Sekret udanych działań biznesowych

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu, czy to w kontekście zawodowym czy też prywatnie, znalazł się w sytuacji, w której bez szybko podjął decyzję podczas krótkiej rozmowy lub też przystał na zaproponowane mu warunki. Po chwili zastanowienia, już po fakcie i na chłodno dotarło do nas, że stało się to jakby poza nami i bezwiednie, bez głębszej analizy i zastanowienia.

19 marca 2019
zdjęcie - Sekret udanych działań biznesowych

 Sekret udanych działań biznesowych

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu, czy to w kontekście zawodowym czy też prywatnie, znalazł się w sytuacji, w której bez szybko podjął decyzję podczas krótkiej rozmowy lub też przystał na zaproponowane mu warunki. Po chwili zastanowienia, już po fakcie i na chłodno dotarło do nas, że stało się to jakby poza nami i bezwiednie, bez głębszej analizy i zastanowienia.

Niezależnie od tego czy podjęta decyzja była słuszna czy też przyszło nam jej później żałować z tego typu doświadczenia powinniśmy wyciągnąć jeden wniosek, że mieliśmy do czynienia ze sprawnym negocjatorem, który przedstawił nam swoje argumenty, punkt widzenia oraz zalety oferty w taki sposób, aby wpłynąć na naszą decyzje i maksymalnie zwiększyć szanse na uzyskanie od nas zgody na zaproponowane warunki. Wniosek ten, szczególnie na gruncie biznesowym i rozwoju naszych kompetencji zawodowych nie powinien prowadzić do uczucia frustracji lecz powinien nas zmotywować do doskonalenia swoich umiejętności w tym zakresie i poznania skutecznych technik negocjacji. Tak, abyśmy to my w przyszłości mogli wykorzystać je dla własnego interesu i okazać się lepszym negocjatorem niż nasz rozmówca.

Tak jak w przypadku każdej kompetencja, tak i w zakresie umiejętności negocjacyjnych nasze pozycje startowe są różne. Niektórzy z nas są po prostu urodzonymi mówcami i mają naturalne predyspozycje, aby stać się sprawnymi negocjatorami. Inni mieli okazję obserwować prowadzenie tego typu rozmów o charakterze biznesowym od dziecko i po prostu „wynieśli to z domu”. Jednak nawet jeśli nie mamy wrodzonego talentu ani nie wychowywaliśmy się w domu przedsiębiorców – nic straconego. Techniki negocjacji to coś czego można się nauczyć. I wiedzę tę, przy mniejszym lub większym nakładzie pracy jest w stanie przyswoić niemal każdy!

Techniki negocjacji przykłady

Specyfikę technik negocjacyjnych najłatwiej wytłumaczyć na przykładkach. Są one niczym innym jak metodami prowadzenia rozmowy czy wręcz prowadzenia rozmówcy, ta aby osiągnąć zamierzony skutek. Chodzi więc o to, aby zyskać wpływ nad tokiem myślenia naszego rozmówcy. I choć dosłownie nie jest to możliwe, to jednak dobierając odpowiedni sposób rozmowy i prezentacji argumentów zyskujemy większą pewność, że osoba po drugiej stronie negocjacyjnego stołu zacznie myśleć tak jak my. Konkrety? Bardzo proszę! Oto kilka przykładów technik negocjacyjnych.
Pierwszą z wymienionych technik zna każdy – to tak zwany „dobry i zły policjant”. Sprawdza się w negocjacjach zbiorowych. Jeśli nie przesadzimy i nie przerysujemy ról może okazać się bardzo skuteczna. Chodzi o sprawienie wrażenia, że jeden wśród reprezentantów jednej ze stron istnieje różnica zdań, jeden z nich jest przychylny rozmówcy, podczas gdy drugi ma odmienne zdanie. W naturalny sposób powoduje to odruch sympatii wobec dobrego policjanta i niechęci, ale równocześnie respektu wobec złego.

Technika „Dziegieć i miód”. W pierwszej fazie polega na kategorycznej odmowie i poinformowaniu o małych szansach na przyjęcie i warunków argumentów strony przeciwnej. Podczas drugiego spotkania z radością informujemy, że udało nam się pozostałych decydentów do… no właśnie czegoś mniej niż oczekiwali rozmówcy. Ale dla nich to wciąż więcej niż „nic” , które zapowiadaliśmy. Dlatego to działa!
Kolejna technika to technika mniejszego zła. Polega na przedstawieniu średnio korzystnej dla rozmówcy oferty, na która w normalnych warunkach by nie przystał oraz drugiej znacznie gorszej. W tym zestawieniu oferta średnia wydaje się mniejszym złe, a w porównaniu ze złą nie wypada źle.

Techniki negocjacji w handlu

Z całą pewnością techniki negocjacji przydają się w biznesie, szczególnie w handlu. Miejmy jednak świadomość, że przedstawione techniki to jedynie przykłady, obrazujące mechanizm.. Jeśli negocjacje dotyczą sfery biznesowej po drugiej stronie zazwyczaj mamy rozmówcę świadomego i znającego te metody, a przez co bardziej na nie odpornego. To kolejny argument opowiadający się za tym, że warto zainwestować w szkolenie w tym zakresie i podnieść swoje umiejętności negocjacyjne.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.