Design thinking, czyli nowoczesne podejście do problemów

XXI wiek to niewątpliwie czas wielkich i bardzo szybkich zmian. Żyjemy już w zupełnie innym świecie niż nasi dziadkowie czy rodzice. Co więcej także żyjemy w innym świecie nawet niż nasze rodzeństwo starsze od nas o zaledwie 6 lat. Zmiany dzisiaj następują tak szybko, że mówi się nawet o tym, że nowe pokolenie to kwesta 6-12 lat.

25 marca 2019
zdjęcie - Design thinking, czyli nowoczesne podejście do problemów

 Design thinking, czyli nowoczesne podejście do problemów

XXI wiek to niewątpliwie czas wielkich i bardzo szybkich zmian. Żyjemy już w zupełnie innym świecie niż nasi dziadkowie czy rodzice. Co więcej także żyjemy w innym świecie nawet niż nasze rodzeństwo starsze od nas o zaledwie 6 lat. Zmiany dzisiaj następują tak szybko, że mówi się nawet o tym, że nowe pokolenie to kwesta 6-12 lat.

XXI wiek w firmie

Takie zmiany widać także w firmach. Do niedawna obowiązywały w biznesie pewne standardy, z góry określone rozwiązania, schematy czy procedury. Dzisiaj jednak muszą one dość szybko ewaluować, obejmować więcej niespodziewanych sytuacji, stawać się bardziej uniwersalne i ogólne. Słowem obecnie zasady mają raczej nadawać ogólny ton i wskazywać drogę. Pojawiło się natomiast wiele sposobów na to, jak podejmować działania w firmie, nie tracąc z oczy ani zasad, ani elastyczności. Jedną z takich metod jest design thinking.

Design thinking - nowoczesne podejście

Na czym polega metoda design thinking? Otóż jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów. Jej dewizą jest "doing. not talking". Innymi słowy tutaj możemy naprawdę wykorzystać całe twórcze myślenie, kreatywność, a jednocześnie cały proces design thinking ma swoje konkretne etapy i wszystko jest zapisywane. Jest to unikalne połączenie myślenia artystycznej bohemy z mocną strukturą wojska.

Metoda design thinking - jej poszczególne etapy

To myślenie projektowe można podzielić na pewne etapy:

  1. Empatia
    Wszystko zaczyna się od klienta. Bardzo często projektujemy bloga czy logo firmy nie z myślą o klientach, lecz o sobie. Później zaś dziwimy się, czemu tak mało osób je kojarzy. Otóż etap empatii ma nam pomóc skierować swoje myśli ku klientowi. Może nasi klienci najbardziej cenią sobie i dobrze kojarzą to logo, które wcale nam najbardziej się nie podoba? Tu z pomocą przyjdą nam różne badania gustów, opinii itp. One pomogą nam zrozumieć, jak myślą nasi klienci, czym się kierują.

  2. Zdefiniowanie problemu
    Kiedy już przejdziemy pierwszy etap, przechodzimy do kolejnego etapu, jakim jest zdefiniowanie problemu. Tu zastanawiamy się dokładnie, co w zasadzie stanowi nasz problem, gdzie on leży?

  3. Pomysły
    Następnie szukamy pomysłów na rozwiązanie danego problemu. Co ważne - nie przywiązujemy się do jednego. Bardzo ważne jest to, aby naprawdę "otworzyć swój umysł" i nie dać się konwencjonalnym rozwiązaniom. Choć oczywiście także to nie oznacza, że standardowe rozwiązania zawsze są złe...

  4. Prototypy
    Po takiej burzy mózgów przystępujemy do wyłonienia tych, które powinny odnieść największy efekt.
  5. Testy
    I przystępujemy do testowania ich!


Design thinking przykłady

Warto jednak przywołać tu jakiś przykład design thinking tak, aby lepiej zobrazować sobie cały proces. Co ważne - metoda design thinking nie tylko może nam pomów w wyborze dość poważnych spraw, takich właśnie jak logo czy nowy produkt, lecz także drobnych, bardziej codziennych, jak aranżacja przebieralni czy pokoju dla pracowników.

Skupmy się może jednak na nowym produkcie naszej wyimaginowanej firmy, jakim będzie nowy t-shirt. Najpierw patrzymy, jakie są ogólne tendencje, wybieramy konkretną grupę odbiorców np. studentów politechniki w wieku 19-28 lat, sprawdzamy, co jest najbardziej modne, czym możemy zaciekawić ich. Dalej wymyślamy nowe projekty koszulek, które poddajemy także analizie pod kątem ich sprzedawania. Później wybieramy prototyp i testujemy go np. zaskakując małą, limitowaną serią.

Szkolenia z design thinking

Design thinking na pozór wygląda bardzo prosto. Niemniej jednak to nie jest coś, co wdrożymy tak po prostu, przeczytawszy kilka artykułów. Ponadto to nie jest przecież tak, że siadamy sobie dookoła stołu i dyskutujemy, jak w zasadzie nazywa się nasz problem. Oprócz znajomości design thinking, musimy także znać się na różnych technikach, jakie pozwalają nam kreatywnie myśleć i rozwiązywać problemy np. "5xdlaczego?" itp.

Słowem - bardzo przydatne są dla nas wszelkie szkolenia z zakresu design thinking. One właśnie pokażą nam dokładnie, jak podchodzić do rozwiązywania problemu tą metodą, w jaki sposób można przejść poszczególne etapy itp. Co jest dość istotne to fakt, że firmy, które wprowadziły także i takie rozwiązanie u siebie, cieszą się większą popularnością i mają w ofercie naprawdę ciekawe produkty.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.