności (agility).

Szkolenie buduje swoją efektywność na czterech fundamentach:

  • Rozwój kompetencji związanej z jasnym określaniem i komunikowaniem osobistej wizji lidera.
  • Trening umiejętności kształtowania środowiska konstruktywnego feedbacku i zrozumienia.
  • Nabycie wiedzy i ćwiczenie umiejętności dot. wdrażania i stosowania jasnych, przejrzystych zasad zarządzania opartych na najlepszych praktykach.
  • Wsparcie postawy adaptacyjności w sposób kaskadowy (budowanie otwartości na zmiany własnej i podległego zespołu.

80% zmian kończy się niepowodzeniem z powodu niewłaściwego zarządzania zmianą. Dlatego coraz częściej otwarte i nowoczesne organizacje uczą się nie tylko tego, jak zarządzać zmianą, aby dawać sobie radę w nieprzewidywalnych warunkach rynkowych.

Firmom, które stawiają na innowacyjność i kreatywność, które chcą wykorzystywać swój potencjał i stale udoskonalać swoje działania, potrzebne jest również efektywne wykorzystywanie dynamiki zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami, pojawiającymi się w organizacji.

Rzeczywistość VUCA, to świat w którym na co dzień żyjemy i pracujemy. To środowisko cechujące się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity).

Niektórzy powiedzieliby, że w okolicznościach „mgły wojny” niemożliwym jest normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i osiąganie celów biznesowych.

Ale co byłoby efektem takiego założenia? Zamiast bezczynności i frustracji wynikającej  z klimatu zmiennego, niestabilnego, złożonego i niejednoznacznego środowiska proponujemy odpowiedź w postaci: wizji (vision), zrozumienia (understanding), jasności i odwagi (clarity/courage) oraz adaptacyjności (agility).

Szkolenie buduje swoją efektywność na czterech fundamentach:

  • Rozwój kompetencji związanej z jasnym określaniem i komunikowaniem osobistej wizji lidera.
  • Trening umiejętności kształtowania środowiska konstruktywnego feedbacku i zrozumienia.
  • Nabycie wiedzy i ćwiczenie umiejętności dot. wdrażania i stosowania jasnych, przejrzystych zasad zarządzania opartych na najlepszych praktykach.
  • Wsparcie postawy adaptacyjności w sposób kaskadowy (budowanie otwartości na zmiany własnej i podległego zespołu.

80% zmian kończy się niepowodzeniem z powodu niewłaściwego zarządzania zmianą. Dlatego coraz częściej otwarte i nowoczesne organizacje uczą się nie tylko tego, jak zarządzać zmianą, aby dawać sobie radę w nieprzewidywalnych warunkach rynkowych.

Firmom, które stawiają na innowacyjność i kreatywność, które chcą wykorzystywać swój potencjał i stale udoskonalać swoje działania, potrzebne jest również efektywne wykorzystywanie dynamiki zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami, pojawiającymi się w organizacji.

 

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)


ZAŁOŻENIA

Program warsztatu online zbudowany jest w oparciu o model VUCA PRIME, co pozwoli przetransponować wiedzę teoretyczną na konkretne obszary rzeczywistości zawodowej (narzędzia) uczestników.

ZAKRES TEMATYCZNY MODUŁÓW


MODUŁ VUCA I VUCA PRIME

  • Świat VUCA – czego biznes może nauczyć się od wojskowych.
  • Specyfika zarzadzania dzisiaj – wyzwania, trudności i szanse w świecie zmiennym, niepewnym, kompleksowym i niejednoznacznym.
  • Obszary odpowiedzialności menadżera a otaczająca nas rzeczywistość – spieniężanie kapitału zaufania zespołowego i relacyjnego zbudowanego w „lepszych” czasach.
  • Mapa drogowa lidera transformacyjnego, który przeprowadza ludzi przez zmiany. Jakie pułapki mogą na nas czekać.
  • VUCA Prime – wizja, zrozumienie, jasność i zwinność, czyli 4 kompetencje przyszłości świadomych menadżerów.

MODUŁ ZMIANA

  • Osobista otwartość na zmiany – diagnoza „syndromu małża”.
  • Model zmiany Virginii Satir – co znaczy dla nas osobiście i jakie stawia wyzwania menadżerskie.
  • Model zwinnego zarządzania zmianą.
  • Różne postawy wobec niepewności wynikającej ze zmiany – krzywa upowszechniania innowacji Rogersa. Aspekty emocjonalne i zobowiązania lidera wobec zespołu i indywidualnych pracowników.
  • Zadania menadżera w zmianie – z wykorzystaniem modelu Blancharda Przeprowadzania Ludzi Przez Zmiany.
  • Detektory i rodzaje zmian.
  • Narzędzia: Strategiczna Kanwa Zmiany, analiza 5 barier.

