Specustawa drogowa
Specustawa drogowa, a tak naprawdę Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ma na celu sprawną realizację inwestycji drogowych oraz szybką wypłatę odszkodowania za nieruchomość wywłaszczoną na ten cel. Ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, ostatnie zmiany weszły w życie 10 września 2018 roku.

Specustawa drogowa
Specustawa drogowa, a tak naprawdę Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ma na celu sprawną realizację inwestycji drogowych oraz szybką wypłatę odszkodowania za nieruchomość wywłaszczoną na ten cel.
Ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, ostatnie zmiany weszły w życie 10 września 2018 roku.
Czego dotyczy specustawa drogowa?
Ustawa ta określa wszelkie zasady oraz warunki przygotowania inwestycji z zakresie dróg publicznych: ekspresowych, krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych (w takim rozumieniu, jakie zgodne jest z definicjami tych dróg zawartymi w ustawie o drogach publicznych).
Aby inwestycje związane z drogami publicznymi zostały usprawnione, niezbędne jest uproszczenie procedur administracyjnych.
Zgodnie z przepisami specustawy drogowej, zamiast kilku decyzji niezbędne jest otrzymanie jednej decyzji zintegrowanej, znanej jako zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (w skrócie ZRID).
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeżeli interesują Cię aktualne zmiany w prawie budowlanym i praktyczne ich konsekwencje, zapraszamy na szkolenie Prawo Budowlane po zmianach
Uczestników tego szkolenia interesuje również:
Nowelizacja z września 2018
Najważniejsze zmiany w ustawie dotyczą:
- połączenia decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i o pozwoleniu na budowę w zintegrowaną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co skutkuje zmniejszeniem czasu potrzebnego na wydanie decyzji do 3 miesięcy (z 5),
- uregulowania kwestii związanych z własnością organów w sytuacji, gdy decyzja dotyczy obszaru więcej niż jednego województwa,
- sankcje karne nałożone na organ, który nie wyda decyzji w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku,
- udzielenie zezwolenia na przebudowę istniejących sieci uzbrojenia terenu i dróg innej kategorii niż realizowana bezpośrednio w decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji bez potrzeby uzyskiwania odrębnych decyzji,
- nałożenie na Lasy Państwowe obowiązku dokonania bezpłatnej wycinki i uprzątnięcia drzew i krzewów na terenach przeznaczonych na inwestycje drogowe,
- nadanie zarządcy drogi uprawnienia do nieodpłatnego zajęcia terenu takiego jak wody płynące lub linie kolejowe na czas realizacji inwestycji,
- obowiązek wysyłania przez organ zawiadomienia o wszczęciu postępowania do wnioskodawcy, oraz do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem,
- wydłużenie terminu na wydanie nieruchomości z 30 dni do 4 miesięcy,
- i inne.
Specustawa drogowa
Wszelkie kwestie mające związek z planowanymi oraz realizowanymi inwestycjami drogowymi są regulowane zapisami Specustawy Drogowej, jak powszechnie mówi się na „Ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych”, które weszła w życie 10 kwietnia 2003 roku.
Uregulowane zostały tam także kwestie związane z koniecznością wywłaszczenia nieruchomości i ziemię a także zasady przyznawania odszkodowań z powodu poniesionej straty. Specustawa była kilka razy nowelizowana. Ostatnie zmiany wprowadzone zostały we wrześniu 2018 roku.
Ustawa o drogach publicznych określa wszystkie reguły dotyczące przygotowywanych inwestycji związanych z drogami ekspresowymi, krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi – czyli ogólnie mówiąc drogami publicznymi. Na mocy ustawy wprowadzono między innymi zintegrowaną decyzję o zezwoleniu na realizacje inwestycji, która znana jest powszechnie jako ZRID.
Wprowadzenie tej decyzji znacznie usprawniło i ułatwiło wszelkie procedury, bowiem wcześniej konieczne było uzyskanie kilku niezależnych od siebie decyzji – obecnie wystarczy ZRID. W ustawie postarano się także o to, aby odszkodowania w związku z wywłaszczeniem wypłacane były sprawnie i możliwie jak najszybciej.
Ostatnia nowelizacja z września 2018 wprowadziła do ustawy szereg zmian.
Najważniejsze z nich to: połączenie dwóch, dotychczas niezależnych decyzji (o ustaleniu lokalizacji drogi oraz o pozwoleniu na budowę) w jedną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dzięki czemu czas oczekiwania na jej wydanie skrócił się z 5 do 3 miesięcy), uregulowanie prawnych kwestii dotyczących własnością organów w przypadku, kiedy realizowana inwestycja dotyczy obszaru większego niż jedno województwo; nałożenie na Lasy Państwowe obowiązku bezpłatnego wycięcia oraz posprzątania drzew oraz krzewów, które przeznaczone są pod inwestycje; nadanie osobie zarządzającej drogą na czas inwestycji dodatkowych uprawnień (związanych między innymi z liniami kolejowymi i obszarami wodnymi); wydłużenie do 4 miesięcy terminu na wydanie wywłaszczonej nieruchomości i inne.