IDEA SZKOLENIA
(SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
Każda duża zmiana na rynku to z jednej strony presja na cyfry, a z drugiej ogromna szansa. Szansa dla wszystkich tych, którzy w porę zrozumieją, że dawne sposoby działania przestały być skuteczne. Dziś wygrywają na rynku ci, którzy rozumieją specyfikę biznesu klienta oraz jego samego jako osobę poddaną presji.
Co się zmieniło:
- Spada znaczenie wpływu spotkań bezpośrednich na proces negocjacyjny
- Rośnie potrzeba maksymalnego wykorzystania czasu rozmowy online i doboru właściwych argumentów w korespondencji
Liczy się szybkość reakcji i adekwatność rozwiązań. To wymusza na działach handlowych rozwój nowych grup kompetencji, które od razu można wdrażać do pracy w postaci kompetencji:
- Przygotowania w zakresie wiedzy na temat klienta (nie tylko dane biznesowe, ale szeroko rozumiane leady informacyjne)
- Kontroli procesu rozmowy – perswazja i moderowanie jej przebiegiem
- Doboru argumentów i budowanie wartości rozwiązań
Skuteczne szkolenie z negocjacji powinno realizować dwa cele:
- Mistrzostwo osobiste – rozumiane jako umiejętność poprowadzenia negocjacji dokładnie w taki sposób, w jaki chcemy, wykorzystywanie zaawansowanych socjotechnik, narzędzi negocjacyjnych, przewidywanie zachowań Klienta.
- Lepszy wynik negocjacji – każde szkolenie negocjacyjne w rezultacie powinno doprowadzić do wyższej efektywności rozumianej jako poprawę parametrów negocjacyjnych (zamówienie, marża, termin płatności, budżet marketingowy itp.).
Zgodnie z przyjętym przez Gammę modelem wynik negocjacji należy rozpatrywać na dwóch poziomach – merytorycznym i psychologicznym. Proponowane szkolenie z negocjacji dostarcza technik i narzędzi ułatwiających osiągnięcie optymalnego celu na obu poziomach.
Sukces na poziomie merytorycznym definiowany jest poprzez poszczególne parametry negocjacyjne – cena, marża, termin płatności, warunki dodatkowe itd. Osiągnięcie celu na tym poziomie jest pochodną dobrego przygotowania do rozmów oraz późniejszego konsekwentnego ustępowania i uzyskiwania ustępstw z drugiej strony.
O sukces na poziomie psychologicznym jest zwykle trudniej niż na poziomie merytorycznym. Często zdarza się, że Klient pomimo wynegocjowanych dobrych warunków ma poczucie, że rozmowy potoczyły się niekorzystnie, a wynik mógłby być lepszy (zjawisko nazywane przekleństwem zwycięzcy).
Z punktu widzenia efektywności negocjacji warto doprowadzić do innej sytuacji, w której na poziomie merytorycznym wynik jest optymalny, a jednocześnie Klient ma poczucie zwycięstwa. Efekt można uzyskać poprzez „miękkie podejście do negocjacji” – rozpoznanie stylu negocjowania Klienta, zaspokajanie potrzeb psychologicznych, stosowanie trików negocjacyjnych oraz budowanie relacji. W tym wszystkim pomogą nam szkolenia negocjacje!
Ważna informacja:
Szkolenia z negocjacji bazują na symulacjach rzeczywistych negocjacji – sytuacji, podczas których uczestnicy będą wcielali się zarówno w sprzedających, jak i kupujących. Kryteria sukcesu będą zarówno psychologiczne, jak i merytoryczne.
Grupa docelowa szkolenia negocjacje:
- pracownicy sił sprzedaży
- kupcy
- menedżerowie zajmujący się sprzedażą bądź uzgodnieniami z Klientami wewnętrznymi
Skuteczne szkolenie z negocjacji powinno realizować dwa cele:
- Mistrzostwo osobiste – rozumiane jako umiejętność poprowadzenia negocjacji dokładnie w taki sposób, w jaki chcemy, wykorzystywanie zaawansowanych socjotechnik, narzędzi negocjacyjnych, przewidywanie zachowań Klienta.
- Lepszy wynik negocjacji – każde szkolenie negocjacyjne w rezultacie powinno doprowadzić do wyższej efektywności rozumianej jako poprawę parametrów negocjacyjnych (zamówienie, marża, termin płatności, budżet marketingowy itp.).
Zgodnie z przyjętym przez Gammę modelem wynik negocjacji należy rozpatrywać na dwóch poziomach – merytorycznym i psychologicznym. Proponowane szkolenie z negocjacji dostarcza technik i narzędzi ułatwiających osiągnięcie optymalnego celu na obu poziomach.
Sukces na poziomie merytorycznym definiowany jest poprzez poszczególne parametry negocjacyjne – cena, marża, termin płatności, warunki dodatkowe itd. Osiągnięcie celu na tym poziomie jest pochodną dobrego przygotowania do rozmów oraz późniejszego konsekwentnego ustępowania i uzyskiwania ustępstw z drugiej strony.