MODUŁ WIZJA

  • Wizja – poziom zrozumienia i definicji w odniesieniu do perspektywy ogólnofirmowej i osobistej.
  • Triada efektywności – od wizji, misji i strategii do zadań definiujących.
  • Budowanie wizji osobistej zintegrowanej z wizją, misją i wartościami firmy.
  • Komunikowanie wizji zespołowi: forma, czas, okoliczności, konsekwencje (szanse i korzyści oraz zagrożenia).
  • Wizja a sytuacja zmiany. Wpasowanie założeń w model zwinnego zarządzania zmianą i model przeprowadzania ludzi przez zmiany.
  • Narzędzia wspomagające tworzenie i komunikowanie wizji.

MODUŁ ZROZUMIENIE

  • Czy wiesz: Co? Jak? Dlaczego? Jeśli tak, zainspiruj innych. Zacznij od dlaczego. Siła reguły złotego kręgu.
  • Wykorzystanie wiedzy o typologii temperamentów do budowania wyniku opartego na zrozumieniu i relacji.
  • Elementy zarządzania sytuacyjnego, pozwalające wyznaczyć cele rozwojowe i w zrównoważony sposób delegować zadania.

MODUŁ ZWINNOŚĆ

  • Szanse czy zagrożenia – jak wykorzystać zmiany do tworzenia nowej jakości pracy zespołu i kreowania innowacji.
  • Filozofia pracy agile i cykl ciągłego udoskonalania – pętla dochodzenia do efektywności i najwyższych wyników jakościowych.
  • Budowanie wirtualnej inteligencji zespołów rozproszonych w ujęciu narzędzi (badania Erin Makarius i Barbary Larson).
  • Wsparcie postawy zwinnej i proaktywności podległych pracowników (wzmacnianie agile growth mindset).

1. Wprowadzenie do tematu szkolenia

  • Definicja świata VUCA
  • Kontrakt
  • Poznanie uczestników

2. Cztery elementy rzeczywistości VUCA

  • Volatility – zmienność, ulotność
  • Uncertainty – niepewność
  • Complexity – złożoność
  • Ambiguity – niejednoznaczność

3. VUCA PRIME –  metodyka Boba Johansena

  • V(ision) zamiast V(olatility)
    • Ważny jest cel, a nie droga
    • Sposób dochodzenia do celu może się zmieniać w zależności od zmian kontekstu i uwarunkowań
  • U(nderstanding) zamiast  U(ncertainty)
    • Pracownicy muszą rozumieć sens swojej pracy  i wiązać ją z celami firmowymi
    • Rozumienie biznesu / klientów / pracę innych działów
  • C(larity) zamiast C(omplexity)
    • Empowerment / współodpowiedzialność – każdy powinien wiedzieć za co odpowiada (nie zakres stanowiska tylko cele)
    • Umocowania decyzyjne, aby pracownik mógł podejmować szybkie decyzje w zmiennym świecie
  • A(gility) zamiast A(mbiguity)
    • Minimum Viable Product – więcej szybkich rozwiązań -– czyli coś co już działa, daje wartość
    • Mniej planowania, więcej „rozpoznania w boju” i modyfikowania bieżąco.
    • Quick Win – szybkie zwycięstwa w pracy pracowników

4. Zmiana jako proces w organizacji

  • Arkusz Analizy Przebiegu Zmian – kluczowe obszary oraz metody usprawniania przebiegu zmian.
  • Strony zmian w organizacji – określenie obszarów interesów i kierunków przepływu informacji w zmianie.
  • Zmiana i innowacja w kontekście biznesowym: model zarządzania pomysłami (idea management)
  • Agent Zmiany – warunki skutecznego działania Agenta Zmiany i diagnoza własnych kompetencji w zakresie wdrażania zmian

5. Zmiana jako wyjątkowe ludzkie doświadczenie – co się dzieje z ludźmi w trakcie zmiany i w jaki sposób skutecznie pracować z psychologią zmiany?

