Badanie i ocenianie szkoleń – kilka słów o ewaluacji

Ewaluacja jest jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie, czy dane szkolenie spełnia wymagania uczestników. Ewaluacja jako analiza potrzeb szkoleniowych kojarzy się większości osób wyłącznie z ankietowaniem. Czy tak jest w rzeczywistości?

6 maja 2019
zdjęcie - Badanie i ocenianie szkoleń – kilka słów o ewaluacji

 Badanie i ocenianie szkoleń - kilka słów o ewaluacji

Ewaluacja jest jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie, czy dane szkolenie spełnia wymagania uczestników. Ewaluacja jako analiza potrzeb szkoleniowych kojarzy się większości osób wyłącznie z ankietowaniem. Czy tak jest w rzeczywistości?

Ewaluacja projektu - zacznijmy od zdefiniowania podstaw

Ewaluacja szkolenia lub innego działania (często o charakterze edukacyjnym np. warsztatów, zajęć grupowych itp.) polega na regularnym badaniu wartości i cech konkretnego programu, zajęć lub przedmiotu. Przeprowadza się ją w oparciu o ściśle określone kryteria, aby usprawnić dany proces, wprowadzić bardziej skuteczne działania lub poprawić produkt.

Do wspomnianych kryteriów, które może zawierać np. ewaluacja projektu edukacyjnego zalicza się:

  • efektywność – określa w jaki sposób zasoby lub środki zostały przekształcone w konkretne efekty,
  • trafność – sprawdza, czy cele szkolenie są zgodne z wymaganiami uczestników,
  • skuteczność – pozwala zbadać na ile szkolenie osiągnęło zamierzone cele
  • trwałość – mówi o tym, czy i jak efekty szkolenia będą trwały po jego zakończeniu

Analiza potrzeb szkoleniowych – ankieta ewaluacyjna szkolenia jako podstawa wiedzy

Najczęściej stosowanym sposobem na zdobycie informacji od uczestników o szkoleniu. Co takiego możemy zmierzyć z jej pomocą? Przede wszystkim możemy określić trzy podstawowe aspekty: opinię, wiedzę i postawę. Dziedziny te pozwalają zbadać, czy dane zajęcia były właściwie przygotowane pod kątem merytorycznym, organizacyjnym, czy były ciekawe i przydatne dla kursantów.

Jak powinna być zbudowana ankieta?

Choć ankieta zazwyczaj wygląda dość niepozornie – jest to raptem kilka pytań zamkniętych oraz otwartych, to przygotowanie jej zalicza się do kluczowych etapów ewaluacyjnych, od którego w głównej mierze zależy jakość odpowiedzi do późniejszej analizy.

Od samego początku powinno być ściśle określone jakie kryteria chcemy zbadać i zmierzyć, stosując konkretne pytania. Możemy sprawdzać, jak uczestnicy oceniają trenera, czy zakres wiedzy, prezentowanej podczas zajęć jest odpowiedni i przydatny dla nich.

Zbudowanie dobrych pytań, jak również właściwej skali odpowiedzi w przypadku pytań zamkniętych, pozwalają na precyzyjne przygotowanie ankiety, które w znaczący sposób poprawia możliwość późniejszej analizy danych, a także wyciągania z nich wniosków na przyszłość i doskonalenia szkoleń. To przecież jest podstawowym celem ewaluowania – doskonalenie, a nie zbieranie kolejnych dokumentów w firmowych segregatorach.

W przypadku ewaluacji najczęściej przeprowadza się badania ilościowe i jakościowe.

Badania ilościowe pomagają znaleźć odpowiedź na pytanie: „ile?” (np. „ile osób wzięłoby udział w kolejnym szkoleniu z tego cyklu?”). To najprostsza forma ankietowania, która zazwyczaj nie nastręcza większych problemów.

Badania jakościowe z kolei pojawiają się, gdy pragniemy odnaleźć odpowiedzi na pytania typu: „jak?” i „dlaczego?”. Są one fenomenalnym narzędziem do badania emocji, mechanizmów postępowania oraz motywów działania. Służą określaniu zachowań, postępowania, przedstawiają wzory myślenia i reguły działania ludzi.

Nie tylko ankieta ocena szkolenia

Choć utarło się, że słowa „ewaluacja” i „ankieta” stały się niemal synonimami, warto pamiętać, że sama ankieta to wyłącznie jedno z narzędzi, dzięki którym możliwa jest ewaluacja szkolenia. Do innych narzędzi zalicza również: obserwację zachowania uczestników, analizę dokumentów, a także obiektów wytworzonych przez kursantów w trakcie zajęć.

Analiza potrzeb szkoleniowych – pierwszy krok do dalszej pracy

Ewaluacja, którą przeprowadza się pod koniec warsztatów lub szkolenia, pozwala zbadać wiele elementów – zarówno merytorycznych, jak i emocjonalnych. Oprócz sporej wiedzy na temat kursantów, odsłania również mocne i słabe strony samych zajęć. To świetny materiał do dalszej pracy i udoskonalania produktu szkoleniowego. Dodatkowo, przy odpowiednio zadanych pytaniach, można dowiedzieć się, jakie są dokładnie potrzeby szkoleniowe ankietowanych, co z kolei wpływa na dopasowanie oferty zajęć dokładnie do zapotrzebowania rynkowego.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.