Jaka jest definicja kultury organizacyjnej?

Oczekiwane wyniki każdej jednostki gospodarczej zależą od wielu elementów a w szczególności od kompetencji kadry zarządzającej, posiadanych zasobów materiałowych i finansowych. Istotne znaczenie w tej kwestii ma również kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.

16 maja 2019
zdjęcie - Jaka jest definicja kultury organizacyjnej?

 Jaka jest definicja kultury organizacyjnej?

Oczekiwane wyniki każdej jednostki gospodarczej zależą od wielu elementów a w szczególności od kompetencji kadry zarządzającej, posiadanych zasobów materiałowych i finansowych. Istotne znaczenie w tej kwestii ma również kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.

Podstawą funkcjonowania każdej jednostki jest ustalenie uznawanych przez nią zasad, procedur oraz wartości. Elementy tę mają być wskazówkami dla wszystkich zatrudnionych osób, jak właściwie się zachowywać i myśleć, aby zrealizować cel i misję firmy. Niezwykle ważne jest aby wszystkie te zagadnienia były możliwe do wdrożenia w firmie.

Definicja kultury organizacyjnej

Zarówno w literaturze jak i na stronach internetowych można spotkać wiele rozmaitych definicji tego pojęcia. Oto jak ogólnie można scharakteryzować zagadnienie, które ma brzmienie: kultura organizacyjna definicja. A zatem jest to zbiór norm, zachowań, które są oczekiwane i akceptowane wewnątrz jednostki gospodarczej. Wpływ na kulturę przedsiębiorstwa mają przede wszystkim jej założyciele, kadra zarządzająca oraz pracownicy. Preferowane przez nich wartości, oczekiwania, sposób komunikowania się, relacje i zasady funkcjonujące wewnątrz organizacji to właśnie kultura danego przedsiębiorstwa.

Narzędziem mającym wpływ na tę kulturę ma stosowany styl zarządzania oraz elastyczność osób zarządzających w podejściu do pracowników. We współczesnych firmach od pracownika dość często wymaga się poszerzania wiedzy i praktycznego jej wykorzystania. Ponadto w tej kwestii istotna jest spójność tego co się w danej chwili mówi i tego co się późniejszym okresie dzieje. Konsekwencja w zarządzaniu daje pracownikom wówczas poza stabilizacją zrozumienie tego co się może wydarzyć. W kształtowaniu tej kultury organizacyjnej znaczenie ma także informacja zwrotna. Najlepszym rozwiązaniem jest aby była ona przekazywana nie tylko od managerów do pracowników, ale również aby managerowie otrzymywali ją we właściwej formie i czasie od podległych pracowników.

Dlaczego kultura korporacyjna jest niezwykle ważna?

W każdej korporacji panują określone wzorce zachowań, współpracy z pracownikami i z klientami, oraz ogólnie przyjęte oczekiwania. Te wszystkie wymienione elementy tworzą kulturę korporacyjną. Kultura korporacyjna spaja pracowników i jest inna dla każdej firmy. Daje poczucie wspólnych celów i misji oraz jest gwarantem standardów, które obowiązują w przedsiębiorstwie. Oddziałuje na pracowników, którzy mając wówczas poczucie solidarności i starają się wykonywać powierzone obowiązki jeszcze bardziej efektywnie oraz dążą do jak najlepszych swoich osiągnięć zawodowych oraz firmy.

Dzięki wypracowanym elementom kultury korporacyjnej łatwiej jest ocenić załogę. Choć z reguły podstawowe założenia kultury korporacyjnej są znane wszystkim pracownikom, nie ma jednego schematu, który byłby stosowny we wszystkich przedsiębiorstwach. Najistotniejsze jest aby kultura ta była źródłem sukcesów firmy i integracji pracowników. Zadaniem kadry menedżerskiej jest takie kierowanie i zarządzanie aby wprowadzone procedury nie były niekorzystnymi zmianami. Może zdarzyć się bowiem, że niewłaściwa polityka korporacyjna może doprowadzić do kryzysu a nawet upadku przedsiębiorstwa.

Jakie znaczenie mają szkolenia w kształtowaniu kultury przedsiębiorstwa

Kultura organizacyjna szkolenie jest jednym z wielu narzędzi mających wpływ na funkcjonowanie firmy. Celem szkolenia o tej tematyce jest wskazanie znaczenia kultury organizacyjnej, oraz doskonalenie skuteczności jej działania. Podczas szkolenia jego uczestnicy poznają przede wszystkim definicję kultury organizacyjnej. Po jego zakończeniu mają możliwość omówienia kultury przedsiębiorstwa, w którym pracują. W trakcie zajęć omówione są także elementy, które kształtują kulturę korporacji. Kultura organizacyjna szkolenia kierowane jest przede wszystkim dla menedżerów wyższego i średniego szczebla przedsiębiorstw oraz właścicieli jednostek gospodarczych. W celu zrozumienia prezentowanych zagadnień przeprowadzana zostaje wnikliwa analiza różnych przykładów i studiów przypadku.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.