Design thinking, czyli nowoczesne podejście do problemów

XXI wiek to niewątpliwie czas wielkich i bardzo szybkich zmian. Żyjemy już w zupełnie innym świecie niż nasi dziadkowie czy rodzice. Co więcej także żyjemy w innym świecie nawet niż nasze rodzeństwo starsze od nas o zaledwie 6 lat. Zmiany dzisiaj następują tak szybko, że mówi się nawet o tym, że nowe pokolenie to kwesta 6-12 lat.

zdjęcie - (the_title())

 
Design thinking, czyli nowoczesne podejście do problemów

XXI wiek to niewątpliwie czas wielkich i bardzo szybkich zmian. Żyjemy już w zupełnie innym świecie niż nasi dziadkowie czy rodzice. Co więcej także żyjemy w innym świecie nawet niż nasze rodzeństwo starsze od nas o zaledwie 6 lat. Zmiany dzisiaj następują tak szybko, że mówi się nawet o tym, że nowe pokolenie to kwesta 6-12 lat.

XXI wiek w firmie

Takie zmiany widać także w firmach. Do niedawna obowiązywały w biznesie pewne standardy, z góry określone rozwiązania, schematy czy procedury. Dzisiaj jednak muszą one dość szybko ewaluować, obejmować więcej niespodziewanych sytuacji, stawać się bardziej uniwersalne i ogólne. Słowem obecnie zasady mają raczej nadawać ogólny ton i wskazywać drogę. Pojawiło się natomiast wiele sposobów na to, jak podejmować działania w firmie, nie tracąc z oczy ani zasad, ani elastyczności. Jedną z takich metod jest design thinking.

Design thinking - nowoczesne podejście

Na czym polega metoda design thinking? Otóż jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów. Jej dewizą jest "doing. not talking". Innymi słowy tutaj możemy naprawdę wykorzystać całe twórcze myślenie, kreatywność, a jednocześnie cały proces design thinking ma swoje konkretne etapy i wszystko jest zapisywane. Jest to unikalne połączenie myślenia artystycznej bohemy z mocną strukturą wojska.

Metoda design thinking - jej poszczególne etapy

To myślenie projektowe można podzielić na pewne etapy:

  1. Empatia
    Wszystko zaczyna się od klienta. Bardzo często projektujemy bloga czy logo firmy nie z myślą o klientach, lecz o sobie. Później zaś dziwimy się, czemu tak mało osób je kojarzy. Otóż etap empatii ma nam pomóc skierować swoje myśli ku klientowi. Może nasi klienci najbardziej cenią sobie i dobrze kojarzą to logo, które wcale nam najbardziej się nie podoba? Tu z pomocą przyjdą nam różne badania gustów, opinii itp. One pomogą nam zrozumieć, jak myślą nasi klienci, czym się kierują.

  2. Zdefiniowanie problemu
    Kiedy już przejdziemy pierwszy etap, przechodzimy do kolejnego etapu, jakim jest zdefiniowanie problemu. Tu zastanawiamy się dokładnie, co w zasadzie stanowi nasz problem, gdzie on leży?

  3. Pomysły
    Następnie szukamy pomysłów na rozwiązanie danego problemu. Co ważne - nie przywiązujemy się do jednego. Bardzo ważne jest to, aby naprawdę "otworzyć swój umysł" i nie dać się konwencjonalnym rozwiązaniom. Choć oczywiście także to nie oznacza, że standardowe rozwiązania zawsze są złe...

  4. Prototypy
    Po takiej burzy mózgów przystępujemy do wyłonienia tych, które powinny odnieść największy efekt.
  5. Testy
    I przystępujemy do testowania ich!


Design thinking przykłady

Warto jednak przywołać tu jakiś przykład design thinking tak, aby lepiej zobrazować sobie cały proces. Co ważne - metoda design thinking nie tylko może nam pomów w wyborze dość poważnych spraw, takich właśnie jak logo czy nowy produkt, lecz także drobnych, bardziej codziennych, jak aranżacja przebieralni czy pokoju dla pracowników.

Skupmy się może jednak na nowym produkcie naszej wyimaginowanej firmy, jakim będzie nowy t-shirt. Najpierw patrzymy, jakie są ogólne tendencje, wybieramy konkretną grupę odbiorców np. studentów politechniki w wieku 19-28 lat, sprawdzamy, co jest najbardziej modne, czym możemy zaciekawić ich. Dalej wymyślamy nowe projekty koszulek, które poddajemy także analizie pod kątem ich sprzedawania. Później wybieramy prototyp i testujemy go np. zaskakując małą, limitowaną serią.

Szkolenia z design thinking

Design thinking na pozór wygląda bardzo prosto. Niemniej jednak to nie jest coś, co wdrożymy tak po prostu, przeczytawszy kilka artykułów. Ponadto to nie jest przecież tak, że siadamy sobie dookoła stołu i dyskutujemy, jak w zasadzie nazywa się nasz problem. Oprócz znajomości design thinking, musimy także znać się na różnych technikach, jakie pozwalają nam kreatywnie myśleć i rozwiązywać problemy np. "5xdlaczego?" itp.

Słowem - bardzo przydatne są dla nas wszelkie szkolenia z zakresu design thinking. One właśnie pokażą nam dokładnie, jak podchodzić do rozwiązywania problemu tą metodą, w jaki sposób można przejść poszczególne etapy itp. Co jest dość istotne to fakt, że firmy, które wprowadziły także i takie rozwiązanie u siebie, cieszą się większą popularnością i mają w ofercie naprawdę ciekawe produkty.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.