Słuchanie empatyczne - co to jest i dlaczego jest takie ważne?
Komunikacja między ludźmi, to zjawisko które obecne jest niemal w każdej sferze życia. Wydaje się wręcz niemożliwe, aby znaleźć osobę, która potrafiłaby poprawnie funkcjonować w społeczeństwie bez komunikacji z innymi. Rozmowa, wzajemne przekazywanie sobie informacji następuje w domu, w sklepie, urzędzie czy też w środowisku pracy. Warto zdać sobie sprawę z tego, że od sprawnej komunikacji bardzo wiele zależy. Jak duże znaczenie w biznesie ma efektywna komunikacja może świadczyć chociażby to, że jeżeli w niewłaściwy sposób zostaną przekazane zespołowi podstawowe informacje o prowadzonym projekcie, to wówczas szanse na jego skuteczną realizację spadają niemal do zera. Komunikacja między ludźmi zakłada istnienie przynajmniej dwóch osób, z których jedna jest nadawcą, a druga odbiorcą komunikatu. Dla poprawności procesu komunikacji niezwykle istotne jest to, aby zarówno w sposób precyzyjny przekazywać komunikat, jak i nastawić się na aktywne słuchanie, po to by go dobrze zrozumieć. Oczywiście, sam komunikat powinien mieć także właściwą formę, odpowiednio dopasowaną do możliwości percepcyjnych odbiorcy. Jeżeli któraś ze wskazanych części składowych procesu komunikacji zawiedzie, wówczas komunikat może zostać odebrany niezgodnie z intencjami nadawcy, a to najkrótsza droga do poważnych konfliktów wewnątrz firmy.
Aktywne słuchanie - czyli jak słuchać by usłyszeć
Większość osób, gdy zastanawia się nad poprawnością procesu komunikacyjnego kładzie nacisk głównie na zachowanie nadawcy jak i kształt samego komunikatu. Koncentrują się na tym, aby stworzyć komunikat prosty w przekazie oraz by zadbać o jego właściwy przekaz, zapominając tym samym jak ważną rolę odgrywa również druga strona, a mianowicie odbiorca komunikatu, czyli słuchacz. Komunikacja interpersonalna w pracy będzie w pełni efektywna tylko wówczas, gdy pracownicy zaczną się wzajemnie słuchać w sposób aktywny. Co to jest aktywne słuchanie? Można określić jako pełne zaangażowanie w rozmowę, nastawienie na pogłębienie problemu i próbę zrozumienia intencji osoby nadającej komunikat. Jest to zupełne przeciwieństwo słuchania biernego, do którego skłonność ma wiele osób.
Jakie są techniki aktywnego słuchania?
O tym, że podczas komunikacji interpersonalnej słuchacz pozostaje aktywny świadczyć będzie przekaz dwojakiego rodzaju. Chodzi mianowicie zarówno o język ciała (przekaz niewerbalny) jak i o przekaz werbalny. Wśród technik aktywnego słuchania wyróżnić można na przykład zadawanie pytań, które służy zarówno utwierdzaniu mówcy w tym, że jego przekaz jest przyjmowany, jak i ma na celu zgłębienie tematu. Dla urozmaicenia procesu komunikacyjnego warto pytania otwarte przeplatać pytaniami zamkniętymi. Kolejną z technik będzie odzwierciedlanie emocji poprzez używanie przez słuchacza stwierdzeń chociażby w stylu "wydaje mi się, że jesteś zadowolona" czy "smucisz się gdy to mówisz". Istotne jest także to, aby utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą, a także zachowywać otwartą pozycję ciała, która będzie zachęcała nadawcę komunikatu do kontynuowania rozmowy. Niezmiernie ważną sprawą jest kontrolowanie emocji. Nagły wybuch złości może zniweczyć cały wysiłek włożony w proces komunikacji.
Komunikacja interpersonalna w pracy - wartościowe szkolenia
Komunikacja w prowadzona jest na kilku rozmaitych płaszczyznach (szef - pracownik, pracownik - pracownik) i na wszystkich tych poziomach powinna być przejrzysta, gdyż zapewni to wzrost efektywności pracowników i przyczyni się do zwiększenia zysków firmy. Kompetencje miękkie są na tyle istotne, że planując rozwój kariery warto im się bliżej przyjrzeć. Wśród nich komunikacja międzyludzka odgrywa kluczową rolę. Człowiek jest bowiem istotą, która ze swej natury została stworzona do życia w grupie społecznej. A wszędzie tam, gdzie jest grupa ludzi, a komunikacja zacznie szwankować, to prędzej czy później pojawią się konflikty. Oferta szkoleń z komunikacji interpersonalnej jest niezmiernie szeroka - można zdecydować się na udział w szkoleniu otwartym lub też można namówić kierownictwo firmy do tego, by zorganizowało szkolenie zamknięte przeznaczone dla wszystkich pracowników.