Kim jest HR Business Partner?
Często wśród ogłoszeń na stronach internetowych pojawia się hasło: praca na stanowisku HR Business Partner. Zapewne nie do końca wszyscy zdajemy sobie sprawę, na czym praca ta polega. Dokładne przetłumaczenie stanowiska na język polski często przysparza sporo problemów a wśród pracowników działów personalnych pojawia się wiele sugestii w kwestii tej profesji.
Kim jest zatem HR Business Partner? W zasadzie ani Partner Biznesowy ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi ani też ekspert ds. ZZL oraz doradca ds. HR nie odzwierciedlają roli jaką odgrywa osoba zatrudniona na tym stanowisku. HR Business Partner co to jest? Otóż jest to osoba, która dysponuje znakomitą wiedzą teoretyczną i co najmniej kilkuletnim doświadczeniem praktycznym w zakresie „miękkiego HR”. Praca osoby zatrudnionej na takim stanowisku wymaga przede wszystkim umiejętności łączenia interesów firmy, menedżerów i pracowników. Podstawową kompetencją takiego pracownika jest zatem umiejętność budowania i utrzymywania pozytywnych relacji wśród pracowników i liderów. Ma ona za zadanie skuteczne rozwiązywanie problemów w obszarze personalnym a także wsparcie działań biznesowych, zarządczych i organizacyjnych. HR biznes partner pomaga przy zatrudnianiu pracowników, prowadzeniu procesu rekrutacji, ale także przy wszelkich zwolnieniach zarówno indywidualnych jak i grupowych.
W sytuacji gdy zostaje nawiązany nowy stosunek pracy HR Business Partner przeprowadza tak zwany „onboarding”, czyli przygotowuje pracownika do objęcia stanowiska. Obejmuje to podpisanie stosownych dokumentów oraz zapoznanie z przełożonym i zespołem. Z kolei zaś kiedy pracownik rozwiązuje umowę jest on odpowiedzialny za exit interview. Rozmowa ta ma na celu poznanie powodów decyzji pracownika a ponadto zebranie informacji czy jest on zainteresowany ewentualnym powrotem do tej pracy w przyszłości oraz sprawdzenie, jak wygląda obecne nastawienie tej osoby do firmy.
HR Business Partner jak zostać pracownikiem działu HR? Mając na uwadze prawne kruczki przepisów oraz trudne rozmowy bardzo ważna jest znajomość prawa pracy. Osoba taka powinien doskonale orientować się w zmianach ustaw i obowiązujących przepisach. Jest to zapewne niezbędne przy doradzaniu menadżerom w zagadnieniach związanych z nawiązywaniem, rozwiązywaniem umów o pracę.
Zwalnianie to zazwyczaj stresująca sytuacja, nie tylko dla zwalnianego, ale także dla osoby zwalniającej, dlatego wsparcie kompetentnej osoby jest tutaj nieocenione. Powinien on potrafić wyjaśnić wszelkie zawiłości prawne, ale też psychologiczne. Od osoby na tym stanowisku pracodawca oczekuje się nie tylko biegłości w zagadnieniach związanych z obszarem personalnym, ale również wykształcenia i wiedzy o branży, w której właśnie pracuje. Jak łatwo zauważyć to praca dla ludzi, którzy posiadają znaczną wiedzę a również chcą się ciągle dokształcać. Na rynku oferowane jest wiele różnego rodzaju możliwości poszerzania wiedzy w tym zakresie. Między innymi można uczestniczyć w szkoleniach. HR Business Partner szkolenie skierowane właśnie jest do osób, które mają podjąć pracę na tym stanowisku lub są już HR Business Partnerami, ale chcą usystematyzować posiadaną wiedzę i zdobyć nowe umiejętności w tym obszarze. Po odbyciu takiego szkolenia uczestnicy będą zapewne znać:
- rolę HR BP partnera we współpracy z biznesem,
- procesy HR oraz użyteczne narzędzia w pracy HR BP,
- zasady rekrutacji i selekcji pracowników,
- programy talentowe oraz Learning & Development w perspektywie nowoczesnej organizacji oraz roli HR BP.
Na zakończenie warto wspomnieć, że zazwyczaj stanowisko HR Business Partnera pojawia się w firmach, które poza tym, że przekształcają skostniałe funkcje kadrowo-płacowe, oczekują czegoś więcej od pracowników działu Human Resources. Ponadto na podstawie powyższych informacji można powiedzieć, że zatrudnienie jednego partnera biznesowego może w kryzysowych czasach zastąpić dział HR. Dlatego też bardzo istotne jest ciągłe zdobywanie nowej wiedzy i dokształcanie się na szkoleniach w tym zakresie.