  • Psychologiczne aspekty zmian
    • Reakcje emocjonalne i występowanie oporu, Sposoby na wspieranie pracowników rodzaje oporu i sposoby
    • Radzenia sobie z oporem w zmianie
  • Emocjonalny cykl zmiany – typowe emocje potrzeby i reakcje ludzi w zmianie
  • Diagnoza zespołów / pracowników w zmianie
  • Omówienie sposobów postępowania z pracownikami w poszczególnych momentach cyklu zmiany
  • Praca z oporem w zmianie
  • Identyfikowanie źródeł oporu
    • 4 typy oporu i ich rozpoznawanie (Macierzy Oporu) zasady pracy z oporem Agenta Zmiany i jego wykorzystywanie do wspierania i podnoszenia efektywności w zmianie

6. Odpowiedzią na zmiennosć jest wizja

  • Triada efektywności – od wizji, misji i strategii do zadań definiujących
  • Poruszanie się po krzywej zmiany, a jakość komunikacji
  • Plan komunikacji na podstawie Strategicznej Kanwy Zmiany
  • Exposee szefa
    • Konstrukcja, w zależności od przyczyny jego wygłoszenia
    • Korzyści i inwestycje
    • Zasady związane z wygłaszaniem exposee

7. Odpowiedzią na niepewność jest zrozumienie

  • Krzywa upowszechniania innowacji Rogersa
  • Różne postawy wobec niepewności wynikającej ze zmiany
  • Siła reguły złotego kręgu
  • Budowanie wspólnego zrozumienia trudnych zjawisk
  • Czy wiesz: Co? Jak? Dlaczego? Jeśli tak, zainspiruj innych

8. Przywództwa w świecie VUCA.

  • WRAP, czyli:
    • Widen Your Options
    • Reality-Test Your Assumptions
    • Attain Distance Befeore Deciding
    • Prepare to Be Wrong

9. Zwinność w świecie VUCA / zmian

  • Co to jest filozofia Agile
  • Agile w codziennej praktyce firm i zespołów projektowych

10. Podsumowanie warsztatu

  • Formuła SSC
    • Start – co wdrożę jako nową dobrą praktykę
    • Stop – czego zaprzestanę
    • Continue – co będę dalej stosował

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA

  • Rozwój kompetencji kontekstowych, w tym: orientacja na projekty, zarządzanie wymaganiami, zarządzanie zakresem, zarządzanie cyklem życia projektu.
  • Zdobycie wiedzy na temat cyklu życia projektu i kolejnych kroków w jego realizacji.
  • Umiejętność definiowania ról projektowych.
  • Znajomość narzędzi wspierających realizację projektu.
  • Zminimalizowanie ewentualnych konfliktów wynikających z niezrozumienia własnej roli w projekcie /projektach realizowanych w firmie.
  • Wzrost współpracy na linii sponsor-kierownik projektu – zespół projektowy.

CYKL ŻYCIA PROJEKTU I INICJACJA

Pierwszy moduł warsztatu koncentruje się na kwestiach związanych z osadzeniem projektu w realiach organizacji, wyboru właściwej metody realizacji przedsięwzięcia i podjęcia celowych działań związanych z jego inicjacją. Uczestnicy będą pracować na dokumencie karta projektu.

Zagadnienia:

  • Dwa podejścia do zarządzania projektami: kaskadowe i agile.
  • Błędy prowadzące do niepowodzenia projektu.
  • Cykl życia projektu.
  • Priorytetyzacja projektu.
  • Wartość dla klienta – uzasadnienie biznesowe.
  • Komunikacja wstępna z interesariuszami
  • Praca na celu i wizji projektu.
  • Dokument inicjacji projektu.

CYKL ŻYCIA PROJEKTU – PLANOWANIE

W tym module uczestnicy poznają i przećwiczą kolejne kroki podejmowane na etapie planowania projektu. Wykorzystując interaktywne narzędzia (Trello, Brixit24, Tricider) określimy zakres projektu, strukturę podziału pracy i wyznaczymy harmonogram z zależnościami i kamieniami milowymi oraz poczynimy założenia dotyczące możliwego ryzyka i sposobów eliminowania lub minimalizowania go.

Zagadnienia:

  • Określanie zakresu projektu.
  • Wybór metod dojścia do celu: technologia i ograniczenia.
  • Struktura podziału pracy.
  • Harmonogramowanie.
  • Planowanie ryzyka.

CYKL ŻYCIA PROJEKTU – REALIZACJA

Zagadnienia poruszane w tym module będą skoncentrowane wokół zarządzania zespołem projektowym i rolą w tym procesie kierownika projektu. Istotne będą także kwestie związane z zarządzaniem integracją produktu i procesów zarządczych w odniesieniu do: ryzyka, komunikacji i elastycznego reagowania na zmiany w zakresie w odniesieniu do potrzeb biznesowych firmy i klienta.

Zagadnienia:

  • Budowanie zespołu projektowego: skład, komunikacja, ograniczenia wynikające z macierzy.
  • Zarządzanie zespołem projektowym: podział i delegowanie zadań, zadania kierownika projektu i członka zespołu.
  • Liderska rola kierownika projektu.
  • Spotkania projektowe.
  • Monitorowanie wykonania planu.
  • Reagowanie na zmiany w zakresie.
  • Aktywne zarządzanie ryzykiem.

