Istota przywództwa w pracy zespołowej

Przywództwo określane jest jako umiejętność wpływania na postawę i zachowanie podwładnych, w celu realizowania konkretnych celów. Dobry przywódca jest osobą charyzmatyczną, cieszącą się autorytetem, dzięki któremu umiejętnie kieruje innymi ludźmi. Nie każdy kierownik jest jednak liderem, który potrafi wykorzystać swoje umiejętności do usprawnienia pracy zespołowej.

1 kwietnia 2019
zdjęcie - Istota przywództwa w pracy zespołowej

 Istota przywództwa w pracy zespołowej

Przywództwo określane jest jako umiejętność wpływania na postawę i zachowanie podwładnych, w celu realizowania konkretnych celów. Dobry przywódca jest osobą charyzmatyczną, cieszącą się autorytetem, dzięki któremu umiejętnie kieruje innymi ludźmi. Nie każdy kierownik jest jednak liderem, który potrafi wykorzystać swoje umiejętności do usprawnienia pracy zespołowej.

Cechy dobrego lidera

Każdy efektywny przywódca musi posiadać szereg cech i umiejętności, które pozwalają mu na zarządzanie zespołem pracowników. Według Roberta Kazta umiejętności te można podzielić na trzy główne grupy:

  • umiejętności techniczne, stanowiące źródło wiedzy oraz zdolność do posługiwania się nią - dotyczą menedżerów na niższych szczeblach, którzy zarządzają przede wszystkim pracownikami wykonawczymi,
  • umiejętności społeczne, czyli ogólne kompetencje miękkie, dzięki którym lider ma możliwość wpływać na zachowania innych ludzi oraz skutecznie się z nimi komunikować,
  • umiejętności koncepcyjne, które są ogółem koordynacyjnych i intelektualnych możliwości menedżera - pozwalają one na ustalanie strategii działań długo i krótkofalowych.

Dobry lider to osoba, która nie boi się wyzwań, jest pewna siebie i zdecydowana, potrafi szybko podejmować właściwe decyzje. Swoim zachowaniem daje przykład pracownikom, stanowi wzór do naśladowania, często przyjmuje na siebie rolę autorytetu ze względu na posiadaną wiedzę i charyzmę. Dobry lider wzbudza zaufanie oraz jest nastawiony na pomoc swoim pracownikom. Jego rozwinięte kompetencje miękkie pozwalają na skuteczną komunikację z innymi oraz zarządzanie zespołem pracowników.

Ewolucyjna teoria przywództwa

Jedną z najbardziej popularnych teorii przywództwa jest stworzona przez P. Herseya i K. Blancharda koncepcja ewolucji przywództwa. Jest to model, według którego styl kierowania ludźmi zależy od ich dojrzałości. Na dojrzałość pracowników wpływa m. in. ich staż, doświadczenie i umiejętności. Dużą rolę odgrywa także kultura organizacyjna, od której zależy charakter sprawowanej władzy.

Psychologia przywództwa w oparciu o ewolucję pracowników wyróżnia cztery główne style kierowania ludźmi.

  1. Styl autorytarny. Stosuje się go w odniesieniu do pracowników o niskim stopniu dojrzałości - tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją pracę w przedsiębiorstwie i nie są skłonni do ponoszenia odpowiedzialności. Lider wydaje przejrzyste dyrektywy i rozkazy, które mają na celu naukę przepisów i procedur obowiązujących w przedsiębiorstwie oraz samego wykonywania obowiązków.
  2. Styl integrujący. Stosowany w przypadku pracowników, którzy znają już procedury oraz charakterystykę obowiązków pracowniczych, jednak wciąż nie są gotowi na ponoszenie większej odpowiedzialności za swoją pracę. Lider nie musi już kontrolować każdego elementu pracy podwładnych, stara się jednak usprawniać wszystkie procesy zachodzące w zespole pracowniczym.
  3. Styl partycypacyjny. Styl kierowania ludźmi, który charakteryzuje pracowników o wzrostowym stopniu dojrzałości. Coraz chętniej podejmują oni wykonywanie dodatkowych obowiązków, chcą się doszkalać i ponosić coraz większą odpowiedzialność. Lider rozszerza ich obowiązki w zależności od osobistych cech, umiejętności i możliwości.
  4. Styl delegujący. Charakterystyczny dla pracowników o wysokiej dojrzałości, gdzie rola lidera sprowadza się do delegowania obowiązków i sporadycznych kontrolach. Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za swoją pracę, równocześnie mają duży wpływ na całe przedsiębiorstwo. Stosowany jest często wśród osób wysoko wykwalifikowanych lub w zespołach, gdzie każda osoba zajmuje się wykonywaniem odrębnych obowiązków.

Przywódca powinien posiadać szereg cech osobowościowych, które są podstawą do nawiązywania stosunków interpersonalnych. Jednak wielu elementów pracy lidera można szkolić i poprawiać. Z pomocą przychodzą zarówno kursy menedżerskie, jak i kompleksowe szkolenia z zakresu rodzajów sprawowania władzy. Dobry lider z pewnością wciąż musi poprawiać swoje umiejętności, tym samym dając przykład swoim podwładnym.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.