Na czym polega przywództwo sytuacyjne?
Każda osoba zajmująca wysokie, kierownicze stanowisko w firmie powinna umiejętnie wykorzystywać swoje umiejętności przywódcze. Zatem jak rozwijać kompetencje przywódcze? W tym celu należy zawsze walczyć z własnymi barierami oraz ciągle podnosić swoje umiejętności i kwalifikacje. W tym celu korzystne są szkolenia dla team leaderów.
Jak rozwijać kompetencje przywódcze?
Kierownicze stanowisko wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Przywództwo - to nie tylko talent, ale również ciężka praca, odpowiednie narzędzia oraz samoświadomość. Co prawda są tacy, którzy sądzą, że przywódcą wystarczy się urodzić, niemniej wrodzone umiejętności to zbyt mało. Zatem jak rozwijać kompetencje przywódcze?
Kierownicze stanowisko powinien cechować:
- optymizm - odpowiednie nastawienie to połowa sukcesu. Umiejętność przewidywania trudności oraz problemów zawsze daje szansę na odpowiednio szybkie rozwiązanie zaistniałych trudności.
- motywacja – skuteczny przywódca powinien inspirować siebie oraz innych do działania.
- inicjatywa – dobry przywódca powinien być nie tylko biernym drogowskazem, lecz pociągać za sobą innych, słowem oraz działaniem. Każdy skuteczny przywódca potrafi działać i zarażać swym optymizmem pozostałych pracowników
- słuchanie - aby dobrze zarządzać należy znać opinie ludzi, którzy nas otaczają. Lider powinien wiedzieć, co jest ważne dla ludzi którzy go otaczają. Bardzo ważne jest, aby słuchać więcej, niż tylko wypowiedzi współpracowników.
- dyscyplina – doświadczony manager umie ufać, kontrolować i skutecznie egzekwować wyznaczone cele, które to mają zostać osiągnięte poprzez wspólną pracę. Dyscyplina jest umiejętnością trzymania się ustalonego planu, który powinien być optymalny.
- rozwiązywanie konfliktów – problemy i konflikty nie powinny nigdy rosnąc w siłę. Osoby zamieszane w niejasne i konfliktowe sytuacje nie powinny być zamiatane pod dywan lecz zawsze wysłuchane, gdyż stwarza to możliwość wypracowania ugody.
- wyciąganie wniosków – każda osoba sprawująca kierownicze stanowisko powinna zawsze wyciągać sprawiedliwe i słuszne wnioski.
Na czym polega przywództwo sytuacyjne
Istnieją różne rodzaje zarządzania ludźmi. Jednym ze znanych sposobów jest przywództwo sytuacyjne, które to znacznie różni się od ogólnie przyjętego podejścia do zarządzania. W trendzie sytuacyjnym każda decyzja uznawana jest za właściwą, niemniej musi ona spełnić jeden warunek, którym to jest zastosowanie decyzji do odpowiedniej sytuacji.
Przywództwo sytuacyjne analizuje zawsze poszczególne decyzje w aspekcie sytuacji, w których to zostały podjęte. Zgodnie z tym trendem nie ma złych decyzji, niemniej są decyzje niedostosowane do zaistniałego przypadku.
Przywództwo sytuacyjne bardzo często prowadzi do kreatywnych rozwiązań, a co więcej ma duży wpływ na efektywność osiąganych rezultatów. Dzięki niemu unika się rozwiązywania problemów za pomocą wyuczonych zachowań czy też zgodnie z wytyczonymi procedurami, które to nie zawsze są najlepsze dla zaistniałej sytuacji. Kreatywność oraz swoboda, pozwala w tym przypadku na skuteczniejsze znajdowanie rozwiązań dla zaistniałych problemów.
Przywództwo sytuacyjne pozwala wyjść poza ustalone schematy oraz obowiązujące normy. Dzięki temu wzrasta wydajność przedsiębiorstwa oraz często dochodzi do zmniejszenia zbędnych wydatków.
Jak rozwijać kompetencje przywódcze - szkolenie dla młodych managerów
Istnieje pewien zestaw kompetencji menedżerskich, który niezależnie od poziomu zarządzania pomaga skutecznie kierować pracownikami. W celu nabycia takich kompetencji prowadzone są szkolenia dla team leaderów.
Szkolenia dla team leaderów są prowadzone przez większość prestiżowych firm, które to dbają o rozwój swoich pracowników. Jednym z kluczowych celów w szkoleniach dla menedżerów jest rozwój tych kompetencji, które pozwalają skutecznie zarządzać zespołem.
Szkolenie dla młodych managerów dotyczy szefów, na każdym poziomie zarządzania, również tych, którzy zarządzają niedużą grupą pracowników.
Szkolenia dla team leaderów uczą:
- skutecznej komunikacji w zespole i udzielania odpowiedniej informacji zwrotnej
- prowadzenia trudnych rozmów z podwładnymi
- budowania autorytetu szefa
- współpracy i zarządzania zespołem
- Zarządzania czasem pracy
- pracy z jednostką, delegowania i egzekwowania poszczególnych zadań
Szkolenia dla młodych menedżerów są zazwyczaj prowadzone w oparciu o osobiste doświadczenia trenerów w kwestii zarządzania ludźmi.