Ustawa o transporcie drogowym
Transport drogowy to jedna z gałęzi transportu, czyli przemieszczania ludzi czy ładunków w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków, w tym wypadku – pojazdów kołowych, np. samochodów, motocykli czy nawet rowerów.

Ustawa o transporcie drogowym
Transport drogowy towarów to jedna z gałęzi transportu, czyli przemieszczania ładunków w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków, w tym wypadku – pojazdów kołowych, np. samochodów, motocykli czy nawet rowerów.
Usługi transportowe, które wykonywane są w ramach tej gałęzi transportu są świadczone przez przewoźników drogowych, czyli przedsiębiorstwa posiadające odpowiednie uprawnienia z tym związane. Z transportem drogowym związana jest najbardziej rozbudowana sieć dróg.
Transport drogowy jest jedną z najbardziej uregulowanych prawnie sfer ludzkiej działalności. Dotyczy go zarówno szereg konwencji międzynarodowych, jak i krajowego prawodawstwa.
Na terenie Polski wyróżnić możemy Ustawę o transporcie drogowym, która reguluje zasady prowadzenia zarobkowego transportu drogowego oraz zasady działania Inspekcji Transportu Drogowego; Ustawę „Prawo przewozowe”, która określa wzory listu przewozowego, innych dokumentów oraz zasady zawierania umów o przewóz oraz Ustawę o czasie pracy kierowców, będącą dopełnieniem konwencji AETR.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeżeli interesują Cię aktualne zmiany w prawie budowlanym i praktyczne ich konsekwencje, zapraszamy na szkolenie Prawo Budowlane po zmianach
Uczestników tego szkolenia interesuje również:
Dodatkowo uzupełnieniem powyższych ustaw jest kodeks drogowy, regulujący zasady poruszania się po drogach pod względem organizacyjnym, jak i technicznych wymagań, jakie stawiane są pojazdom, które mają uczestniczyć w ruchu drogowym.
Ustawa o transporcie drogowym, a konkretnie Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym była kilkakrotnie nowelizowana. Ostatnie zmiany wprowadzone zostały do niej 3 września 2018 roku.
Najważniejsze dla przewoźników zmiany dotyczą taryfikatora, który dopasowany został do unijnego rozporządzenia 403/2016 i zawiera podział na naruszenia poważne, bardzo poważne i najpoważniejsze.
W związku z tym pojawiły się sankcje za takie naruszenia, za które do tej pory w Polsce nie wprowadzano kar. Inną istotną kwestia jest zmiana trybu nakładania kar z wykroczeniowego na administracyjny.
Doprecyzowane zostały także przepisy odnoszące się do postępowań związanych ze sprawami oceny dobrej reputacji danego przewoźnika. Kolejne zmiany związane są z transportem intermodalnym.
Ustawa o transporcie drogowym
Pod pojęciem transportu rozumiemy przemieszczanie ludzi bądź ładunków w przestrzeni, do wykonania którego niezbędne są odpowiednie środki. W przypadku transportu drogowego są to różnego rodzaju pojazdy kołowe (samochody, motocykle czy rowery, choć ich możliwości są oczywiście ograniczone).
Transportem drogowym i wszelkimi związanymi z nim usługami zajmują się firmy przewozowe, które posiadają szereg uprawnień umożliwiających im ich świadczenie. Transport drogowy towarów od wielu lat rozwija się bardzo prężnie, co związane jest między innymi z doskonale rozbudowaną siecią dróg.
Transport drogowy to taka gałęź ludzkiej działalności, która jest bardzo precyzyjnie uregulowana pod względem prawnym.
Związane są z nim różne konwencje międzynarodowe, jak i zapisy krajowego prawodawstwa – na terenie Polski obowiązują np.: Ustawa o transporcie drogowym, regulująca wszystkie kwestie związane z prowadzeniem zarobkowej działalności związane z tym rodzajem transportu a także zasady, na podstawie których działa Inspekcja Transportu Drogowego; Ustawa „Prawo Przewozowe”, gdzie opisane zostały między innymi wzory różnego rodzaju dokumentów (np. listu przewozowego) a także zasady, na podstawie których zawierać można umowy, a także Ustawę o czasie pracy kierowców, która stanowi dopełnienie konwencji AETR.
Naturalnie przestrzegany musi być także kodeks drogowy, w którym zawarte są wszelkie reguły poruszania się po drogach, a także techniczne wymagania, którym sprostać muszą pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym.
Ustawa z dnia 6 wrześnie 2001 r. o transporcie drogowym była od czasu wejścia w życie kilkakrotnie nowelizowana, między innymi na początku września 2018 roku. Podczas ostatniej nowelizacji wprowadzono wiele zmian, z czego najważniejsze z punku widzenia firm świadczących usługi przewozowe dotyczą taryfikatora. Dostosowany został on do rozporządzenia unijnego nr. 403/2016.
Zawarty jest w nim podział na naruszenia poważne, bardzo poważne, jak i najpoważniejsze. Pojawiły się także związane z nimi sankcje, które wcześniej w Polsce nie obowiązywały. Zmieniony został także tryb nakładania kar. Wcześniej był on wykroczeniowy, obecnie – administracyjny.