Jakie wyróżniamy style przywództwa?
Nauki o zarządzaniu, szczególnie w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi oraz w socjologicznym ujęciu badania wpływu jednostki i figury lidera na daną grupę społeczną są od lat kluczowymi zagadnieniami. I nie chodzi tu jedynie o teoretyczny wymiar badania tych zagadnień, ale także możliwość wykorzystanie zgromadzonej wiedzy w wymiarze praktycznym, na co dzień na gruncie funkcjonowania firm i organizacji.
Efektywnie zarządzanie zespołem to obecnie hasło kluczowe w każdej organizacji, która chce osiągnąć sukces, zarówno wizerunkowy, jak i komercyjny – także w wymiarze finansowym. To właśnie dlatego kluczowi gracze w świecie biznesowym dbają o to, aby kadra zarządzająca w ich organizacjach była odpowiednio przeszkolona i przygotowana do efektywnego zarządzania ludźmi.
Jednak ważnym aspektem są także naturalne i wrodzone predyspozycje przywódcze, w oparciu o które dana osoba w instynktowny i naturalny sposób reprezentuje dany rodzaj zarządzania. Tak zwane style przywódcze różnią się między sobą. Wyróżniamy ich kilka, każdy z nich posiada swoje wady i zalety. Preferowane style przywódcze ewoluowały na przestrzeni lat, w obecnych czasach preferowane podejście opierają się na szacunku dla pracownika, współpracy z nim w celu maksymalnego wykorzystanie jego talentów, umiejętności i predyspozycji, dzięki czemu pracodawca i dana firma zyskują nie tylko wizerunkowo, ale również biznesowo maksymalnie korzystając ze zgromadzonych w swoich zespołach zasobów ludzkich.
Przywództwo biznesowe może odbywać się w oparciu o różne modele. Jednak zawsze powinno mieć na uwadze dwa aspekty: po pierwsze działanie na rzecz organizacji, po drugie dobro pracowników i efektywne, ale równocześnie zrównoważone wykorzystanie zasobów ludzkich.
Modnym trendem ostatnio stało się przyjmowanie modelu przywództwa transakcyjnego. Wszystko przez liczne zalety przywództwa transakcyjnego. Jest to model zarządzania zespołem czy też organizacja w oparciu o transakcje.
Lider zespołu stara się wzmacniając motywację pracowników poprzez proces transakcji. W praktyce oznacza to, ze pracownikom oferuje się nagrody za wykonanie zadania czy tez realizacje postawionych przed nimi celów. Nagrodą może być podwyżka, premia czy też awans. Ten rodzaj zarządzani opiera się na relacjach międzypersonalnych między liderem i pracownikami. Ze względu na to, ze kluczowa jest tu znajomość pracowników i wyczucie ze strony kierownika. Tylko w takiej sytuacji będzie on potrafił odpowiednio dobrać proponowane nagrody, tak aby były one atrakcyjne i satysfakcjonujące dla pracowników.
Dlatego jako uzupełnienie szkoleń dla kadry zarządzającej, warto zadbać o szkolenie z zakresu budowania zespołu. Zgrany zespół to nie tylko zasługa wzajemnych sympatii jego członków, ale także efekt umiejętnego działania, delegowania zadań i zarządzania grupą ludzi przez kierownika. Team building to obecnie modny trend. I nic dziwnego biorąc pod uwagę jakie korzyści dla organizacji potrafi przynieść. Członkowie zespołu też zapewne docenią starania włożone przez pracodawcę w celu zbudowania dobrych relacji i pozytywnej atmosfery pracy.
Ciekawostką i nową modą staje się powoli zatrudnianie, szczególnie w dużych organizacjach tribera. Triber to nowy zawód, cieszący się w ostatnich latach rosnącą popularnością, szczególnie w organizacjach o korporacyjnym charakterze. Sprawdza się w sytuacji rozproszonego charakteru organizacji i konieczności współpracy poszczególnych zespołów, często przebywających w innych lokalizacjach lub też licznych na tyle, że nie sposób aby ich członkowie znali się personalnie i mogli samodzielnie zorganizować swoją współpracę. Triber to pośrednik tych kontaktach czyli osoba oddelegowana do koordynacji i organizacji wykonanie konkretnego zadania czy też projektu, w którym udział biorą przedstawiciele różnych działów, zespołów czy też nawet oddziałów funkcjonujących w danej organizacji, Takie międzyzepsołowe grupy powoływane są dla realizacji danego projektu, a następnie rozwiązywane i przy kolejnych zadaniach powołuje się kolejny zespół zadaniowy. Wszystko w oparciu o predyspozycje i wiedzę poszczególnych osób.