CYKL ŻYCIA PROJEKTU – ZAKOŃCZENIE

Procesy związane z zamknięciem projektu są kluczowe z punktu widzenia zintegrowania efektów projektu ze strategicznymi celami firmy i jej operacyjnym funkcjonowaniem. Bardzo istotnym elementem na tym etapie jest zebranie wiedzy i doświadczeń, które pozwolą włączyć je w proces ciągłego udoskonalenia działań zespołu i całej organizacji.

Zagadnienia:

  • Skalowanie projektu z uwzględnieniem rozwoju firmy.
  • Zebranie i wykorzystanie doświadczeń.
  • Zarządzanie zmianą wynikającą z projektu.
  • Retrospektywa – znaczenie i korzyści.
  • Dalsze wskazówki dla zespołu.

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:
  • lider w świecie vuca
  • vuca
  • zarządzanie w świecie vuca
  • szkolenie zarządzanie zmianą
  • zmiana

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI:

  • Szybka adaptacja, gotowość do tworzenia kolejnych, nowych rozwiązań
  • Lepsze przygotowanie do zarządzania w wymagającej rzeczywistości
  • Szybsze i skuteczniejsze przeprowadzanie zmian
  • Zapobieganie spadkom wyników firmy w wyniku zaskakujących wydarzeń
  • Intensyfikacja rozwoju firmy dzięki kreatywnym i innowacyjnym działaniom
  • Szybsze przeprowadzanie zmian
  • Efektywniejsza komunikacja w zmianach

KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

  • Umiejętność sprawnego reagowania na wymogi zmiennego otoczenia biznesowego
  • Zrozumienie mechanizmu zarządzania w wymagającej rzeczywistości
  • Większa otwartość na zmiany wynikające z chaotycznej specyfiki rzeczywistości, z którą mierzą się menadżerowie
  • Łatwiejsze przechodzenie przez proces zmiany na poziomie indywidualnym
  • Zwiększenie osobistej elastyczności i skuteczności

KORZYŚCI WSPÓLNE:

  • Przyjęcie postawy otwartości na zmianę w chaotycznej rzeczywistości
  • Zwiększenie konkurencyjności firmy i pracowników
  • Efektywne wykorzystywanie dynamiki zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami pojawiającymi się w organizacji
  • Efektywne wykorzystywanie dynamiki zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami, pojawiającymi się w organizacji
Zarządzanie zmianą w wymagającej rzeczywistości VUCA

TRENERZY SZKOLENIA

VIDEO

OPINIE O SZKOLENIACH

Anna Staniszewska


Front Desk Manager
tel.: 505 273 550
biuro@projektgamma.pl
Anna Staniszewska

Matylda Foltyn


Specjalistka ds. szkoleń otwartych
tel.: 506 644 921
m.foltyn@projektgamma.pl
Matylda Foltyn

Matylda Foltyn


Specjalistka ds. szkoleń otwartych
tel.: 506 644 921
m.foltyn@projektgamma.pl
Matylda Foltyn
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia menadżerskie

Wersja online: Siła i Odporność Menedżera - Trening Online

Odporność i wytrwałość, otwartość na zmiany, umiejętność kontroli emocji i skuteczne zarządzanie stresem to umiejętności niezbędne w dzisiejszym świecie. Dla menedżerów chcących poznać sztukę wytrwałości i kontroli emocji szkolenie to będzie idealnym rozwiązaniem. Siła i odporność menedżera buduję siłę i odporność zespołu – a jest to w dzisiejszych czasach więcej niż pożądane.

Termin szkolenia online wkrótce.
Termin szkolenia otwartego wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Program szkolenia „Trudne rozmowy menedżerskie” jest odpowiedzią na zmienność i nieprzewidywalność wielu sytuacji, a w związku z tym malejącą skuteczność gotowych recept i procedur postępowania.

Termin szkolenia online wkrótce.
Termin szkolenia otwartego wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Efektywne spotkania biznesowe online - szkolenie poświęcone jest efektywności spotkań w modelu online lub hybrydowym (cześć uczestników stacjonarnie, część online). Kiedy coraz więcej pracowników pracuje online, zmieniła się również forma spotkań. Za tym pojawiły się też wyzwania i problemy, które adresują pracownicy: od ogromnej ilości spotkań, której nie sposób sprostać, po ich skrajną nieefektywność.

Termin szkolenia online wkrótce.
Dostępne jest szkolenie zamknięte.
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.