Jak nauczyć pracowników radzić sobie ze stresem?
Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Jednak najczęściej jego źródeł upatrujemy się w naszym życiu zawodowym. Biorąc pod uwagę zarówno nasze uwarunkowania biologiczne, jak i współczesne uwarunkowania społeczne nie jesteśmy w stanie pozbyć się stresu z naszego życia.
Dlatego powinniśmy nauczyć się z nim radzić. Warto samodzielnie wypracować sobie swój sposób na walkę ze stresem. Jeśli jednak piastujemy stanowisko kierownicze i zarządzamy grupą ludzi w miejscu pracy, powinniśmy pomyśleć o stresie także w innym wymiarze. Powinniśmy zadbać o to, aby także nasi podwładni nauczyli się radzić sobie ze stresem. Jest w tym duży udział kadry zarządzającej.
Wydarzenia pod nazwami "szkolenie jak radzić sobie ze stresem" czy też "zarządzanie emocjami szkolenie" przydadzą się w każdym zespole. Pracownicy z całą pewnością docenią, że szef troszczy się o ich samopoczucie i miejscu pracy, a zdobyte podczas szkolenia wiedza i umiejętności sprawią, że – nawet nieświadomie – staną się oni lepszymi pracownikami i zaczną osiągać lepsze wyniki w pracy.
Jak więc nauczyć pracowników radzić sobie ze stresem? Po pierwsze warto zadbać o odpowiednią atmosferę w miejscu pracy i samemu, jako szef nie stawać się przyczyną niepotrzebnego stresu. Nasze podejście i sposób w jaki odnosimy się do swojego zespołu ma ogromny wpływ na to czy pracownicy stresują się w pracy albo co gorsza czy nie stresuje ich sama myśl o przyjściu do pracy.
W tym drugim wypadku możemy być pewni, że nie zyskamy w ten sposób lojalnego i efektywnego pracownika. To po prosu niemożliwe by źle traktowany człowiek mógł przywiązać się do miejsca pracy, utożsamiać z firmą i dawać z siebie 100% swoich możliwości, pracując na jej rzecz. Po drugie warto dać swoim pracownikom narzędzia do radzenia sobie ze stresem i rozładowania atmosfery.
Oczywiście polskie realia to nie Dolina Krzemowa i nie każda firma jest sobie w stanie pozwolić na urządzenie stref relaksu z hamakami i piłkarzykami, ale zadbanie o odpowiednie warunki w pokoju socjalnym także mogą okazać się pomocne. Zjedzenie śniadania czy też wypicie kawy w miłym otoczeniu zajmie pracownikom kilka minut. Żałowanie im tego czasu już po prostu głupotą.
Po takiej krótkiej przerwie i chwili wytchnienia dla mózgu, wrócą do pracy z głową pełną pomysłów. Ludzi trzeba po prostu dobrze traktować. Aby nauczyć pracowników, ale także samego siebie radzenia sobie ze stresem warto zorganizować dla swojego zespołu szkolenie w tym zakresie.