Analiza potrzeb szkoleniowych

Szkolenia w biznesie są tematem, który znajduje zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników. Niemniej wydaje się, że inwestycje w rozwój zasobów ludzkich jest najkorzystniejszą lokatą kapitału oraz czynnikiem zwiększającym konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Czy inwestycja szkoleniowa się opłaca i jak trafnie dobrać szkolenia pracowników?

15 maja 2019
zdjęcie - Analiza potrzeb szkoleniowych

 Analiza potrzeb szkoleniowych

Szkolenia w biznesie są tematem, który znajduje zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników. Niemniej wydaje się, że inwestycje w rozwój zasobów ludzkich jest najkorzystniejszą lokatą kapitału oraz czynnikiem zwiększającym konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Czy inwestycja szkoleniowa się opłaca i jak trafnie dobrać szkolenia pracowników?

W biznesie naukę można czerpać z różnorodnych źródeł i może ona dotyczyć przeróżnych dziedzin. Zatem czy faktycznie warto inwestować pieniądze w godziny spędzone z trenerem, mentorem czy specjalistą, który pomoże podnieść kwalifikacje naszych pracowników?
Często zdarza się, że poszczególne programy szkoleniowe są uważane za źródło marnotrawstwa, ze względu na ich niską efektywność czy brak informacji o wymiernych rezultatach szkoleń. Zatem co zrobić aby inwestycja szkoleniowa? był dopasowana do biznesowych potrzeb organizacji, nie narażając jej jednocześnie a niepotrzebne koszty. W tym celu niezbędna jest analiza potrzeb szkoleniowych.

Inwestycja szkoleniowa - jakie przynosi korzyści?

Można wymienić kilka istotnych korzyści płynących z dobrze zorganizowanych szkoleń takich jak:

  • zwiększenie kwalifikacji, które przekładają się na większą efektywność pracy, które z kolei wiąże się z większymi zyskami w danej firmie.
  • zwiększenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku - dzięki wykwalifikowanej kadrze każda organizacja buduje sobie wizerunek profesjonalnej marki, posiadającej specjalistyczny oraz w pełni wyszkolony zespół
  • wyższe kompetencje oraz znacznie lepsza komunikacja wewnętrzna – inwestycja szkoleniowa sprawia, że zespoły są bardziej zgrane oraz dochodzi w nich do mniejszej liczby spięć.
  • zwiększenie zaangażowania oraz lojalności pracowników – wpływa to bardzo korzystnie na zmniejszenie rotacji pracowniczej, co z kolei wiąże się z pomniejszeniem kosztów zatrudnienia oraz szkolenia nowych pracowników.
  • zwiększone morale - pracownicy którzy widzą, że kadra chętnie wydaje pieniądze na szkolenia oraz wyjazdy integracyjne powiązane z nauką są bardziej zadowoleni i mają większą motywację do pracy.

Analiza potrzeb szkoleniowych, a ewaluacja szkolenia?

Ewaluacja szkolenia jest procesem o charakterze praktycznym, którego najważniejszym zadaniem jest ustalenie, czy dany projekt szkolenia osiągnął pierwotnie zakładane cele. Ewaluacja szkolenia jest rozumiana jako:

  • ocena wartości projektu przez porównanie rezultatów programu ze wstępnymi celami. Jest ona czyniona za pomocą analizy, syntezy, generalizacji oraz wnioskowania.
  • proces systematycznego zbierania oraz analizowania ilościowo lub jakościowo poszczególnych informacji.

Ewaluacja szkolenia może być przeprowadzona na każdym etapie projektu. Tak więc:

  • ewaluacja ex-ante jest zawsze przeprowadzana przed działaniem i ma ocenić trafność zamierzonych przedsięwzięć zgodnie z celami projektu
  • ewaluacja mid-term – jest przeprowadzana podczas trwania projektu i ocenia osiągnięte etapy oraz rezultaty. Daje ona możliwość modyfikacji działania w taki sposób, aby lepiej spełniało zamierzone cele.
  • ewaluacja ex-post – jest przeprowadzana po zakończeniu szkolenia i ma na celu zbadanie długotrwałych rezultatów oraz ocenia realizację poszczególnych etapów realizacji zakładanych celów.

Jak trafnie dobrać szkolenia?

Poszczególne szkolenia występują w wielu formach. Każdy pracodawca może wysłać pracowników na szkolenia twarde, uczące ich specjalistycznej wiedzy, podczas których pracownik nabywa umiejętności ściśle związanych z zawodem oraz wykonywaną pracą. Szkolenia takie mają zazwyczaj miejsce w sytuacjach, w których zachodzi potrzeba zmiany zakresu obowiązków czy też awansu. Można tu wymienić: szkolenia informatyczne, z zarządzania, z księgowości, sprzedażowe czy marketingowe. Z kolei szkolenia miękkie skupia się na rozwijaniu umiejętności indywidualnych takich jak: asertywność, odporność na stres, umiejętność pracy w grupie

Szkolenia mogą mieć formę warsztatów konferencji, seminariów czy eventów. Każda forma jest dobra jeśli firma wie, jak trafnie dobrać szkolenia do potrzeb oraz oczekiwań poszczególnych pracowników. Niektóre formy nie sprawdzą się podczas budowania zespołów projektowych, a inne z kolei nie mają sensu, podczas nauki sprzedawców. W związku z tym niezwykle ważna jest kontrola jakości szkolenia.

Analiza potrzeb szkoleniowych oraz kontrola jakości szkolenia

Analiza potrzeb szkoleniowychjest przeprowadzona w każdych dobrze prosperujących firmach zajmujących się prowadzeniem szkoleń pracowników. Kontrola jakości szkoleń[/b jest przeprowadzana w oparciu o metodologię, która jest obecnie powszechnie wykorzystywana na rynku oraz daje bardzo dużo informacji źródłowych na temat stanu faktycznego w firmie. Analiza pozwala na dopasowanie działań biznesowych oraz szkoleniowych do poszczególnych pracowników.

Analiza potrzeb szkoleniowych odbywa się poprzez zasady takie jak:

  • opieranie wszelkich działań na konkretnych rezultatach
  • ocenianie działania ludzi skoncentrowane jest na uzyskiwanych przez nich efektach, a nie zachowaniu
  • podejście do każdej sytuacji w sposób możliwie systemowy, uwzględniający różnorodne, kompleksowe rozwiązania

 

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.