Metoda design thinking w pracy
W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów oraz firm produkcyjnych czy oferujących różne produkty i usługi powstała wyjątkowa metoda design thinking. Jej głównym założeniem jest kreatywne, innowacyjne podejście do problemów, które ma pomóc w tworzeniu doskonałych produktów i usług spełniających oczekiwania konsumentów. Zgodnie z tą metodą, najpierw należy dobrze zrozumieć problem i potrzeby użytkowników, a dopiero później zacząć tworzyć.
Wiele osób zastanawia się co to jest design thinking i czy w ich przedsiębiorstwie znalazło by ono zastosowanie. Odpowiedź jest prosta. Jak najbardziej tak. Bez względu bowiem na to, jakie usługi czy produkty oferujemy, możemy robić to znacznie lepiej i efektywniej, jeśli będziemy znali faktyczne potrzeby klientów. Warto dowiedzieć się, czego potrzebuje klient, jakie są jego największe potrzeby i jaki problem chciałby rozwiązać. Kiedy już się tego dowiemy, będziemy mogli w pełni wyjść naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom, a co za tym idzie, tworzyć to, co dla klientów jest niezbędne. Metody design thinking pozwalają na odkrywanie potrzeb klientów, jasne określanie ich i dostosowywanie swoich działań tak, by w pełni zaspokoić potrzeby konsumenta.
Myślenie projektowe musi być oparte przede wszystkim na świadomości. Jeśli osoba projektująca usługę czy produkt nie zna potrzeb użytkowników, nie będzie w stanie zaoferować im tego, czego naprawdę potrzebują. Dlatego też w design thinking najistotniejsza wydaje się być koncentracja na użytkowników. W pierwszej kolejności należy poznać wszelkie potrzeby konsumentów, zarówno te uświadomione jak i te, których użytkownik jeszcze sam nie jest świadomy. Kiedy już poznamy dany problem, warto spojrzeć na niego z różnych perspektyw. Takie wielotorowe myślenie projektowe może okazać się niezbędne, bowiem pozwoli zaangażować wiele osób z przedsiębiorstwa, z których każdy posiada inne doświadczenia, umiejętności, cele, potrzeby i inną świadomość, dzięki czemu pomoże to w trafnym wskazaniu na wszystkie aspekty danego problemu. Dzięki temu można będzie stworzyć produkt czy usługę najlepiej dopasowaną do potrzeb różnych osób, zaspokajający różne potrzeby.
Zgodnie z metodą design thinking, ważne jest również eksperymentowanie i sprawdzanie wszystkich pomysłów. Im więcej będziemy testować, sprawdzać i tworzyć, tym więcej błędów uda się uniknąć, a zaspokoić więcej rzeczywistych potrzeb klientów. Warto tworzyć różne prototypy, testować je, dawać użytkownikom do przetestowania i zbierać informacje zwrotne, które pozwolą na udoskonalanie produktu, zmianę na lepsze, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i w efekcie wypuszczenie na rynek czegoś doskonałego, spełniającego oczekiwania i potrzeby wielu osób. Tak przeprowadzone myślenie projektowe i przetestowanie wybranych propozycji pozwoli na efektywne wybranie najlepszego produktu czy usługi, dobór odpowiednich parametrów czy opcji, a także stworzenie czegoś, co trafi do wybranego grona użytkowników.
W efekcie metody design thinking powstają świetne rozwiązania, które są pożądane przez wielu użytkowników. Pozwalają zaspokoić ich potrzeby, spełnić oczekiwania i dają to, czego użytkownik najbardziej potrzebuje. Jednocześnie, są to produkty czy usługi, które są technologicznie wykonalne. Po wielu próbach i ulepszeniach, produkcja takich elementów nie sprawia już problemów, a tworzenie jest wystarczająco łatwe i realne. Poprzez proces tworzenia, udoskonalania i eksperymentowania udaje się zwykle stworzyć rzeczy, które są w pełni ekonomicznie uzasadnione. Udaje się ciąć niepotrzebne koszty, a wytwarzać w sposób ekonomiczny, ekologiczny i efektywny. Do tego wszystkiego przyczynił się zaś sam proces twórczego myślenia, do którego zaangażowany został taki zespół pracowników, jaki był niezbędny, by udało się stworzyć coś wyjątkowego i w pełni odpowiadającego potrzebom konsumentów. Dzięki design thinking często udaje się uniknąć wielu podstawowych błędów, można tworzyć coś, co jest niezbędne klientom i przyniesie firmie zysk, a przy okazji, będzie innowacyjne, ciekawe i twórcze.