Autorytet lidera zespołu - czym jest i jak go zdobyć?
Autorytetem można nazwać ogół cech, które posiada dana jednostka, dzięki którym cieszy się uznaniem wśród innych osób. Niezmiernie ważne jest więc wypracowanie sobie autorytetu wśród podwładnych. Dzięki temu władza menedżera umacnia się, może on skuteczniej motywować swoich pracowników, co w konsekwencji wpływa na ich wyniki w pracy.
Co to jest autorytet?
Autorytet formalny swoje źródło ma we władzy, która wynika ze stopnia stanowiska. Formalnym autorytetem jest więc każdy kierownik, szef czy menedżer, który kontroluje pracę innych osób, bez względu na osobiste zdanie lub preferencje pracowników. Odmiennym zjawiskiem - i zdecydowanie bardziej pożądanym przez osoby sprawujące władze - jest wypracowanie autorytetu osobistego.
Zależny jest on od indywidualnych cech i walorów kierownictwa. Menedżer swoim zachowaniem wzbudza szacunek, zwykle wykazując się szerokimi kompetencjami, wiedzą branżową i specjalistyczną oraz charyzmą. W przeciwieństwie od autorytetu formalnego, trudniej go zyskać, równocześnie zdecydowanie łatwiej stracić poprzez zmianę nastawienia, popełnianie błędów zawodowych lub zmniejszenie zaangażowania. Do najważniejszych cech autorytetów osobistych należą:
- wzbudzanie zaufania wśród pracowników,
- wysoka empatia w stosunku do podwładnych,
- rozwinięte umiejętności komunikacyjne,
- szeroka wiedza ekspercka,
- chęć niesienia pomocy pracownikom,
- dbanie o rozwój osobisty i zawodowy podwładnych,
- zainteresowanie życiem prywatnym (np. umiejętność ocenienia czy pracownik znalazł się w trudnej sytuacji życiowej, która mogłaby wpłynąć na jego pracę).
Dobry kierownik - czyli jaki?
Idealny szef powinien dbać nie tylko o dobro całego przedsiębiorstwa, ale również o swoich pracowników. To osoba, która zwraca uwagę na ich samopoczucie i rozumie, że pewne sytuacje osobiste mogą przenosić się na życie zawodowe. Idealny szef rozumie istotę komunikacji, która wpływa na pracę w zespole. To także osoba, która posiada szerokie umiejętności przywódcze i menedżerskie oraz wykorzystuje je do motywowania pracowników. Dobry kierownik ponadto potrafi:
- angażować zespół do działania i realizowania określonych celów,
- delegować zadania w oparciu o wiedzę i doświadczenie poszczególnych pracowników,
- podejmować szybkie i słuszne decyzje,
- słuchać pracowników oraz wyciągać z ich informacji wnioski,
- zarządzać konfliktami, które wynikają w trakcie pracy,
- koordynować pracę poszczególnych jednostek, jak i całego zespołu.
Zarządzanie zespołem w oparciu o autorytet osobisty
Wypracowanie sobie własnego autorytetu osobistego znacząco ułatwia zarządzanie całym zespołem pracowników. Szacunek i zaufanie podwładnych sprawia, że stają się oni zdecydowanie bardziej zaangażowani w wykonywanie obowiązków oraz są mniej skłonni do kwestionowania ostatecznych decyzji kierownictwa. Równocześnie kierownicy cieszący się uznaniem często wyznają zasadę, że nie są nieomylni, chętnie słuchają wskazówek osób niżej postawionych oraz ułatwiają im współtworzenie przedsiębiorstwa.
Tego typu zachowania sprawiają, że pracownicy ponoszą odpowiedzialność za swoje czyny, ale również odczuwają decyzyjność, dzięki której utożsamiają się z misją i polityką przedsiębiorstwa. Wysoka empatia lidera sprawia, że jest on zdecydowanie bardziej otarty, wpływa na atmosferę w zespole oraz podnosi zadowolenie pracowników z wykonywania obowiązków. Wszystko to bezpośrednio przekłada się na wyniki i osiąganie celów zawodowych.
Rolą kierownika jest przede wszystkim zarządzanie grupą pracowników. Choć jego autorytet może wynikać jedynie ze względów formalnych i piastowanego stanowiska, nadrzędnym celem menedżerów jest wypracowanie sobie osobistej "marki", dzięki której będą postrzegani jako osoby godne zaufania, efektywne i charyzmatyczne. Choć droga do zdobycia takiego uznania często nie jest łatwa, z pomocą przychodzą specjalistyczne szkolenia, które pomagają w rozwijaniu najważniejszych umiejętności miękkich, które w znaczącym stopniu zwiększą naszą skuteczność w zarządzaniu zespołem.