Elementy zarządzania zasobami ludzkimi
Zarządzanie zasobami ludzkimi od kilku lat przoduje wśród najpopularniejszych kierunków studiów. Nic dziwnego - proces zarządzania kapitałem ludzkim jest niezwykle istotny z punktu widzenia przedsiębiorstwa lub organizacji. Jednocześnie, ciągle pojawiające się nowe trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi sprawiają, że zarówno kierunek studiów, jak i kursy doszkalające nieustannie ewoluują, dostarczając nowego materiału do nauki. Co składa się na zarządzanie zasobami ludzkimi i na jakie elementy należy zwrócić uwagę?
Żeby mówić o zarządzaniu zasobami ludzkimi, trzeba zdać sobie sprawę, czym i kim tak naprawdę będziemy zarządzać. Na zasoby ludzkie składają się:
- Wiedza - rozumiana jako wiedza teoretyczna (np. znajomość przepisów związanych z rachunkowością);
- Umiejętności - zarówno wrodzone, jak i nabyte (np. umiejętność obsługi pakietu Microsoft Office i programów księgowych);
- Doświadczenie - rozumiane jako ogół czasu pracy i stażu (np. 3-miesięczne praktyki w prywatnym biurze rachunkowym);
- Postawy - rozumiane jako zachowania, skłonności i nawyki (np. zaangażowanie w pracę i drobiazgowość);
Każda ze składowych stanowi o bezpośredniej wartości pracownika. Oczywiście, dla każdego przedsiębiorstwa będzie istotny inny zasób. Jedni właściciele będą woleli niedoświadczonych, lecz zdolnych absolwentów, a inni postawią na doświadczenie i zdobyte umiejętności w toku wieloletniej pracy na podobnym stanowisku. Przechodząc zaś do samego kierowania pracownikami - na proces zarządzania zasobami ludzkimi składają się następujące czynności:
- Planowanie zasobów ludzkich: na początku należy rozpoznać potrzeby przedsiębiorstwa i ustalić portret "kandydata idealnego", czyli określić, czego oczekujemy, a co dyskwalifikuje kandydatów - czy będziemy potrzebowali doświadczonej księgowej, a może młodego praktykanta do przyuczenia zawodu?
- Nabór pracowników i selekcja kandydatów: po ustaleniu kryteriów naboru i określeniu cech pożądanych u przyszłego pracownika, przeprowadzamy proces rekrutacji i na podstawie życiorysów, listów motywacyjnych i rozmów wstępnych decydujemy się na przyjęcie kandydatów spełniających kryteria.
- Wdrożenie i adaptacja nowo przyjętego pracownika - ten etap jest o wiele ważniejszy od samego procesu rekrutacyjnego, należy bowiem zadbać, by nasz nowy pracownik nie tylko zapoznał się z funkcjonowaniem organizacji, ale i bezkonfliktowo zaadaptował się do zespołu pośród innych pracowników.
- Ocenianie efektów pracy: od pierwszego dnia należy monitorować postępy nowego pracownika, by sprawdzić, w których dyscyplinach czuje się dobrze, a nad którymi powinien jeszcze popracować; ten moment powinien wykazać pierwsze faktyczne uzdolnienia, ale i pierwsze negatywne efekty funkcjonowania.
- Szkolenie i rozwój pracownika: po wstępnej ocenie następuje analiza pracownika i podejmowane są odpowiednie kroki: określa się, które obszary należy doszkolić, w których obszarach poziom powinien zostać utrzymany, a który zakres pozwala na maksymalne wykorzystanie kompetencji pracowniczych.
- Motywowanie i stymulacja pracownika: wiedząc już, jakie cechy przejawia zaadaptowany pracownik, możemy mu zaproponować system motywacyjny oraz zastosować odpowiednie stymulanty - jedni pracownicy będą woleli otrzymać premie finansowe, a inni delegacje na szkolenia i szybsze możliwości awansu.
Elementy zarządzania zasobami ludzkimi są złożone z wielu drobiazgowych czynności, tworzących spójny i zintegrowany proces. Efektem takiego zarządzania jest wzrost zaangażowania i zadowolenia pracownika względem organizacji, maksymalne wykorzystanie zasobów ludzkich przez przedsiębiorstwo, czego rezultatem będzie wyższa jakość produktów i usług oferowanych konsumentom i partnerom biznesowym. Jednak by do tego doszło, należy przejść motywowanie pracowników szkolenie, aby odpowiednio zarządzać kapitałem ludzkim i zatrudnionymi osobami. Warto regularnie decydować się na szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi, by być pewnym, że nasze przedsiębiorstwo jest na bieżąco zapoznane z nowymi trendami.