Pytania drogą do sukcesu sprzedażowego. Rola pytań otwartych i zamkniętych

Skuteczna sprzedaż to mieszanka wielu różnych elementów, których proporcje w zależności od konkretnej sytuacji ulegają zmianie. Profesjonalny i dobry handlowiec powinien wiedzieć, jak reagować i w jaki sposób przeprowadzić cały proces, żeby uzyskać wymarzony efekt – sprzedaż produktu lub usługi.

zdjęcie - (the_title())

 
Pytania drogą do sukcesu sprzedażowego. Rola pytań otwartych i zamkniętych

Skuteczna sprzedaż to mieszanka wielu różnych elementów, których proporcje w zależności od konkretnej sytuacji ulegają zmianie. Profesjonalny i dobry handlowiec powinien wiedzieć, jak reagować i w jaki sposób przeprowadzić cały proces, żeby uzyskać wymarzony efekt – sprzedaż produktu lub usługi.

Techniki sprzedaży – jak prowadzić rozmowy z klientem?

Podstawą działania każdego sprzedawcy są różnorakie techniki sprzedażowe, które można poznać, uczęszczając na specjalistyczne szkolenia handlowe. Mianem technik sprzedażowych określa się metody negocjacyjne, które pozwalają kupującemu i sprzedawcy znaleźć satysfakcjonujący obie strony kompromis. Do najbardziej podstawowych należą między innymi: perswazja, licytacja, argumentacja i manipulacja, która nie zawsze musi mieć tylko negatywny wydźwięk.

Wspólnym elementem łączącym wszystkie techniki – zarówno te bazowe, jak i bardziej skomplikowane, jest umiejętność prowadzenia rozmowy. Bez tej niej trudno osiągnąć współcześnie sukces jako handlowiec. Prowadzenie konwersacji sprzedażowej nie należy do prostych, często wydaje się wręcz nienaturalne i potrzeba sporo czasu i doświadczenia, żeby robić to skutecznie i bez poczucia sztuczności.

Jeśli zależy nam na poprawieniu swoich umiejętności, warto wziąć udział w szkoleniach handlowych, na których porusza się zagadnienia związane z budowaniem relacji z klientem. Czego można się na nich dowiedzieć? Jedną z podstawowych umiejętności, którą można zdobyć podczas warsztatów, jest zadawanie właściwych pytań.

Jakie pytania zadawać podczas rozmowy z klientem?

Wydawać by się mogło, że w zadawaniu pytań nie ma większej filozofii. A jednak właściwie zadane, mogą doprowadzić do zwiększenia liczby zamykanych sukcesem rozmów z klientem. Jakie pytania mogą i powinny się zatem pojawiać? Najprostszy podział wyróżnia pytania zamknięte i otwarte. Te pierwsze pozwalają uzyskać konkretną i krótką odpowiedź. Pytania otwarte z kolei dają szansę na zdobycie większej ilości informacji i to na nie powinien być położony główny akcent w trakcie rozmowy. Jak je stosować, żeby pracowały na korzyść naszego biznesu?

Naucz się słuchać – skuteczne pytania otwarte w sprzedaży

Udział w odpowiednich szkoleniach pozwala wyrobić w sobie umiejętność właściwego używania pytań otwartych. Dlaczego to ważne i czemu powinniśmy zapisać się na takie warsztaty? Podstawą współczesnego modelu sprzedaży nie jest prezentacja produktu, a wzbudzenie zaufania u odbiorcy, poznanie kierujących nim potrzeb. Dopiero wówczas szuka się właściwego rozwiązania, skrojonego indywidualnie dla klienta, odpowiadającego temu, co jest niezbędne dla niego. W ten sposób, dodatkowo używając języka korzyści znacząco zwiększymy skuteczność sprzedażową.

Pytania otwarte przykłady

Pytania otwarte powinno się stosować na początku rozmowy. Sprawiają, że dowiadujemy się sporo o motywacji klienta, jego potrzebach i problemach. Zazwyczaj zaczynają się one od słów: gdzie, jak, po co, dlaczego, kiedy itd. Otwierają dyskusję, rozwijają ją i sprawiają, że obie strony są znacznie bardziej zaangażowane. Trzeba jednak pamiętać, że handlowiec powinien być głównie nastawiony na słuchanie – tylko w ten sposób zdobędzie wiedzę potrzebną do przygotowania oferty odpowiadającej potrzebom klienta.

Do często zadawanych pytań otwartych należą:

  • Co jest dla Pana/Pani szczególnie ważne przy zakupie usługi tego typu?
  • Co sprawiało, że korzystał Pan z usług konkurencji?
  • Jakie będą konsekwencje, jeśli nie kupi Pan mojego produktu?

Precyzowanie faktów – rola pytań zamkniętych

Chyba niemal każdy usłyszał choć raz w sklepie: Czy mogę jakoś pomóc? To przykład źle zastosowanego pytania zamkniętego, które zazwyczaj już na starcie ucina dalszą rozmowę, a co za tym idzie też możliwość sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że skuteczny sprzedawca powinien z nich całkowicie zrezygnować. Trzeba to jednak robić zgodnie z ich funkcją, którą jest precyzowanie już uzyskanych wcześniej (dzięki pytaniom otwartym) wiadomości oraz określenie szczegółów finalnych warunków sprzedaży.

Otwarcie na klienta i badanie jego potrzeb drogą do sukcesu

Rozmowa i umiejętność słuchania klienta to klucz do skutecznej sprzedaży. W zdobyciu ich pomogą odpowiednie szkolenia sprzedażowe, na których uczestnicy mogą dowiedzieć się i nauczyć podczas praktycznych ćwiczeń, jak właściwie wykorzystać siłę pytań w budowaniu długofalowych relacji z klientem. Jeśli nasz rozmówca poczuje, że szczerze interesuje nas, co ma do powiedzenia i rzeczywiście chcemy znaleźć odpowiednie dla niego rozwiązanie, wówczas przestanie traktować nas jak wroga lub natręta i zdecydowanie chętniej wysłucha naszej oferty.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.