O sukces na poziomie psychologicznym jest zwykle trudniej niż na poziomie merytorycznym. Często zdarza się, że Klient pomimo wynegocjowanych dobrych warunków ma poczucie, że rozmowy potoczyły się niekorzystnie, a wynik mógłby być lepszy (zjawisko nazywane przekleństwem zwycięzcy).
Z punktu widzenia efektywności negocjacji warto doprowadzić do innej sytuacji, w której na poziomie merytorycznym wynik jest optymalny, a jednocześnie Klient ma poczucie zwycięstwa. Efekt można uzyskać poprzez „miękkie podejście do negocjacji” – rozpoznanie stylu negocjowania Klienta, zaspokajanie potrzeb psychologicznych, stosowanie trików negocjacyjnych oraz budowanie relacji. W tym wszystkim pomogą nam szkolenia negocjacje!
Ważna informacja:
Szkolenia z negocjacji bazują na symulacjach rzeczywistych negocjacji – sytuacji, podczas których uczestnicy będą wcielali się zarówno w sprzedających, jak i kupujących. Kryteria sukcesu będą zarówno psychologiczne, jak i merytoryczne.
Grupa docelowa szkolenia negocjacje:
- pracownicy sił sprzedaży
- kupcy
- menedżerowie zajmujący się sprzedażą bądź uzgodnieniami z Klientami wewnętrznymi
PROGRAM SZKOLENIA
(SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)
1. Wprowadzenie
- Jak zmienił się sposób pracy z klientami?
- Jak zmienił się klient?
- Jak zmieniło się otoczenie biznesu (VUCA)?
- Dlaczego model ABC (Always Be Closing) już nie działa w kontakcie B2B
2. Oferta wartości
- Czym jest oferta wartości, elementy składowe.
- Jak konstruować ofertę wartości, aby jak najlepiej trafiała do konkretnego klienta
- Opisywanie oferty wartości dla klienta
„Oferta wartości (Customer Value Proposition) – opisuje w jaki sposób oferta, generuje wartość dla konkretnego klienta. Zawiera proste przesłanie realnych korzyści zarówno materialnych jak i niematerialnych, które firma jest w stanie dostarczyć, a dla klienta są one postrzegane jako istotna wartość odróżniająca ofertę od konkurencji.”
3. Model pracy z klientem typu Challanger
- Teaching
- Tailoring
- Taking control
Menedżer może wnosić do współpracy z klientem dodatkową wartość na cztery główne sposoby:
- Wskazać klientowi niezauważany przez niego problem
- Dostarczyć nieprzewidziane dla niego rozwiązanie
- Ujawnić niezauważaną przez niego szansę czy możliwość
- Stanowić ogniwo pośredniczące w zakresie zasobów i możliwości
4. Profil interesariusza
- Typowe role w procesie zakupowym
- Profil interesariusza
- Decision owner
- Decision implementor
- Decision evaluator
5. Toolbox- narzędziownik negocjacji
- Dolna linia
- Cel
- Kotwica
- Techniki dokonywania ustępstw
- Definiowanie interesów vs. stanowisk
6. Warsztat rozwiązań – taktyki negocjacyjne w obecnych czasach
- Dla określonych typów klientów
- Na określone sytuacje trudne
- Dla najczęściej powtarzających się scenariuszy
Szkolenie z negocjacji:
1. Wprowadzenie do negocjacji
- Ocena wyniku negocjacji
- Poziom merytoryczny
- Poziom psychologiczny
- Podejścia do negocjacji
- Konflikt o sumie zerowej
- Konflikt o sumie dodatniej
- Cele negocjacyjne
- Cele osobiste
- Cele organizacyjne
2. Psychologia negocjacji – style negocjowania
- Rozpoznanie własnego stylu negocjowania poprzez symulację
- Styl rywalizacyjny
- Styl integracyjny
- Styl uległy
- Styl destrukcyjny
- Wypracowanie wskazówek w jaki sposób prowadzić rozmowy z Klientem prezentującym poszczególne style
- Analiza stylów negocjowania pod katem rynków sprzedaży
3. Stosowanie trików negocjacyjnych
- Zakładanie buforu negocjacyjnego (fasadowy element negocjacji)
- Analiza hierarchii kwestii
- Uzasadnienie buforu
- Ustalenie kosztu buforu
- Blef w negocjacjach
- Odnośnie roli, odpowiedzialności
- Odnoście parametrów negocjowanych
- Odnoście ustępstw
- Triki operujące na emocjach
- Meksykański prysznic
- Dobry / zły policjant
- Ostatnie życzenie
- Funny money
- Triki stosowane przez Klienta
- W jaki sposób je rozpoznać
- W jaki sposób wykorzystywać
- Kiedy ujawniać
4. Przygotowanie merytoryczne do negocjacji
- Zhierarchizowanie parametrów negocjacyjnych
- Cena
- Marża
- Termin płatności
- Czas dostawy
- Warunki realizacji
- Finansowe spojrzenie na przebieg i wynik negocjacji
- Ustalenie (DL) dolnej linii (najgorszy akceptowalny wynik negocjacji)
- Zasady ustalenia DL
- Niebezpieczeństwa związane z DL
- Ustalenie celów negocjacyjnych
- Przyjmowanie za punkt odniesienia DL
- Przyjmowanie za punkt odniesienia pozycji otwarcia
- Zasady ustalania celu
- Ustalenie pozycji otwarcia (kotwicy)
- Definiowanie kotwicy względem celu negocjacyjnego
- Najczęściej przyjmowane w Polsce na rynku b2b kotwice
- Baza argumentów i kontrargumentów
- Określenie alternatywnych scenariuszy dochodzenia do porozumienia
5. Techniki kotwiczenia i przekotwiczania (uzyskiwanie pierwszej propozycji od Klienta)
- Przewagi jakie daje poznanie kotwicy Klienta
- Zasady przekotwiczania (podniesienia pierwszej propozycji Klienta)
- Nie podawać własnych propozycji (poza tymi, które są w cenniku)
- Odnosić się do rynku
- Formuła przyjazna
- Formuła ekspercka
6. Zasady ustępowania w negocjacjach
- Stosowanie negocjacji sekwencyjnych vs. równoległych
- Reagowanie na ustępstwa drugiej strony negocjacji
- Polityka ustępstw na koniec negocjacji
- Elementy psychologiczne ustępowania w negocjacjach
7. Gra rynkowa bazująca na „negocjacjach krzyżowych”
Gra ma charakter podsumowujący. Zadaniem uczestników będzie zastosować wszystkie techniki i narzędzia poznane na szkoleniu.
