Jakie są etapy przygotowania szkolenia?

Analiza potrzeb szkoleniowych jest ważnym elementem systematycznego modelu szkolenia pracowników, czyli takiego który to już z założenia zapewnia efekt sprzężenia zwrotnego pomiędzy dogłębną analizą poszczególnych potrzeb szkoleniowych oraz oceną efektów i uzyskanych wyników.

9 maja 2019
zdjęcie - Jakie są etapy przygotowania szkolenia?

 Jakie są etapy przygotowania szkolenia?

Analiza potrzeb szkoleniowych jest ważnym elementem systematycznego modelu szkolenia pracowników, czyli takiego który to już z założenia zapewnia efekt sprzężenia zwrotnego pomiędzy dogłębną analizą poszczególnych potrzeb szkoleniowych oraz oceną efektów i uzyskanych wyników. Jak przygotować szkolenie oraz jakie są etapy przygotowania szkolenia?

Na czym polega analiza potrzeb szkoleniowych?

Obecnie szkolenia pracowników są nieodłącznym elementem każdej dobrze prosperującej na rynku firmy handlowej czy usługowej. W związku z tym firmy szkoleniowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i organizują szkolenia na bardzo wysokim poziomie. Zatem jak organizować szkolenia, aby przynosiły one zamierzone rezultaty. W tym celu wykonywana jest szczegółowa analiza potrzeb szkoleniowych., która to odbywa się zazwyczaj na trzech istotnych poziomach takich jak:

  • stanowisko pracy – w tym przypadku analiza potrzeb szkoleniowych skupia się w dużej mierze na dogłębnym badaniu identyfikacji wiedzy, umiejętności oraz zachowań. Jej priorytetowym celem jest tego, jakie umiejętności powinien nabyć uczestnik szkolenia, aby wykonywał swą pracę jeszcze efektywniej, niż dotychczas.
  • indywidualny – wówczas to analiza skupia się na pojedynczej osobie, gdyż szczegółowo określone wymagania kompetencyjne pozwalają ocenić poziom kompetencji pracownika.
  • organizacja jak całość - analiza taka pozwala określić ogóln poziomu kompetencji pracowników w danej firmie.

Analiza potrzeb szkoleniowych ma za zadanie:

  • określić jakie szkolenie należy przeprowadzić
  • dostosować szkolenie do oczekiwań danej organizacji
  • zapoznać się z motywacją, umiejętności poszczególnych uczestników
  • skuteczne wykorzystać czas szkolenia
  • sformułować poszczególne cele oraz oczekiwania zgłaszane przez zleceniodawcę
  • zmotywować uczestników do aktywnego udziału w szkoleniu
  • stworzyć solidne podstawy do badania potrzeb szkoleniowych

Jak przygotować szkolenie - ewolucja szkolenie

Ewaluacja szkolenie jest powszechnie stosowanym procesem polegającym na mierzeniu zmian, które to zaszły od samego początku procesu szkolenia, aż do momentu zastosowania ich w zakładzie pracy.
Ewaluacja szkolenie dotyczy więc wpływu szkolenia na uczestników oraz organizację w której pracują.
Ponadto ewaluacja szkolenie] informuje o tym, że każde szkolenie pracowników powinno być prowadzone w przyjemny i ciekawy sposób. Co więcej powinno ono dawać każdemu uczestnikowi mnóstwo narzędzi i inspiracji do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Jak organizować szkolenia – poszczególne etapy przygotowania szkolenia

Jak przygotować szkolenie, aby osiągnąć zamierzone rezultaty? - takie oto pytanie jest często kierowane do wielu firmy szkoleniowych. Jak przygotować szkolenie mówią o tym poszczególne etapy przygotowania szkolenia takie jak:

  • Analiza
  • Projekt
  • Rozwój
  • Implementacja
  • Ocena

Na etapie analizy należy zawsze ustalić warunki, w których funkcjonować będzie tworzone szkolenie.

Obejmuje ona:

  • dokładne ustalenie zakresu projektu
  • wybór technologii, w której to będzie przeprowadzone szkolenie
  • charakterystykę grupy docelowej – czyli ustalenie kto będzie odbiorcą treści, jaka jest aktualna wiedza osób szkolących się oraz jakie są potrzeby szkoleniowe
  • ustalenie najważniejszych celów szkolenia
  • zaplanowanie ram czasowych szkolenia

Zbieranie danych potrzebnych do analizy może przebiegać z pomocą ankiet, kwestionariuszy lub wywiadów z odbiorcami końcowymi czy też osobami odpowiedzialnymi za organizację szkolenie.

W fazie projektu ustalane są warunki szkolenia oraz dobierane odpowiednie środki. Na tym etapie na podstawie materiałów dobiera się treści, interakcje oraz poszczególne multimedia.
Kolejny etap to prace rozwojowe, które obejmują przygotowanie niezbędnych elementów szkolenia, w postaci tekstów, symulacji filmów, animacji, interakcji czy ciekawych gier.
Następnie na etapie implementacji kurs jest instalowany w tym środowisku, z którego będą korzystać poszczególni uczestnicy szkolenia. Końcowe uruchomienie zazwyczaj jest poprzedzone testami funkcjonalności. Od momentu dystrybucji zgromadzonych materiałów rozpoczyna się proces nauczania.

Ostatni etap szkolenia to ewaluacja na którą składa się ocenianie formy oraz treści przygotowanego szkolenia. Ewaluacji podlegają wszystkie wcześniejsze etapy tworzenia kursu, a zgromadzone wnioski i spostrzeżenia służą poprawieniu strony metodycznej oraz  technicznej szkolenia.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.