Powiedz to bez słów czyli o mowie niewerbalnej w biznesie

Człowiek jest istotą społeczną, a jedną z podstawowych umiejętności, niezbędnych do życia w grupie, stanowi porozumiewanie się. Oprócz używanych świadomie słów w skład komunikacji, wchodzą też elementy niewerbalne. Czym są i jak przydatna może być mowa niewerbalna w rozmowach z klientami? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

25 marca 2019
zdjęcie - Powiedz to bez słów czyli o mowie niewerbalnej w biznesie

 Powiedz to bez słów czyli o mowie niewerbalnej w biznesie

Człowiek jest istotą społeczną, a jedną z podstawowych umiejętności, niezbędnych do życia w grupie, stanowi porozumiewanie się. Oprócz używanych świadomie słów w skład komunikacji, wchodzą też elementy niewerbalne. Czym są i jak przydatna może być mowa niewerbalna w rozmowach z klientami? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

Kontakt interpersonalny, czyli w jaki sposób się komunikujemy?

Komunikacja w swym założeniu ma służyć przekazywaniu naszych emocji, opinii i osądów, a także informacji na temat osób trzecich. W jej skład wchodzą przekazy słowne i sygnały niewerbalne. Co ciekawe, psychologowie uważają, że to, jak zostaniemy odebrani, tak naprawdę tylko w około 7% zależy od tego, co mówimy (świadomy element komunikacji), w 38% od tego, w jaki sposób mówimy (paralingwistyka), a aż w 55% od mowy naszego ciała (mimika, gestykulacja).

Dlatego też w codziennych relacjach z bliskimi oraz kontaktach biznesowych, zwłaszcza z klientami, mowa niewerbalna ma tak kluczowe znaczenie. Zazwyczaj zalicza się ją do środków komunikacji podświadomej, istnieje jednak sporo technik pozwalających na poznanie własnych zachowań i wypracowanie właściwych wzorców komunikacyjnych. Można to uzyskać choćby na szkoleniach biznesowych, poruszających tematy takie, jak kontakt interpersonalny.

Wzniesienie rozmowy na nowy poziom – przykłady komunikacji niewerbalnej

Sygnały pozasłowne, stosowane podczas każdej rozmowy, to bardzo szeroka grupa zachowań, które w znaczący sposób determinują to, jak odbiera nas rozmówca. Do podstawowych i najważniejszych elementów należą: gesty, mimika, kontakt wzrokowy oraz paralingwistyka.

Gestykulacja, czyli pokaż, o czym mówisz

Trudno wyobrazić sobie prowadzenie konwersacji bez używania jakichkolwiek gestów. Warto jednak stosować je umiejętnie, żeby działały na naszą korzyść, a nie rozpraszały lub, co jeszcze gorsze, drażniły rozmówcę. Pozytywne wrażenie mogą wywierać: pewny uścisk dłoni, wyprostowana, otwarta postawa i podniesiona głowa. W kwestii ruchów dłoni podczas rozmowy, uważa się, że powinny być oszczędne i bardzo subtelne. Sprawia to, że wyglądamy na osobę opanowaną, pewną siebie i kompetentną.

Mimika – 50 twarzy rozmawiającego

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele mówi za nas nasza twarz. Drobne skrzywienie, ściągnięcie brwi lub inny grymas – mogą zdradzić zdecydowanie więcej niż byśmy chcieli. Z drugiej strony również nie powinniśmy przybierać nieruchomego i zupełnie nic niewyrażającego oblicza pokerzysty. Grunt to naturalność. Pokażmy, że jesteśmy zainteresowani rozmówcą, możemy nawet lekko się do niego uśmiechać. Zostaniemy wówczas odebrani jako osoba opanowana i profesjonalna, a przy tym otwarta na komunikację. Starajmy się jednak nie pokazywać na twarzy wszystkich emocji, które grają nam w duszy.

Patrz na mnie, kiedy do mnie mówisz – rola kontaktu wzrokowego

Kontakt wzrokowy to kolejny przykład środków komunikacji niewerbalnej. Pozwala nam na zbudowanie nici porozumienia i więzi z rozmówcą. Patrzenie w oczy osoby, z którą się komunikujemy jest zazwyczaj odczytywane jako oznaka szczerości i otwartości. Pamiętajmy też o stosowaniu zasady 3:1, czyli patrzmy na rozmówcę 3 razy częściej, gdy go słuchamy, niż kiedy do niego mówimy.

Paralingwistyka – czysta mowa niewerbalna

Paralingwistyka to jedna z najszerszych dziedzin komunikacji niewerbalnej. Zajmuje się się tonem, natężeniem i wysokością głosu, tempem mówienia oraz sposobem akcentowania słów. Forma mówienia w dużej mierze wpływa na to, jak zostaniemy odebrani i zrozumieni przez słuchacza. Warto zatem przyjrzeć się temu, jak się wypowiadamy i popracować nad jakością oraz estetyką przekazu.

Naucz się komunikować skutecznie i efektownie

Jak wspomniano już wcześniej, choć w znacznej mierze komunikaty niewerbalne stosuje się w sposób nieświadomy, można jednak nauczyć się nad nimi panować. Ma to olbrzymie znaczenie zwłaszcza dla osób, których praca polega na regularnych kontaktach z klientami. Najlepiej zdobywać wiedzę i praktykę pod okiem doświadczomych profesjonalistów podczas szkoleń z mowy niewerbalnej.

Jakie są cele takich zajęć? Przede wszystkim wpływają one znacząco na poprawę jakości rozmowy i obsługi klienta. Kursanci mają szansę poznać mechanizmy własnych zachowań, wyłapać te, które stawiają ich w niekorzystnym świetle lub drażnią i na ich miejsce wprowadzić pozytywne elementy. Dzięki temu budują spójny przekaz słowa i zachowania oraz uczą się kontrolować sposób mówienia, nawet w stresowych sytuacjach. W ten sposób mają szansę stać się wiarygodnym i przekonywującym rozmówcą. A to już połowa sukcesu podczas każdej konwersacji biznesowej.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.