O design thinking słyszymy przede wszystkim w kontekście rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Jednak czym tak naprawdę jest cały ten system i gdzie się może przydać? Przedstawiamy krótki poradnik, który z pewnością przekona każdego przedsiębiorce do skorzystania z możliwości, jakie oferuje twórcze rozwiązywanie problemów!
Design thinking - co to jest?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Firma Gamma sp. j. zaprasza na
szkolenie z Design Thinking. Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową, gdzie uczestnicy zostaną przeprowadzeni przez cykl Design Thinking. Dzięki temu, mogą oni od razu przećwiczyć idee Design Thinking, co pozwala na szybsze wdrożenie tej metodyki w praktykę zawodową. Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników działu HR. Zobacz również:
szkolenie zarządzanie projektami,
szkolenia dla menedżerów.
Design thinking to metoda innowacyjnego poszukiwania rozwiązań.
Składa się z kilku etapów:
- empatyzacja - to etap, który polega na wcieleniu się w daną rolę, postawieniu samego siebie na miejscu osób, których dotyczy zagadnienie. Jest to szczególnie istotny element całego procesu, po którym interdyscyplinarny zespół może zająć się już wykorzystaniem swojej wiedzy i doświadczeń w celu znalezienia optymalnego rozwiązania problemu.
- generowanie pomysłów - drugi etap polega na jak największej aktywności i kreatywności wszystkich uczestników. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu tak zwaną burzę mózgów, podczas której jedna koncepcja jest napędem do kolejnych. Wszystkie pomysły są spisywane (nawet te, które wydają się niedorzeczne) a następnie oceniane przez samych zainteresowanych.
- budowa prototypów - choć brzmi to jak zadanie dla inżynierów, w rzeczywistości jest to po prostu schematyczne zaprezentowanie rozwiązania w celu jego wizualizacji. Zwykle korzysta się z modeli, makiet a nawet zwykłego rysunku, dzięki czemu możemy zastanowić się, czy nasze rozwiązanie jest sensowne.
- testowanie - ostatnia faza polega na wyborze prototypu, który sprawdzał się najlepiej oraz na przełożeniu go do użytku praktycznego. Jeśli rozwiązanie nie spełnia naszych oczekiwań porzuca się je, na rzecz innego prototypu, który został dobrze oceniony przez zespół.
Gdzie sprawdza się design thinking?
To z pewnością metoda, która może sprawdzić się w każdym przedsiębiorstwie. Do działania wystarcza nam zespół złożony z kilku osób (zwykle szacuje się, że jest to od 5 do 10 osób, by można pracować efektywnie), najlepiej złożony osób, które posiadają różne wykształcenie i doświadczenie - zarówno życiowe, jak i zawodowe.
Zespół design thinking może zająć się każdym problemem - od takiego, które wymaga znacznych nakładów finansowych i technologicznych, jak i prostych do rozwiązania problemów natury społecznej. Bez względu na to, z jakim problemem się borykamy w naszej firmie, metoda design thinking pozwala na skupienie się na nim oraz twórcze i skuteczne rozwiązanie sytuacji.