Pokolenia na rynku pracy
Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie to zagadnienie kluczowe dla każdego kto ma zaszczyt piastować kierownicze stanowisko i kierować zespołem. To także niezwykle ważny element dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania całej firmy. Dzięki racjonalnemu i efektywnemu wykorzystaniu potencjału i kompetencji drzemiących w naszych pracowniach możemy jako organizacja czy też przedsiębiorstwo odnieść sukces wizerunkowy, komercyjny i ekonomiczny.
Hasło „budowanie zespołu szkolenie” także nie powinno być obce dla nikogo kto zajmuje stanowisko menadżerskie. W każdej firmie powinny być przeprowadzane cyklicznie szkolenia dla kadry zarządzającej z zakresu kierowania zespołem, budowania go, zarządzania czasem pracy i dostępnymi zasobami ludzkimi. Odświeżanie tej wiedzy zapoznawanie się z nowymi panującymi trendami jest niezwykle istotne jeśli chcemy podnosić swoje kompetencje i móc być dobrym szefem. Dobrym zarówno z perspektywy własnej satysfakcji z wykonywanej pracy, jak i z perspektywy oceny przez pracowników oraz przez pryzmat osiąganych efektów.
Obecnie niezwykle ważnym zagadnienie jest różnorodność pokoleniowa pracowników pozostających na rynku pracy jako aktywni zawodowo.
Obecnie możemy spotkać różne pokolenia na rynku pracy. Obecnie na rynku spotykają się i muszą ze sobą współpracować przedstawiciele pokolenia baby boomers, pokolenie Z i X i
Millenialsi. Ich proporcje w naturalny sposób zmieniają się i z każdym rokiem przybywa na nim millenialsów. Różnice między poszczególnymi pokoleniami objawiające się różnicami wyznawanych wartości i podejściem do pracy wymagają odpowiedzialnego podejścia i wiedzy, aby móc efektywnie zarządzać osobami, z różnych pokoleń i sprawić, aby pracownicy dogadywali się między sobą i potrafili sprawnie współpracować. Jeśli więc w naszej firmie mamy z taką sytuacją do czynienia, a w większości firm pracują osoby z różnych pokoleń, to „zarządzanie pokoleniami szkolenia” to coś co powinniśmy wdrożyć w naszej organizacji.
Zanim jednak weźmiemy udział w profesjonalnym szkoleniu z zakresu zrządzania pokoleniami, warto choćby ogólnie orientować się kto jest kim na rynku pracy. Dlatego podpowiadamy i omawiamy poszczególne pokolenia.
Baby bomers to pokolenie osób urodzonych w okresie wyżu demograficznego lat powojennych 1946 -1964. To pokolenie wciąż obecne na rynku pracy, chociaż z roku na rok w coraz mniejszej ilości. Wśród nich tylko 13 % posiada wyższe wykształcenie. Osoby z tego pokolenia cenią sobie niezależność, ale są bardzo zaangażowane w pracę i traktują ją jako wartość. Żle czują się w sytuacji konfliktów i rywalizacji, nie są przyzwyczajeni do otrzymywania informacji zwrotnej. Kolejne generacje to pokolenie X, Y i Z. Pokolenie X to dzieci baby boomersów. Blisko 30% z nich może pochwalić się dyplomem uczelni. To pracownicy godni zaufania, charakteryzujący się dużą lojalnością. W przeciwieństwie do swoich rodziców są nastawieni na osiągane rezultaty, na nie sam proces wykonywania pracy. Często są sceptyczni wobec zmian, zazwyczaj nie są to osoby wielozadaniowe.
Pokolenie Y natomiast to osób urodzone w latach 1980 - 1989. To pierwsza z generacji nazywana mianem millenialsów. Wśród nich ponad połowa to osoby z wyższym wykształcenie. Lepiej niż starsze pokolenia znają języki obce, bez problemu korzystają z dostępnych technologii. To osoby otwarte na nowe możliwości, wielozadaniowe, które oczekują satysfakcji z pracy i inwestowania w ich rozwój. Są to osoby, które nie traktują hierarchii w firmie jako czegoś kluczowego, oczekują bliskich kontaktów z przełożonym, otwartości i równości w kontaktach. To właśnie przez wzgląd na te znaczące różnie względem poprzednich pokoleń często mają problemy z komunikacją międzypokoleniową z przedstawicielami starszych generacji.
Najmłodsze pokolenie na rynku pracy to osoby urodzone od 1990 roku. Określane mianem generacji Z lub pokolenia C (od angielskich określeń connect, communicate, change). Są to osoby, które nie pamiętają czasów PRL w Polsce, a era sprzed internatu jawi im się jako historia zamierzchłego dzieciństwa lub czasy przed ich narodzinami. Są to osoby otwarte i twórcze, funkcjonujące w świecie mediów społecznościowych. Są bardzo aktywni i sprawni w działaniu, jednak trudno utrzymać ich w jednym miejscu na dłużej.