8. Podsumowanie w formie praktycznych wniosków
- Karta SSC
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
- Wnioski
- Na poziomie osobistym
- Na poziomie negocjacyjnym
Szkolenie z negocjacji:
1. Wprowadzenie do negocjacji
- Ocena wyniku negocjacji
- Poziom merytoryczny
- Poziom psychologiczny
- Podejścia do negocjacji
- Konflikt o sumie zerowej
- Konflikt o sumie dodatniej
- Cele negocjacyjne
- Cele osobiste
- Cele organizacyjne
2. Psychologia negocjacji – style negocjowania
- Rozpoznanie własnego stylu negocjowania poprzez symulację
- Styl rywalizacyjny
- Styl integracyjny
- Styl uległy
- Styl destrukcyjny
- Wypracowanie wskazówek w jaki sposób prowadzić rozmowy z Klientem prezentującym poszczególne style
- Analiza stylów negocjowania pod katem rynków sprzedaży
3. Stosowanie trików negocjacyjnych
- Zakładanie buforu negocjacyjnego (fasadowy element negocjacji)
- Analiza hierarchii kwestii
- Uzasadnienie buforu
- Ustalenie kosztu buforu
- Blef w negocjacjach
- Odnośnie roli, odpowiedzialności
- Odnoście parametrów negocjowanych
- Odnoście ustępstw
- Triki operujące na emocjach
- Meksykański prysznic
- Dobry / zły policjant
- Ostatnie życzenie
- Funny money
- Triki stosowane przez Klienta
- W jaki sposób je rozpoznać
- W jaki sposób wykorzystywać
- Kiedy ujawniać
4. Przygotowanie merytoryczne do negocjacji
- Zhierarchizowanie parametrów negocjacyjnych
- Cena
- Marża
- Termin płatności
- Czas dostawy
- Warunki realizacji
- Finansowe spojrzenie na przebieg i wynik negocjacji
- Ustalenie (DL) dolnej linii (najgorszy akceptowalny wynik negocjacji)
- Zasady ustalenia DL
- Niebezpieczeństwa związane z DL
- Ustalenie celów negocjacyjnych
- Przyjmowanie za punkt odniesienia DL
- Przyjmowanie za punkt odniesienia pozycji otwarcia
- Zasady ustalania celu
- Ustalenie pozycji otwarcia (kotwicy)
- Definiowanie kotwicy względem celu negocjacyjnego
- Najczęściej przyjmowane w Polsce na rynku b2b kotwice
- Baza argumentów i kontrargumentów
- Określenie alternatywnych scenariuszy dochodzenia do porozumienia
5. Techniki kotwiczenia i przekotwiczania (uzyskiwanie pierwszej propozycji od Klienta)
- Przewagi jakie daje poznanie kotwicy Klienta
- Zasady przekotwiczania (podniesienia pierwszej propozycji Klienta)
- Nie podawać własnych propozycji (poza tymi, które są w cenniku)
- Odnosić się do rynku
- Formuła przyjazna
- Formuła ekspercka
6. Zasady ustępowania w negocjacjach
- Stosowanie negocjacji sekwencyjnych vs. równoległych
- Reagowanie na ustępstwa drugiej strony negocjacji
- Polityka ustępstw na koniec negocjacji
- Elementy psychologiczne ustępowania w negocjacjach
7. Gra rynkowa bazująca na „negocjacjach krzyżowych”
Gra ma charakter podsumowujący. Zadaniem uczestników będzie zastosować wszystkie techniki i narzędzia poznane na szkoleniu.
8. Podsumowanie w formie praktycznych wniosków
- Karta SSC
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
- Wnioski
- Na poziomie osobistym
- Na poziomie negocjacyjnym