Jak zapobiec odejściu pracownika z pracy?
Nie da się ukryć, że istnieje wiele czynników, które motywują pracownika do pracy. Nie da się również zaprzeczyć temu, że istnieją i takie, które nas demotywują. Odchodzenie pracowników z firmy staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Bezrobocie nie jest już bowiem tak duże, a w niektórych województwach nie ma już wcale problemu z tym, aby znalezc interesującą nas pracę.
Czasami jednak zdarza się, że praca, która kiedyś nam odpowiadała, nagle przestaje. Warto wówczas przyjrzeć się dokładnie przyczynom takiego stanu rzeczy. Jeżeli jednak prowadzimy własną firmę i to nasz pracownik chce odejść, mamy nieco utrudnione zadanie. Oczywiście, zawsze warto jest próbować przekonać pracownika do pozostania w naszej firmie. Warto jednak poznać powody, dla których pracownik chce odejść. Warto zastanowić się nad tym, czy pracownik ma w naszej firmie możliwość rozwoju. Nie da się bowiem ukryć, że większość z nas dąży wytrwale do awansu. Awans wiąże się ze zmianą dotychczasowych obowiązków oraz rzecz jasna z większymi przychodami. Ważne jest również to ile nasz pracownik zarabia.
Jeżeli mimo wytężonego wysiłku nie dostaje on podwyżki, może czuć się pokrzywdzony. Kolejną ważną kwestią jest atmosfera panująca w naszej firmie. Jeżeli atmosfera w firmie pozostawia wiele do życzenia, nie ma co się dziwić temu, że nasz pracownik zaczyna myśleć o odejściu. Warto bacznie przyjrzeć się relacjom pracowniczym. W poprawie relacji mogą pomóc wyjazdy oraz wyjścia integracyjne. Warto zachęcać pracowników również do samodoskonalenia się. Organizacja warsztatów antystresowych również może pomóc nam w utrzymaniu pracowników. Takie działania dowiodą bowiem naszej troski o pracownika. Nierzadko zdarza się, że mimo dużych wysiłków, pracownik przeszedł do konkurencji.
Odejście pracownika z pracy nie zawsze musi być odbierane tylko w kategoriach porażki. Takie wydarzenie może być bowiem dla nas cenną lekcją na przyszłość. Możemy bacznie przyjrzeć się powodom, dla których pracownik postanawia odejść z pracy. Nawet jeżeli pracownik ostatecznie postanowi odejść, warto na rozmowie końcowej wypytać go dokładnie o powód odejścia. Jeżeli nie będzie chciał powiedzieć, uszanujmy to. Jeśli jednak wyjaśni nam dlaczego odchodzi, podziękujmy mu za dotychczasową współpracę oraz za szczerość. Warto byłoby również przeprowadzać szkolenia dla kadr kierowniczych. Szkolenia powinny nosić na przykład nazwę retencja pracowników. Szkolenie retencja może pomóc w zatrzymaniu pracowników w naszej firmie. Osoby, które zarządzają zespołami pracowników w znaczącym stopniu wpływają na to, jaka atmosfera panuje w firmie. Dobrze by było, gdyby na bieżąco przyglądali się oni wzajemnym relacjom pracowniczym.
Jeżeli napotykają na nieporozumienia, koniecznie powinni spróbować odszukać ich przyczyny.
Podsumowując zebrane powyżej rozważania, z łatwością można wywnioskować, że zatrzymanie pracownika w firmie nie należy do rzeczy łatwych. Najważniejsze jest jednak poznanie przyczyn, dla których pracownik chce odejść. Do najczęstszych należą: niskie wynagrodzenie, brak perspektyw rozwojowych czy zła atmosfera w miejscu pracy. Nie na wszystkie czynniki pracodawca ma wpływ. Warto jednak porozmawiać z pracownikiem dopóki ma on wątpliwości. Możemy zaproponować mu korzystniejszy czas pracy, lepszą płacę czy poprawę atmosfery w miejscu pracy. Jeżeli jednak pracownik nie da nam szansy, postarajmy się chociaż poznać ostateczną przyczynę odejścia pracownika do konkurencji.
Warto przeprowadzać również systematyczne szkolenia dotyczące retencji pracowników. Bardzo ważne, by w szkoleniach tych uczestniczyły kadry kierownicze oraz menedżerskie. Szkolenia powinny być poprowadzone przez doświadczonego oraz odpowiednio wykwalifikowanego szkoleniowca. Tylko taka osoba będzie potrafiła poprowadzić szkolenie w sposób skuteczny i dający uczestnikom sporo do myślenia. Znalezienie właściwej osoby nie jest rzecz jasna niczym łatwym. Warto jednak podjąć ten wysiłek. Kiedy już uda nam się odszukać taką osobę, będziemy mogli skorzystać z jej usług także w przyszłości.