Podstawowe umiejętności komunikacyjne
Każda z nas codziennie spotyka się i wchodzi w interakcje z innymi ludźmi. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ogromne ma to znaczenie dla całego naszego życia. To, w jaki sposób traktujemy innych ludzi i jakie nawiązujemy z nimi relacje kształtuje mnóstwo elementów naszej rzeczywistości. Dobre relacje to podstawa dobrego samopoczucia w codzienności. To właśnie inni ludzie, z którymi mamy odpowiedni kontakt, nadają naszemu życiu sens.
Umiejętności komunikacyjne są również niezwykle ważne w życiu zawodowym. Jeśli ktoś pracuje z klientami lub chce zrobić większą karierę w jakiejkolwiek dziedzinie, to koniecznie musi umieć nawiązywać z innymi kontakty. Istnieje oczywiście wiele umiejętności komunikacyjnych, które trzeba posiąść. Do najważniejszych z nich należy aktywne słuchanie. Jeśli ktoś chce doskonalić się w tej sztuce, to na rynku stale odbywają się szkolenia z tym związane. Mogą one być również świetną inwestycją dla pracodawcy, który chce zwiększyć kompetencje swoich pracowników.
Dlaczego warto słuchać innych?
Techniki aktywnego słuchania bardzo często są kluczem do nawiązania z drugą osobą dobrej relacji. W końcu wszyscy chcemy być wysłuchiwani. Potrzebujemy świadomości, że druga osoba podchodzi do nas z uwagą, a to, co jej przekazujemy jest dla niej ważne. Techniki aktywnego słuchania pozwalają na osiągnięcie w rozmowie takiego efektu. Dzięki umiejętnemu ich zastosowaniu druga strona będzie czuła się w rozmowie z nami o wiele bardziej komfortowo.
Co wpływa na jakość słuchania?
Niezwykle istotne jest słuchanie empatyczne. Empatia jest praktycznie podstawą we wszystkich relacji międzyludzkich. To dzięki niej jesteśmy w stanie wczuć się lepiej w to, co odczuwa nasz rozmówca i jakie informacje chce nam przekazać. Techniki aktywnego słuchania w dużym stopniu opierają się właśnie na empatii. W czasie słuchania powinniśmy jak najczęściej stawiać się na miejscu naszego rozmówcy i starać się przyjmować do siebie jego własne emocje. Dzięki temu będziemy w stanie odpowiedzieć mu w znacznie lepszy sposób i przekazać najbardziej odpowiedni dla niego komunikat.
Informacje zwrotne w rozmowie
Aktywne słuchanie oznacza również, że jesteśmy w stanie przekazać nadawcy danego komunikatu informacje zwrotne. Istnieje kilka rodzajów takich informacji, które możemy stosować w zależności od sytuacji.
Jedną z najważniejszych informacji tego typu jest zadanie pytań. Służy ono w słuchaniu i rozmowie kilku celom. Przede wszystkim pokazuje drugiej stronie, że faktycznie aktywnie słuchamy tego, co ma ona do powiedzenia. Aby móc zadawać konkretne pytania, trzeba najpierw dokładnie kogoś wysłuchać. Często im bardziej szczegółowe są nasze pytania, tym lepsze wrażenie robią one na rozmówcy. Oprócz tego zadanie pytań napędza dalszą rozmowę i pozwala na uzyskanie dodatkowych informacji. Pytania mogą być zarówno otwarte jak i zamknięte. Dopasowanie ich do konkretnej sytuacji to jedna z głównych umiejętności.
Aktywne słuchanie oznacza, że w pewien sposób włączamy się do tego, co mówi do nas druga osoba. Nie chodzi rzecz jasna o przerywanie i wchodzenie w słowo. Równocześnie rzeczy takie jak zwykłe potakiwanie rozmówcy także napędza rozmowę i daje komunikat drugiej stronie, że ciągle słuchamy. Ponadto nawet proste przytaknięcie może znacznie zwiększyć pewność siebie drugiej osoby. Sprawia to, że w rozmowie z nami człowiek ten czuje się dobrze, przez co jeszcze chętniej będzie z nami rozmawiał.
Naucz się słuchać!
Umiejętność słuchania to jedna z głównych cech każdego, kto odnosi sukces. Nie da się prowadzić skutecznego biznesu czy dbać o wysokie wyniki sprzedażowe bez słuchania i nawiązywania w ten sposób odpowiednich kontaktów ze swoimi klientami. Z tego powodu wszelkie szkolenia dla firm na których przekazywane są techniki aktywnego słuchania to doskonała inwestycja. Pracownik, który potrafi sobie zaskarbić szacunek i sympatię jest dla firmy prawdziwym skarbem. W czasach, w których klienci chcą być wysłuchiwani i chcą czuć, że są traktowani na poważnie, umiejętność słuchania jest bezcenna.