Zgodnie z zapisami konwencji ADR wyróżnia się 3 typy podmiotów, na których spoczywają różnorodne zadania w procesie transportu ładunków niebezpiecznych. Podmiotami tymi są: nadawca, odbiorca i przewoźnik (kierowca).
W procesie transportowym wyróżnić można trzech uczestników: nadawcę, przewoźnika i odbiorcę. Obowiązkiem nadawcy jest przygotowanie przesyłki, klasyfikacji przewożonego towaru niebezpiecznego i wprowadzenie stosowanych danych do dokumentacji oraz wybór stosowanego sposobu przewożenia materiałów niebezpiecznych zależny od klasyfikacji towaru.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeżeli interesują Cię zagadnienia związane z towarami niebezpiecznymi, obowiązkami uczestników przewozu, a także sposobów korzystania z możliwości zwolnień i wyłączeń od przepisów ADR to zapraszamy na szkolenie: PRZEPISY UMOWY ADR 2017.
Na szkolenie zapisują się osoby wyszukujące poniższe frazy w przeglądarkach internetowych:
Obowiązkiem przewoźnika jest weryfikacja prawidłowości wyboru środka transportu, przygotowanie pojazdu wraz z odpowiednim wyposażeniem (zależnym od klasyfikacji towaru) oraz zastosowania odpowiedniego oznakowania (również zależnego od klasyfikacji towaru).
W końcu, obowiązkiem kierowcy jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji i szkoleń wymaganych przez prawo i konwencję ADR (wymagane umiejętności również zależą od klasyfikacji towaru), posiadanie wiedzy dot. ustaw i rozporządzeń z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych oraz umiejętności posługiwania się sprzętem gaśniczym i udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej.
Teoretycznie przewozem ładunków, materiałów i substancji niebezpiecznych mogą zajmować się wszyscy przewoźnicy. Muszą oni jednak dysponować odpowiednim sprzętem, zdolnościami oraz stosownie wykwalifikowanym personelem, by spełnić wymogi prawne i posiadać możliwość przewozu takich towarów.
W Konwencji ADR regulującej kwestie transportu materiałów niebezpiecznych transportem drogowym, w załączniku B wyróżnia się szereg rodzajów wymagań jakimi muszą sprostać przewoźnicy, by móc zająć się transportem materiałów niebezpiecznych.
Typologia prezentuje się następująco:- wymagania dot. konstrukcji i dopuszczenia pojazdów, jak również cystern, przyczep, naczep i kontenerów;
- dodatkowe wyposażenie jednostek transportowych (np. specjalne tablice informacyjne);
- wymagania dot. załogi pojazdu;
- wymagania dot. innych osób uczestniczących w przewozie;
- dokumentacja wymagania przy przewozie;
- wymagania dot. nadzorowania pojazdów.