Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść z firmy

Kiedy dobry pracownik chce odejść, firma musi zadać sobie pytanie, czy zrobiła wszystko, by go zatrzymać. Czy można zwiększyć wynagrodzenie? A może zapewnić szkolenia? Retencja pracowników wymaga więcej niż materialnego podejścia. Dowiedz się, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.

30 kwietnia 2019
zdjęcie - Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść z firmy

 Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść z firmy

Kiedy dobry pracownik chce odejść, firma musi zadać sobie pytanie, czy zrobiła wszystko, by go zatrzymać. Czy można zwiększyć wynagrodzenie? A może zapewnić szkolenia? Retencja pracowników wymaga więcej niż materialnego podejścia. Dowiedz się, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.

Retencja pracowników – co ze sobą niesie?

Każdy manager, niezależnie od wielkości firmy, prędzej czy później staje przed pytaniem: jak zatrzymać pracownika, który chce odejść. Mowa oczywiście i pracownikach dobrych, którzy dla firmy są źródłem przychodów.

Retencja kadr, czyli zatrzymywanie pracowników w formie, to nie tylko oszczędzenie kosztów związanych z rekrutacjami i brakiem osób wykonujących zadania. To także większa. wydajność zespołu oraz – jeżeli mowa o wysokiej klasy specjalistach – także prestiż. Kiedy dobry pracownik odchodzi, znalezienie osoby na jego miejsce, a potem wdrożenie jej w pełni do pracy, nie jest proste. Dlatego ważne jest, aby każdy manager, nawet jeśli nie podejmuje decyzji kadrowych, wiedział, co może zrobić. Oczywiście pomogą w tym szkolenia. Retencja może być większa jednak dzięki krokom naprawdę łatwym do przewidzenia.

Gratyfikacje za wyniki

Do najczęstszych powodów, z których dobry pracownik odchodzi, jest poczucie bycia niedocenianym – zarówno w wymiarze finansowym, jak i bardziej międzyludzkim. W tym drugim jeżeli kierownik nie ma wrodzonego talentu, niezbędne są szkolenia, retencja zależy bowiem w dużym stopniu od relacji z bezpośrednim przełożonym i jakości jego pracy. Wynagrodzenie wartościowych pracowników powinno natomiast stałe podlegać ocenie i renegocjacjom. Jeżeli nie możliwości znacznej podwyżki, warto rozważyć premie za szczególne osiągnięcia, jak zawarcie dużej transakcji lub zamknięcie kluczowego projektu. Wówczas pracownik poczuje, że jego wkład w firmę jest naprawdę zauważany.

Możliwości rozwoju

Fraza ta może brzmieć jak nic niewnosząca formułka z aplikacji kandydatów. Dobry manager wie jednak, że dobry pracownik naprawdę szuka możliwości rozwoju. O warto wspomnieć przy okazji, że jeśli faktycznie takie dostaje, to tym bardziej retencja kadr jest ważna z punktu widzenia oszczędności w firmie. Chcący się uczyć pracownik to przecież nakłady środków, które powinny się zwrócić.

Zapewnianie rozwoju w firmie to bardzo ważny element retencji kadr. Sposobem na to, jak zatrzymać pracownika w organizacji, jest budowanie przekonania, że daje mu ona coś wartościowego, a nie tylko eksploruje jako zasób. A równie ważne jak finanse są możliwości rozwoju i poczucie wykorzystywania potencjału. Dlatego dobrze jest inwestować w szkolenia. Ważne jednak, aby były one dobrze przeprowadzone i rzeczywiście przydatne. Warto być otwartym na inicjatywę pracowników w tym względzie. Jeżeli sami pytają o szkolenia, dowiedzmy się najpierw, jakie są ich oczekiwania i potrzeby. Gdy pracownik chce sam z siebie wziąć udział w kursie czy studiach podyplomowych, firma powinna rozważyć chociaż częściowe sfinansowanie ich. Oczywiście w takim wypadku retencja kadr to też kwestia kalkulacji i pracownik powinien podpisać zobowiązanie, że jeśli odejdzie przed określonym czasem, musi wyłożone przez firmę środki zwrócić.

Nie można również zapomnieć, aby dać możliwość wykorzystania nowo nabytych umiejętności i wiedzy oraz naturalnych talentów zatrudnionych osób. Często dobry pracownik odchodzi, kiedy czuje się znudzony. Ma wtedy potrzebę szukania nowych wyzwań. Dobry szef powinien więc zadbać o to, aby stopień trudności wyzwań rósł razem z doświadczeniem i kompetencjami.

Wyznaczanie celów i nagradzanie za ich realizację

Sposobem na to, jak zatrzymać pracownika w organizacji, jest też wyznaczanie celów – pojedynczym osobom i zespołowi – a wraz z nimi nagrody za ich wypełnienie. To łączy w sobie docenianie oraz rozwój. Cele mogą być bowiem coraz wyższe i takie podejście do zadań wprowadza elementy grywalizacji. Nie ma więc mowy o nudzie w pracy. W większości przypadków to będzie dobry pomysł jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.

Benefity pozapłacowe

Wiele firm uważa, że to wręcz standard, aby mieć karty sportowe, prywatną opiekę zdrowotną, pokoje do odpoczynku na inne benefity. Są one brane pod uwagę na początku. Jeśli jednak chodzi o to, jak zatrzymać pracownika w organizacji na wyższych szczeblach i w wyższych widełkach płacowych, rola benefitów jest przeceniania. Tylko naprawdę wynikające się na tle konkurencyjnych pracodawców propozycje mają szansę w znacznym stopniu wpłynąć na retencję kadr.

Dobra komunikacja i atmosfera w firmie

Jeśli nie benefity i jeśli wynagrodzenia w danej branży są porównywalne lub nie mamy środków na podwyżki i premie – to jak zatrzymać pracownika, których chce odejść?
Im wyższy ma on standard życia i więcej możliwości przebierania w ofertach, tym bardziej będzie zwracać uwagę na atmosferę w pracy. To sfera, z którą wielu kierowników-specjalistów miewa kłopoty, dlatego dzięki szkoleniom retencja pracowników może stać się większa. Zarządzanie ludźmi kreatywnymi lub o wąskich specjalizacjach nie jest sprawą łatwą. Budowanie dobrej atmosfery, przydzielanie satysfakcjonujących zadań, rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie im są ważne dla tego, jak zatrzymać pracownika w organizacji.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.