Jak rozmawiać z klientem?

„Nasz klient nasz pan” – taka maksyma skeczowa, choć oczywiście przerysowuje relację między klientem a firmą, to jednak ma w sobie ziarno prawdy. Chodzi generalnie bowiem o to, że obecnie rzeczywiście każda firma coraz bardziej musi się skupiać na przyciągnięciu klientów. W każdym sektorze działa bowiem coraz prężniej konkurencja, która sprawia, że niestety zapotrzebowanie na daną usługę czy produkt może też być realizowane przez nich. Jak zatem przyciągnąć klientów?

25 marca 2019
zdjęcie - Jak rozmawiać z klientem?

 Jak rozmawiać z klientem?

"Nasz klient nasz pan" - taka maksyma skeczowa, choć oczywiście przerysowuje relację między klientem a firmą, to jednak ma w sobie ziarno prawdy. Chodzi generalnie bowiem o to, że obecnie rzeczywiście każda firma coraz bardziej musi się skupiać na przyciągnięciu klientów. W każdym sektorze działa bowiem coraz prężniej konkurencja, która sprawia, że niestety zapotrzebowanie na daną usługę czy produkt może też być realizowane przez nich. Jak zatem przyciągnąć klientów?

Język korzyści - podstawa komunikacji z klientem

Otóż przede wszystkim ważny jest język korzyści. O co tutaj dokładnie chodzi? Przyjrzyjmy się dwóm sytuacjom - wyobraźmy sobie, że jesteśmy klientami i chcemy kupić sobie spodnie. Nie do końca wiemy jakie, ale jakieś ładne. Pierwszy sprzedawca mówi nam:

"To bardzo ładne spodnie, w odcieniu beżu, wykonane z bawełny, mają modny krój i są wygodne".

Najprawdopodobniej po takim komunikacie pójdziemy do innego sklepu. Dlaczego? Sprzedawca bowiem nie zaproponował nam absolutnie nic, czego byśmy sami się nie domyślili patrząc na dane spodnie. Ale podchodzi do nas drugi sprzedawca i mówi:

"Te spodnie powinny do pani pasować. Ich modny kształt podkreśli Pani figurę. Beż ładnie wpasuje się we wszystkie kreacje i dopasuje się do Pani eleganckiego stylu. A bawełna pomoże zachować wygodę w takie upały, jakie mamy za oknem"

I jak teraz? Może nie będziemy czuli się świetnie przekonani, niemniej jednak na pewno już wstępnie zainteresujemy się danym produktem. Dzieje się tak właśnie dlatego, że za drugim razem sprzedawca mówił do nas właśnie językiem korzyści - nie przekazywał suchych, pustych informacji, lecz właśnie pokazywał nam korzyści. Innymi słowy mówił o cesze danego produktu, a następnie od razu o tym, jaką korzyść będziemy z tego mieć.

Komunikacja z klientem - bardziej złożone zagadnienie

Oczywiście język korzyści to zdecydowanie bardzo istotna sprawa, niemniej jednak nie tylko on się liczy w procesie zdobywania klientów. Bardzo ważna jest także ogólna komunikacja z klientem. O co tutaj chodzi? No cóż pewnie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że zanim będziemy przekonywać klienta do zakupu konkretnej rzeczy, to musimy się jakoś dowiedzieć, co w ogóle on lubi. Jak to zrobić?

Przede wszystkim należy podkreślić, że wypytywanie klienta na pewno nie poprawi naszych relacji... Nikt z nas nie lubi być wypytywany. Niemniej jednak istnieją szkolenia z zakresu komunikacji, które pokazują, w jaki sposób można już z zachowania klienta, jego ubioru, sposobu mowy itp. dowiedzieć się, jaki on ma zawód, co go interesuje, ile jest w stanie na to wydać itp.

Ponadto trzeba wspomnieć o czymś takim, jak budowanie pozytywnych relacji z klientem. O co tutaj dokładniej chodzi? Otóż generalnie klient od początku powinien wiedzieć, że jest w dobrych rękach. Dlatego też sprzedawca powinien dostosować ofertę, język, zachowanie do klienta. Dzięki temu mówiąc prosto " dogadamy się z klientem".

Rozmowa handlowa - szkolenie

Na koniec trzeba wspomnieć nieco o szkoleniach z zakresu rozmów handlowych. Niektórzy oczywiście wszystkie powyższe łapią w lot, niemniej jednak dla większości nie jest to takie proste. Tymczasem odpowiednie szkolenie na pewno u każdego, kto ma w sobie iskierkę handlowca, wydobędzie i wypracuje jego talent. Szkolenia z zakresu rozmowy handlowej mają właśnie różne tematy. Niektóre z nich poruszają zagadnienia właśnie języka korzyści, inne z kolei skupiają się na rozpoznawaniu typu klientów.

Trzeba jednak stanowczo podkreślić, że należy wybrać dobre szkolenie. Niestety obecnie jest bardzo wiele firm szkoleniowych, które nie zapewniają dobrego poziomu organizowanych przez siebie kursów i w efekcie kursanci wychodzą z nich bez rzetelnej i sprawdzonej wiedzy. Dlatego też należy wcześniej sprawdzić referencje danej firmy, opinie o niej. Warto także spotkać się bezpośrednio z osobą organizującą szkolenie, zobaczyć, jak się czuje, czy wszystko jest w porządku. Jeśli takie szkolenie nam przypadnie do gustu i będziemy widzieć, że naszym pracownikom także, to może się okazać, że dalsza współpraca z daną firmą będzie także bardzo owocna.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.